Automatická přednost na kruhovém objezdu končí: Kdo nedává přednost zprava, riskuje nehodu i ztrátu řidičáku
Kruhové objezdy mají zvyšovat plynulost a bezpečnost dopravy. Není to tak dávno, co jich v Česku bylo jako šafránu, v posledních letech ale rostou jako houby po dešti. Pro řidiče je takřka nemožné se s nějakým typem kruháče nesetkat. Proto je dobré znát pravidla, jak se na objezdech chovat. Vjet na ně i opustit je bez úhony není zase tak složité.
Nehody na kruhových objezdech nejsou neobvyklé. Výhodou takových křižovatek je, že výrazně zpomalují proud vozidel ze všech směrů, a tak se většinou jedná o malé ťukance. Takové kolize jsou ale úplně zbytečné. Jezdit po kruháčích není žádná raketová věda.
Přednost na kruhovém objezdu
V Česku je zvykem, že kruhové objezdy jsou označeny dopravní značkou C1 „Kruhový objezd“, kterou doplňuje buď značka P4 „Dej přednost v jízdě“, anebo v méně přehledných místech P6 „Stůj, dej přednost v jízdě“.
V takových případech je celkem jasné, jak se má kdo zachovat. Přijíždějící auta musejí zastavit a nechat projet vozidla, která už na kruhovém objezdu jsou. „Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu,“ stojí doslova v zákoně o silničním provozu.
Někdy platí pravidlo pravé ruky
Drtivá většina kruhových objezdů v Česku dodatkové značky má. Můžete ale narazit i na takové, kde chybí. V takovém případě automatická přednost pro auta jedoucí po objezdu zaniká. Na těchto kruháčích platí přednost zprava. To znamená, že správně musejí zastavovat auta na objezdu a nechat jako první vjet přijíždějící vozidla.

Zvyk je ale železná košile a nebylo by moudré spoléhat na tom, že řidiči jedoucí po kruhovém objezdu na to budou připravení a skutečně vám přednost dají. Je lepší počítat s tím, že se tak nestane.
Ještě větší obezřetnost se vyplatí na kruhových objezdech, které mají více než jeden pruh. Když budete pruhy měnit, anebo budete chtít objezd opustit z vnitřního pruhu, pokaždé musíte dát přednost autům jedoucím v sousedním pruhu. Pokud pravidlo nedodržíte a způsobíte nehodu, v krajním případě můžete v závislosti na její závažnosti přijít i o řidičák.
Přednost na objezdech s více pruhy
„Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet, platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu. Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy a současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát,“ radí policie.
Lidé mnohdy tápou i v blikání při vjezdu. Tehdy znamení o směru nedáváte. Blinkr vyhoďte buď jen při změně pruhů, anebo až při opuštění objezdu.

Jako je to na takzvaných turboobjezdech
Čím dál častěji se čeští řidiči setkávají s takzvanými turbokruhovými objezdy, které jsou navrženy pro co nejrychlejší plynulost dopravy. I na nich většinou platí, že jsou na nich značky upravující přednost. To znamená, že vjíždějící vozidla musejí počkat, až projedou ta objíždějící. Skutečně velké turboobjezdy mohou řídit také semafory.
Pro řidiče, kteří je neznají, bývá složitější vybrat si pruh, přes nějž objezd projedou. Uvnitř už se totiž často nedá změnit. Zařadit se do toho správného je zpravidla nutné už několik desítek metrů předem. Výhodou je bezpečnější i rychlejší průjezd.
Zdroje: policie.gov.cz, garaz.cz, bezpecnecesty.cz

Sledovat v Google Zprávách