Blíží se další Čech v F1. Roman Staněk čeká na podpis životní smlouvy
Je velkou nadějí, že se mezi světovou závodnickou elitou opět bude skloňovat české jméno. Roman Staněk už třetím rokem září ve Formuli 2. Má za sebou úspěšnou sezónu, už předem ale oznámil, že v příštím roce už v tomto seriálu závodit nechce. Jeho kroky by podle očekávání měly vést do Formule 1. Z toho by kromě fanoušků měl radost také Tomáš Enge. První a doposud i poslední Čech, který v královské disciplíně automobilového sportu kdy závodil.
V létě ve Formuli 2 vyhrál Velkou cenu Belgie, v roce 2026 ale v seriálu skončí. Věří, že ho čeká podpis životní smlouvy. Na závodní sedačku to zatím není, přesto Roman Staněk do Formule 1 v příštím roce s největší pravděpodobností nakoukne. Vyjednávání se stájemi je v plném proudu. Jednadvacetiletý talent by se do elitního seriálu mistrovství světa mohl dostat jako rezervní nebo testovací jezdec.
Jedná se s McLarenem i dalšími stájemi
„Každý jezdec chce do F1, takže se Romanovi nedivte, že má tento cíl a nemůže mířit jinam. Já jsem přesvědčen, že na Formuli 1 má a nejsem sám. Potvrdila mi to řada lidí, která se v tom prostředí pohybuje a věřím, že ho v F1 jednou uvidíme,“ fandí mu šéf českého motorsportu Jan Šťovíček, který se na jednáních podílí.

Pomáhá mu s tím italský kolega Gianpaolo Matteucci. „Uvidíme, co vymyslí. Samozřejmě by bylo dobré závodit i příští rok, protože to miluju a s motorsportem určitě neskončím,“ nechal se slyšet Staněk.
Šťovíček nepředpokládá, že by se podařilo vyjednat angažmá u některého z továrních týmu jako Ferrari nebo Red Bull. Ve hře je ale McLaren, kde mají Češi částečně vliv. Loterijní společnost Allwyn, kterou vlastní skupina jednoho z nejbohatších českých podnikatelů Karla Komárka, je totiž od letošního roku partnerem celé Formule 1 i samotného McLarenu.
Kromě McLarenu není vyloučeno, že si Staněk nakonec plácne se soukromými týmy jako Williams nebo Haas.
Staněk musí splnit zásadní podmínku
Staněk potřebuje získat superlicenci, aby se mohl stát pilotem s reálnými vyhlídkami na závodění ve Velké ceně. Aby mu ji udělili, musí za tři roky ježdění v různých závodních sériích získat 40 speciálních bodů. Od příštího roku by je měl začít sbírat právě ve volných trénincích Formule 1. „Pokud bude Roman jezdit tak, jak doposud jezdí, může získat místo za velmi přijatelných podmínek. Samozřejmě nemohu garantovat, že to bude příští rok. Možná se to podaří, možná ne. Je to ale jezdec, který si zaslouží místo rezervního či testovacího pilota v některém týmu Formulě 1. To je pozice, která by mu slušela,“ dodal Šťovíček.
Původ a začátky naděje českého motorsportu
Staněk se narodil ve Valašském Meziříčí a vyrůstal v nedaleké vesničce Zašová. Už od útlého dětství závodil na motokárách, aby se v roce 2019 stal pilotem Formule 4. Po úspěších v řadě seriálů v roce 2023 naskočil do Formule 2. Začal v týmu Trident, letos jezdil za Invicta Racing.
Enge drží Staňkovi palce
Pokud jednání skončí úspěšně a Staněk se do Formule 1 skutečně probojuje, pro český motorsport to bude svátek. Zatím jediným Čechem, který v nejprestižnějším automobilovém šampionátu zazářil, byl Tomáš Enge. Liberecký rodák a syn dalšího úspěšného českého závodníka Břetislava Engeho jezdil pod stájí Prost. Poprvé startoval 16. září 2001 v Monze, tedy už před dlouhými 24 lety. Poté se zúčastnil ještě dvou dalších závodů.

Staňkovi drží palce. „Kdyby to klaplo, bylo by to pro Česko super – konečně bych se po čtvrtstoletí dočkal nástupce,“ vzkázal.
Enge se domnívá, že nastat mohou dva scénáře. „Jednak to je pozice oficiálního testovacího nebo rezervního jezdce v některé ze stájí a získání super licence. K ní se lze dostat přes testování starších vozů F1. Na to se v týmech využívají právě mladí jezdci, kteří potřebují najet kilometry, na jejichž základě mohou na super licenci dosáhnout. A potom může dojít k situaci, že bude někdo ze stálých pilotů indisponovaný a bude potřeba za něj zaskočit. A nebo někdo nebude podávat odpovídající výkony a může dojít k výměně,“ uzavřel.
Zdroje: sport.cz, idnes.cz, denik.cz

Sledovat v Google Zprávách