Pokud už vás radar vyfotil za překročení rychlosti, tak nezmatkujte. Většina z nich pokuty nedává
Některá zařízení na silnici vypadají jasně na první pohled, jiná už méně. Pak jsou tu situace, u kterých si člověk není tak úplně jistý, jestli bude „pykat“ nebo ne.
Moderní silnice jsou plné různých technologií a mezi nimi i radarů, které na nás míří ze sloupů, mostů nebo nenápadných krabiček. Ne všechny ale mají stejnou funkci. Některé jen sbírají data o provozu, jiné uklidňují dopravu, a pak existují ty, které opravdu snímají vozidla a mohou vést k trestu. Vyznat se v nich není složité, když víte, čeho si všímat.

Proč některé radary pokuty nedávají
Radar, který rozdává pokuty, musí splňovat náročné technické i legislativní podmínky. Patří sem pravidelné ověřování, kalibrace a umístění podle přesných pravidel. Pak je druhá skupina, ta je čistě informační a statistická. Tento typ kamer neslouží k tomu, aby vám poštou dorazila nepěkná obálka. Tyto kamery měří celkový počet projíždějících aut, průměrnou rychlost dopravy, hustotu provozu nebo třeba zatížení konkrétní dopravní tepny.
Podle těchto údajů se pak plánuje, na jakém místě je potřeba opravit silnici, kde vzniká nebezpečné místo nebo jestli se má rozšířit kapacita parkoviště. Města je využívají i k tomu, aby zjistila, jestli se v určitých hodinách tvoří zácpy a kde by pomohla úprava světelné signalizace, kde přidat nový přechod nebo změnit dopravní omezení nebo jaké úpravy zlepší bezpečnost chodců. V některých regionech EU tato zařízení slouží jako výzkumný nástroj, který sleduje dlouhodobý vývoj dopravy. Pokuty by v tomto případě jen komplikovaly sběr dat.
Proč není dobré po projetí radaru panikařit
Velké chyby, kterých se dopouští mnoho řidičů, je prudké brzdění těsně po projetí radaru. Můžete tím ohrozit sebe i ostatní auta jedoucí za vámi. Náhlé prudké zpomalení uprostřed běžného provozu dokáže snadno způsobit dominový efekt a zmuchlané karosérie jsou na světě!

Jak poznáte radary, které nepokutují a které naopak opravdu měří
Statistické radary poznáte podle toho, že působí až nenápadně. Bývají malé, často světle barevné a umístěné hodně vysoko na sloupu, aby měly dobrý přehled o provozu. Nemají blikající výstražné prvky ani velké kamery mířící přímo na vozidla. Většinou se objevují na příjezdech do měst a místech, kde se sleduje hustota provozu. Protože nejsou určeny k pokutování, nemají zabudovaný potřebný systém, který by identifikoval registrační značky. Naopak sledovací jednotky, které měří rychlost a mohou vést k pokutě, mají několik typických znaků. Například jsou opatřeny větší kamerou, často jsou ve dvojici, umístění je níže, aby měly dobrý výhled na registrační značky.

A teď trochu podrobností o sledovacích jednotkách
V naší zemi se používá několik konkrétních technologií, které se liší nejen přesností, ale i stylem měření. Zajímavé je, že každá z nich má jiné limity, rychlost reakce i způsob, jakým snímá vozidlo. A i díky tomu lze často poznat, kdy jde o zařízení určené ke sběru dat a kdy naopak o radar skutečně používaný k pokutování.
Přehled používaných měřicích technologií
Ramet AD9/AD9T
Patří mezi nejrozšířenější radary používající dopplerovský princip. Typicky měří jednosměrně a musí být správně nasměrovaný. Najdete je jako přenosné nebo mobilní měření. Mohou fungovat ve vozidlech policie.
Ramet AD9C
U tohoto systému se rychlost vypočítává z násobku měření z více paprsků. Je přesnější než starší typy a méně náchylný k rušení. Používá se hlavně jako stacionární radar.
Úsekové měření
Patří mezi nejpřesnější technologie. Neměří okamžitou rychlost, ale průměr mezi dvěma pevně danými body. Každé vozidlo je zaznamenáno při vjezdu i výjezdu, což snižuje možnost odvolání. Tato technologie je vždy používána k pokutování a je označena dopravní značkou.
Laserové měřiče
Jsou ruční a velmi přesné. Policie je používá na úsecích s častými přestupky. Laser potřebuje přímou viditelnost na vozidlo.
Indukční smyčky
Jsou zabudované přímo ve vozovce. Nejčastěji se používají ke statistice provozu, ale mohou být součástí i měřicích systémů. Pro pokutování však musí být systém schválený a ověřený.
Sčítače dopravy
Slouží jen k monitorování intenzity dopravy a registrují průjezdy bez identifikace registračních značek.
Z těchto údajů je jasné, že velká část známých „krabiček“ po městech má pouze monitorovací funkci a nemusíme se jich tedy obávat.
Zdroje: antiradary.net, policie.gov.cz, cs.wikipedia.org

Sledovat v Google Zprávách