Tato 3 auta spadnou na půlku ceny, jen co vyjedou ze salonu
Vůně nového auta a lesk v showroomu vám mohou dát pocit, že s tímto vozem si uděláte radost na roky dopředu. Jenže automobilový trh umí být krutý a v segmentu luxusních vozů to platí dvojnásob.
Zatímco běžná Octavia si svou cenu drží zuby nehty, existují vozy, jejichž hodnota padá volným pádem. Často ztratí 50 až 70 % své ceny během prvních pár let.
Není to nutně tím, že by to byla špatná auta. Jejich cena klesá jednak kvůli rychlému technologickému pokroku, drahému servisu nebo prostě jen špatné pověsti. Tři modely jsou v tomto segmentu přímo vyhlášené, a tak jsem se na ně podívala zblízka. Často totiž platí, že jsou finanční noční můrou pro prvního majitele, ale i životním kaufem pro toho druhého.
Seznamte se s italskou kráskou, kterou zničil tragický osud
Když Maserati v roce 2013 představilo model Ghibli, měl to být hit, který zatopí německé konkurenci. Vždyť to auto má duši. Pod kapotou skrývá motory s rodokmenem Ferrari a zvuk výfuku vám zježí chlupy na rukou. Proč tedy jeho cena padá ke dnu rychleji než kámen vhozený do vody?
Problém je v tom, že luxusní auto dělá i interiér a spolehlivost. A právě tady udělali v Maserati chybu. Když zaplatíte za luxusní vůz přes dva miliony rozhodně nečekáte, že byste uvnitř našli tlačítka stahování oken a ovladače, které jsou z levnějších amerických off-roadů. Dalším problémem pak byla italská elektronika, která je docela pověstná tím, že si občas žije vlastním životem. No, a nepřidal tomu ani drahý servis brzd a podvozku.
Není divu, že se ojeté Ghibli dá koupit za zlomek původní ceny. Je to lákavé, ale pamatujte, že kupujete si sice auto za cenu Superbu, ale servisovat budete Ferrari.
Které auto padlo za oběť technologickému sprintu?
Jaguar I-Pace byl průkopník. Když přišel na trh, sbíral ceny za design a jízdní vlastnosti. Jenže u elektromobilů platí podobná pravidla jako u mobilních telefonů. To, co bylo špičkové před pěti lety, je dnes beznadějně zastaralé.

Hlavním důvodem extrémního propadu ceny je nabíjení. Zatímco moderní elektroauta nakrmíte za 20 minut, Jaguaru to trvá mnohem déle. Starší technologie baterií a pomalejší nabíjení z něj dělají auto, které už dnes na dlouhé cesty moc nechcete. Navíc Jaguar ohlásil velkou proměnu značky a ukončení výroby tohoto modelu, což z něj dělá tak trochu sirotka.
Tento vůz je skvělý, pokud hledáte druhé auto do rodiny na popojíždění po městě a nabíjíte jej doma v garáži. Získáte luxusní interiér a futuristický design za cenu obyčejného elektromobilu. Jen s ním nejezděte do Chorvatska.
Tohle auto zaplatilo daň za absolutní luxus
Vlajková loď mnichovské automobilky BMW řady 7 je technologický zázrak. Když je nová, umí skoro sama řídit, masíruje vás a hýčká vzduchovým podvozkem, který žehlí silnici jako létající koberec. A tyto technologie jsou důvodem, proč se těchto ojetin lidé bojí.

Složitost je nepřítelem spolehlivosti. Jakmile autu skončí záruka, stává se z každé návštěvy servisu ruská ruleta. Vzduchové měchy podvozku časem praskají (výměna stojí desítky tisíc), a pokud sáhnete po verzi s osmiválcem, riskujete drahé problémy s přehříváním motoru. Trh to ví. Proto se tyto vozy se stářím tří let, které stály jako nové tři a půl milionu, prodávají za polovinu. Nikdo nechce riskovat, že mu na palubní desce vyskočí kontrolka, která bude znamenat opravu v ceně nové Fabie.
Pokud si chcete připadat jako velký za rozumné peníze, tak do toho jděte. Jen hledejte motorizaci 740i. Je spolehlivější a servis vás nezruinuje tak jako u silnějších verzí.
Co si z toho odnést?
Tato tři auta ukazují zajímavý paradox. Jako nová jsou to z čistě finančního hlediska jedny z nejhorších investic, jaké můžete udělat. Peníze vám doslova mizí pod rukama.
Pro kupce ojetin je to ale jiná písnička. Extrémní propad ceny z nich dělá zajímavou příležitost, jak se dostat k prémiovému svezení za zlomek ceny. Má to ale jedno velké „ALE“. Ušetřené peníze při nákupu byste neměli hned utratit za dovolenou. Nechte si je bokem na servis.
Nebojte se tedy luxusu, jen k němu přistupujte s kalkulačkou v ruce a chladnou hlavou. Pak si tu jízdu užijete i bez infarktu při pohledu na fakturu ze servisu.
Zdroje: guideautoweb.com, midwestapsa.com, motorhub.com

Sledovat v Google Zprávách