Největší evropská automobilka v krizi propouští tisíce zaměstnanců. Dotkne se to i Čechů
Koncern Volkswagen se rozhodl ukončit až 35 000 pracovních poměrů. K dohodě došlo mezi automobilkou a odbory IG Metall a Radou zaměstnanců, kteří společně schválili proces rozsáhlé restrukturalizace. Ten nese oficiální název Zkunft Volkswagen. Za tímto masivním propouštěním má být jednoznačné směřování koncernu k elektromobilitě a digitalizaci výrobního procesu. Bohužel se to dotkne téměř čtyř desítek tisíc lidí a je možné, že mezi nimi bude i spoustu českých zaměstnanců.
Propouštění je sice velkolepé, ale nebude náhlé. Všechny odchody jsou plánované a budou probíhat až do konce roku 2030. Volkswagen vypočítal, že tímto krokem ušetří ročně až 15 miliard eur na nákladech. 4 miliardy z celkové sumy pak budou tvořit právě náklady na zaměstnance a jsou v nich započítány i další strukturální změny. V současné chvíli potvrdil Volkswagen 25 000 oficiálně ukončených zaměstnaneckých poměrů, jak o tom napsal Deutsche Walle.
Předčasný důchod a milionové odstupné
Navíc ani po odchodu se nikdo ze zaměstnanců neocitne na dlažbě. Již téměř 18 000 pracujících se dohodlo s automobilkou, že odejde na základě programu předčasného odchodu do důchodu. V tom případě dostane každý jeden pracující mezi 78 – 95 % svého předchozího čistého platu. Výhodou se teď ukazuje i dlouhodobá důchodová politika, kterou má Volkswagen ve svých stanovách. Přispívá zaměstnancům na důchodové spoření a doživotně kompenzuje polovinu rozdílu v důchodu.

Na druhé straně jsou ti, kteří do důchodu ještě nemohou a ani ti neodejdou s prázdnou. Jak napsal deník Handelsblatt, tak i nejnižší platová třída si po deseti letech u společnosti odnese téměř 1,25 milionu korun. Po dvaceti odpracovaných letech už je to suma 2,5 milionu korun. To znamená, že si každý zaměstnanec může dobře rozmyslet, kam povedou jeho další kroky. „Je dobré vidět, že opatření mají efekt,“ uvedl pro deník RND šéf značky VW Thomas Schäfer.
Na odchodu budou možná i čeští zaměstnanci
Úsporná opatření se dotýkají továren v Emdenu, Wolfsburgu a Zwickau. České občany pak určitě zajímá nejvíce právě Cvikov, který je zhruba hodinu od českých hranic. S takovou vzdáleností není nepravděpodobné, že zde nejspíš pracuje mnoho českých montérů a techniků, kteří mohou přijít o práci. Nicméně výše odstupného jim dává velký manipulační prostor, aby se dobře rozhodli, co budou dělat poté, kdyby tato situace opravdu nastala.

Není ale od věci se na celou propouštěcí akci podívat šířeji. Koncern Volkswagen je vlastníkem také české automobilky Škoda auto. Pokud bychom šli logickými úvahami dál, tak se dá předpokládat, že kroky, které vedení společnosti postoupilo v Německu, mohou být uskutečněny i tady v českých výrobních závodech.
Protože hlavním tématem propouštění je elektromobilita a digitalizace výrobního procesu. Je pravděpodobné, že tento trend bude vedení Volkswagenu aplikovat i ve svých dalších firmách, protože to znamená automatickou úsporu až 15 milionu eur ročně, jak vypočítal Volkswagen u svých třech továren v Německu. Bude tedy dobré sledovat další vývoj, který se možná v budoucnu dotkne i České republiky.
Zdroje: Merkur, Handelsblatt, Investing, ČT 24

Sledovat v Google Zprávách