Budoucnost Hamiltona ve Formuli 1 je po zpackané sezoně nejistá
Lewis Hamilton je bezesporu živoucí a stále závodící legendou motoristického sportu. Je sedminásobným mistrem světa formule 1. I ve svých 40 letech má však stále chuť závodit a bojovat na okruzích se závodníky i o 20 let mladšími. Nicméně poslední dvě sezony se mu nevydařily. A objevují se i spekulace o jeho konci ve Formuli 1.
Slavná éra v Mercedesu skončila neúspěchem a přišla nová výzva
V roce 2024 Lewis Hamilton ještě závodil v barvách stáje Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Získal zde od roku 2007 celkem 6 ze svých 7 mistrovských titulů a vyhrál v jeho vozech celkem 84 velkých cen. V roce 2024 dokázal sice vyhrát 2 závody, ale v celkovém pořadí seriálu Formule 1 obsadil 7. pozici. Bylo to jeho vůbec nejhorší umístění od roku 2007, kdy začal ve Formuli 1 závodit. Navíc již od 1. února 2024 bylo jasné, že po sezoně Hamilton v týmu Mercedesu skončí po 12 letech. V takové situaci se neocitl poprvé. V roce 2007 opouštěl tým McLarenu a odešel právě do Mercedesu. Nynější odchod od Mercedesu sám Hamilton považoval za těžší a emotivnější. Především, že díky blízkým vztahům, které si s týmem během let vybudoval.
Hamilton prakticky vzápětí po konci o Mercedesu oznámil přestup do slavného italského týmu Ferrari. S ním podepsal smlouvu na roky 2025 a 2026. Přičemž součástí smlouvy s týmem je klauzule, že smlouva může být prodloužena ještě o jeden rok. Pravomoc prodloužit smlouvu do roku 2027 podle smlouvy sám Hamilton. To je velmi neobvyklá, ale v případě sedminásobného mistra světa, asi snázeji pochopitelná výjimka. Slavné Ferrari si podpisem smlouvy s Hamiltonem slibovalo návrat k lepším výsledkům, než na jaké bylo zvyklé v předchozích sezonách. Vždyť poslední titul mistra světa získal pro italskou stáj naposledy v roce 2007 Fin Kimi Räikkönen.

Ve Ferrari zatím Hamiltonovi také příliš pšenka nekvete
Fanoušci formule 1 tak s napětím očekávali, jak se bude Hamiltonovi v roce 2025 u Ferrari dařit. Hamilton ale zřejmě zůstal za očekáváním vedení Ferrari. Z dvojice týmových jezdců byl tím horším. Stájový kolega Hamiltona a občan státu Monako Charles Leclerq obsadil v celkovém pořadí ročníku 5. místo, přičemž získal o 86 bodů více než Hamilton. Leclerc dokázal dojet v pěti závodech dojet na 3. místě a dvakrát dokonce na druhém. Hamilton se naopak ani jednou v sezoně nedokázal prosadit na stupně vítězů. Jeho nejlepšími výsledky tak byla pouze čtyři 4. místa. Je jisté, že svou 19. sezonu v monopostech Formule 1 a první u Ferrari si jak Hamilton, tak tým Ferrari, představovali úplně jinak.
Již v průběhu roku 2025 se objevovaly zprávy či spekulace, ze kterých vyplývalo že Hamilton má problémy na adaptaci na vůz Ferrari. Sám Hamilton se již po prvních závodech v roce 2025 otevřeně zmínil o tom, že mu dělá potíže adaptace na SF-25 a zvláště na brzdění motorem, které u Mercedesu nikdy nepoužíval. A později zmínil i další klíčové faktory, který mu znesnadňovaly start v nové sezoně. „Je těžké to vysvětlit, jde o charakteristiky při průjezdu zatáčkou, rovnováhu v zatáčce, výšku podvozku, mnoho věcí je jiných.“ Hlavním jinou věcí bylo pro Hamiltona „měkké“ auto: „Když jsem jezdil za Mercedes, naše auta byla velmi tvrdá, nastavovali jsme je nízko a tvrdě, abychom získali co nejvíce přítlaku. Tady je ale všechno jinak.“
Dále se rozpovídal o změných v geometrii kol a chování motoru. „Náklon kol je odlišný, motor se chová jinak a také brzdění motorem je něco, co jsem nikdy předtím nepoužíval.“ Přesto Lewis neházel flintu do žita a věřil, že jde o zvyk: „Všechny tyto faktory se najednou spojí a chvíli trvá, než si na to zvyknete, ale baví mě na tom pracovat a učit se.“
Řada odborníků či fanoušků však již v polovině roku 2025 upozorňovala, že druhý jezdec týmu z Maranella Charles Leclerc má k dispozici stejný vůz jako britský pilot, ale dokáže z něj zkrátka vymáčknout více. Někteří si nebrali servítky a viděli příčinu ve vysokém věku Hamiltona. Například bývalý jezdec Ferrari René Arnoux je přesvědčen, že za Hamiltonovým zpožděním nejsou jen adaptace, ale i fyzické limity spojené s věkem. Podle něj je ve čtyřiceti velmi těžké zvládat atletickou náročnost, kterou dnešní formule vyžadují. Hamilton by podle něj potřeboval vůz, který je jednoznačně rychlejší než ty ostatní, ale Ferrari v současné podobě takové není.
Zaznívající spekulace o konci zatím Hamilton nedementoval. Smlouva mu běží dál
Ano, jak už to tak v dnešních časech bývá, pokud se vám nedaří, dají vám to lidé takzvaně sežrat. Po letošní rozpačité až neúspěšné sezoně řada motoristických fanoušků Hamiltona odepisuje. Někteří fanoušci jej nazývají pilotem jednoho auta. Zazlívají mu, že 6 titulů u Mercedesu získal jen proto, že měl skvělé auto, které nemělo konkurenci. Jiní ho zase právě hájí, že s monopostem, který měl k dispozici, na McLareny a Red Bully prostě neměl nárok. Někteří proto začali spekulovat o konci Hamiltonovy kariéry. Spíše povzbuzující slova připojil v tomto ohledu na adresu Hamiltona Martin Brundle, jeden z expertů televizní stanice Sky: „Jeho statistikám a reputaci tato sezona nepomohla. Ale myslím, že počká a uvidí, co Ferrari dokáže v roce 2026. Kdybys mi položil tuto otázku za rok po další složité sezoně, byla by to jiná písnička. Teď by mě hodně překvapilo, kdyby skončil už v této přestávce.“

A co na zpackanou sezonu říká sám Lewis Hamilton? „Nejkrásnější na této sezoně je, že už je konec a přichází pauza. V tuto chvíli se těším jen na přestávku,“ řekl Hamilton novinářům po posledním závodě ve Spojených Arabských Emirátech. S dodatkem, že hodlá vypnout mobil a především odpočívat. Žádná slova o konci kariéry. Smlouva u Ferrari je platná a zatím ani jedna strana neavizovala, že se o ní mělo nějak diskutovat. Dá s tak velkou pravděpodobnost předpokládat, že v březnu na Velké ceně Austrálie uvidíme na startu opět silně motivovaného Hamiltona za volantem Ferrari. Na startu jeho jubilejní 20. sezony v seriálu Formule 1.
Zdroje: sport.cz, f1news.cz, news.gp, cs.wikipedia.org

Sledovat v Google Zprávách