Tyhle nejméně spolehlivá auta Češi milují. Paradoxně si je kupují ti, co mají nejméně peněz
Nikdo nechce za auto platit víc, než je potřeba. Jenomže snaha co nejvíc ušetřit úplně na začátku se může hned vzápětí krutě nevyplatit. Češi milují levná auta, bohužel často sahají po těch, jež zároveň patří k těm nejméně spolehlivým. A potom se diví, že vozem častěji než na rodinné výlety jezdí do servisu. Víme, kterým značkám a modelům byste se raději měli vyhnout, pokud chcete, aby auto sloužilo vám a ne vy jemu.
Odborníci na automobilový průmysl mají pro řadu Čechů nepříjemné zprávy. Jejich oblíbené vozy v testování spolehlivosti pohořely. Podle aktuálního žebříčku TÜV Report 2026 je lepší vyhnout se jim obloukem.
Nejhorší je Dacia Duster
V kategorii vozů vyrobených v letech 2018 až 2019 skončila nejhůř Dacia Duster s 23,5procentní poruchovostí. Ta se přitom často objevuje v čele anket popularity a lidé ji zejména pro její nízkou cenu zbožňují. S přibývajícími roky provozu ale roste i její poruchovost. Nejčastější problémy se týkají interiéru a elektroniky. Po sedmi letech se pravděpodobně nevyhnete opravám elektrického stahování oken, bezklíčového odemykání a startování, parkovací kamery a infotainmentu. Majitelé si stěžují také na vady sedadel a potíže s řadící pákou, která se přestává vracet do neutrální polohy.

„Když do toho sednete, napadne vás, že tohle museli vyrobit dětští otroci z recyklovaných obalů na cédéčka v továrně ve Vietnamu. Pravda je ale taková, že Duster vyrábí parta lidí, kteří zůstali v Rumunsku a kterým na to nechali nástroje a díly, které už se nehodí mateřskému Renaultu,“ navezl se do modelu znalec aut Jeremy Clarkson. „Nikdo nedokáže Duster řídit jemně nebo tiše. Nikdy u toho důstojnost řidiče nezůstane celá,“ dodal tvrdě.
Problémy jsou i s bavoráky
V těsném závěsu za Dusterem jsou překvapivě BMW řady 5 a 6. Ani ta nejsou mezi Čechy ničím neznámým, protože zejména z Německa se dají ojetiny pořídit za velmi hezké peníze. Jenomže po první jízdě po dálnici s neomezenou rychlostí přijde zklamání, protože místo doma budete muset nejspíš zaparkovat rovnou v servisu. Poruchovost je podle žebříčku 22,3 procenta. Následují Volkswagen Sharan (21,7 %), Nissan Micra (21,5 %) a Renault Zoe (21,4 %).

V segmentu 4 až 5 let starých aut se situace mírně mění. Nejhůř dopadly BMW 5 a 6 s poruchovostí 21,5 procenta. Na druhé příčce je Tesla Model 3 (21 %) a na třetí BMW 2 (20,6 %). U nejmladších ojetin starých 2 až 3 roky si nejtragičtěji stojí Tesla Model Y (17,3 %) v závěsu s Fordem Mondeo (14,3 %) a Teslou Modelem 3 (13,1 %). Čtvrté místo obsadila Dacia Spring (13 %) a páté Renault Mégane (11,8 %).
Propad luxusních značek
Úplně odlišné výsledky jsou pak u nových aut. Průzkum společnosti J.D. Power mezi nejméně spolehlivé vozy řadí prémiové značky. Největší problémy jsou podle jejího žebříčku s Land Rovery. „Land Rovery jsou nádherná auta, ale strávíte s nimi naprosto nepřiměřené množství času v servisech. Ve zkratce mají největší problémy s elektronickými komponenty,“ shrnul Alex Black z výzkumné agentury EpicVIN.
Podobně je na tom podle J.D. Power také Alfa Romeo, Fiat a Volvo. Poslední jmenovaná značka se přitom v testech kvality a bezpečnosti pravidelně umisťuje v čele a konkurenci nechává daleko za sebou.
Zdroje: tuv.com, motorhome.cz, autos.yahoo.com

Sledovat v Google Zprávách