Tohle jsou nejčastější podvody autobazarů. Snadno je odhalíte pomocí mobilního telefonu
Kdo se chystá navštívit autobazar za účelem nákupu nového vozidla, měl by si dát pozor na řadu podvodných praktik.
Provozovatelé autobazarů se bohužel stále dopouštějí řady nekalých podvodných praktik. Naštěstí jdou mnohé z nich odhalit díky aplikacím v telefonu.
Stočený tachometr
Jednou z nejčastějších technik zatraktivnění vozidla je stočení tachometru. Tento trik je v České republice nezákonný již od roku 2018, přesto se jedná o stále velmi populární nekalou praktiku řady autobazarů. V dnešní době moderních technologií je stočení kilometrů sice poněkud obtížné, ale i přesto stále možné. Situaci také nahrává zrušení povinného velkého technického průkazu, kde byla veškerá historie hned vidět.

Nejlepší metodou, jak opravdový stav tachometru ověřit, je využít nezávislou databázi, ve které jsou skutečné stavy tachometru v průběhu fungování automobilu uloženy. Největší databázi těchto záznamů ojetých vozidel v Evropě nabízí česká společnost Cebia, kam stačí zadat VIN kód a během několika sekund zjistit skutečný stav.
Auto v bazaru ani není
Poněkud bizarní situace nastává, vyjedeme-li do autobazaru za vyhlídnutým inzerovaným novým vozidlem, načež po příjezdu zjistíme, že tam vůbec není. Argumentem provozovatele autobazaru samozřejmě nejčastěji bude, že nový majitel zrovna odjel a tudíž zatím nebyl čas stáhnout inzerát z webu. Co vede provozovatele k této technice? Když už tam budete s připravenou sumou peněz, je velká naděje, že se mu vám podaří prodat auto jiné, které k dispozici je. Je to tedy tak trochu digitální podvod. Prodejce vás naláká na něco, co vůbec nemá u sebe.
Další problém nastává, pokud jsme s autobazarem nepodepsali kupní smlouvu, ale pouze smlouvu o zprostředkování prodeje. Potom se jedná o tzv. komisní prodej, kdy za skryté závady neodpovídá bazar, ale předchozí majitel vozidla. V takovém případě nemůžeme reklamovat žádnou závadu, ani uplatňovat záruky či chtít auto vracet. Autobazary tuto techniku používají, protože je pro ně komisní prodej mnohdy jednodušší, a hlavně za případné opravy a záruky nenesou nevítanou odpovědnost.
Kompromis bývá nutný
Při nákupu ojetin si doporučují odborníci představit pomyslný trojúhelník se třemi vrcholy. Na jednom jsou nízké kilometry, na druhém skvělá cena, na třetím výborný stav auta. Nutné je spokojit se s tím, že každá ojetina může mít tyto vrcholy jenom dva. Pokud je auto ve skvělém stavu, nebude levné. Pokud bude velmi levné, nebude v dobrém stavu apod. Vždy bychom měli nicméně zohlednit aktuální stav a historii vozidla. I automobil s mnoha najetými kilometry může být v lepším stavu než vozidlo, které má najeto méně, ale původní majitel s ním nešetrně jezdil jen krátké trasy.
Když už se rozhodneme pro koupi nového přibližovadla, vyplatí se věc konzultovat s odborníkem. V dnešní době existuje řada profesionálních poradců, kteří vám nejen připraví auta k předvýběru dle našich osobních preferencí, ale také s námi zajedou vozidlo prohlédnout, odborně jej posoudí a mnohdy dokonce dokáží vyjednat lepší cenu.

Co bychom měli vždy zkontrolovat
Jakkoli se nám nové přibližovadlo zamlouvá, vždy bychom měli prověřit a zkontrolovat najeté kilometry, záznamy inzerce, historii poškození a servisní historii, včetně případného odcizení vozidla. Zatajování nelichotivé historie vozidla je totiž nejčastější a nejoblíbenější nekalou technikou autobazarů. Auto by samozřejmě mělo spravedlivě reflektovat cenu vzhledem ke stavu, historii, počtu oprav či bouraček, což se často neděje, protože autobazary chtějí primárně vydělat.
Velmi účinnou možností, jak nenaletět, je využít před nákupem (případně výkupem) vozidla rychlé a ještě k tomu online prověření Cebia, které je na webových stránkách dostupné okamžitě.

Sledovat v Google Zprávách