Formule 1 má zásadní problém před posledním závodem. Mistr světa nemusí být nakonec vůbec nikdo
Šampionát Formule 1 se blíží do finále a o vítězství stále ještě reálně bojují až tři jezdci. Stíhací jízda nizozemce Maxe Verstappena nabrala takový ráz, že se jezdci McLarenu Oscar Piastri a Lando Norris dostali do opravdu svízelné situace. Před finále v Abú Dhabí vede tabulku Norris. Pouhých 12 bodů za ním je Verstappen a 16 bodů ztrácí Piastri. Ale jak nám ukázal závod v Las Vegas, tak ani po dojezdu závodu nemusí být jasné, že vítěz závodu bude vítězem šampionátu.
Po všem bude, až bude po všem. Takhle je třeba vnímat celý závodní den ve formuli 1. Pro diváky vše končí průjezdem pod šachovnicovou vlajkou. Pak už si jen užívají emoce ze živých záběrů, kde se nový majitel titulu mistra světa objímá s kolegy ze stáje a slaví triumf. Jenže v této době jsou formule nuceny jezdit s maximálním přítlakem, což má ovšem za důsledek, že dochází k většímu opotřebení podlahy. Právě na to doplatili oba jezdci McLarenu v Grand Prix Las Vegas.
Dvě hodiny po závodě se mění vítěz
Když ve Městě hříchů Max Verstappen projel cílem, věděl, že za ním druhý je Lando Norris, což z hlediska bodového rozdílu v šampionátu nebyla dobrá zpráva. Jejich rozestup byl v tu chvíli 42 bodů. Šance na výhru byla v tu chvíli opravdu už jen hodně teoretická. Ale stačilo počkat dvě hodiny a situace na bojišti se tak rapidně změnila, že poslední dva závody dostaly takový náboj, jaký tu už opravdu hodně dlouho nebyl.

Oficiální vyjádření bylo, že podlaha obou monopostů byla poškozena více, než bylo přípustné. Nizozemec automaticky ztrácí už jen 24 bodů. Vše je jinak a jede se do Kataru. Verstappen opět vítězí, Norris je čtvrtý a rozdíl je už jen 12 bodů. A co teď v Abú Dhabí? Jedno je jisté. Vítěz bude slavit určitě už po dojezdu, ale celý svět bude čekat na oficiální vyjádření šéfů F1, kteří musí potvrdit, že všechny vozy jsou v pořádku a všechno proběhlo podle pravidel. A jelikož je to 14 dní, co došlo k diskvalifikaci McLarenů, tak není od věci si počkat.
Divné rozuzlení šampionátu není neobvyklé
Ano, pokud je jezdec, který všem ostatním jednoznačně uteče, tak je celkem jedno, jestli je na konci diskvalifikován nebo ne. Ale v historii bylo několik dojezdů, kde bylo mezi piloty opravdu málo bodů, a tak se čekalo a čekalo. Nadávalo a nadávalo. Křičelo a křičelo. Například v sezóně 2021 přišel o titul Lewis Hamilton a dodnes to vyvolává kontroverze. Ředitel závodu udělal rozhodnutí, které ho poškodilo v posledním kole závodu, takže už Hamilton nemohl reagovat. Tím přišel o titul. Fér?

Je to už 17 let, co si Felipe Massa nárokuje titul mistra světa, ačkoliv jím nikdy nebyl uznán. Důvodem je známá aféra „Crashgate“. Šlo o to, že Renault měl podle jeho vyjádření úmyslně způsobit nehodu. Orgán FIA, který řídí formulové závody, nezasáhl včas, ačkoliv věděl, že jde o manipulaci a titul tak místo Massy vyhrál Lewis Hamilton. Dodnes podniká Brazilec právní kroky, díky kterým se domáhá revize výsledků.
Kontroverzi neunikl ani fenomén tohoto motorsportu Michael Schumacher v roce 1997. V tomto ročníku byl dodatečně diskvalifikován z celého ročníku a titul tak nezískal. Důvodem byla kolize s Villeneuvem. A asi nejslavnější jezdeckou bitvou byla válka mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou. Dva po sobě jdoucí tituly v letech 1989 a 1990 byly poznamenány kolizemi, vyšetřováním a kontroverzními rozhodnutími tehdejšího prezidenta FIA Balestreho.
Zdroje: Sport.cz, Reuters, Formula 1, Livesport

Sledovat v Google Zprávách