Tři nejzapeklitější otázky z testů autoškoly na téma křižovatky s tramvajemi. Tyto chytáky nezvládne 70 % profesionálních řidičů
Do testů uchazečů o řidičský průkaz přibyla v průběhu let sada obsahující také nové otázky týkající se střetu automobilu s tramvají.
Mnohé z nás překvapily zejména otázky testující pravidla přednosti v jízdě.
1. Přednost v jízdě odbočuji-li doleva
Jedna z těch zapeklitých otázek se týká situace, kdy řidič na hlavní silnici chce odbočit doleva, přičemž mu cestu křižuje tramvaj vyjíždějící z pěší zóny. Řada řidičů se nechala nachytat a tramvaj by nechala projet první. Jak pro auto, tak pro tramvaj nicméně v tomto případě platí: „výjezd z pěší zóny je brán jako vyjíždění z místa mimo účelovou komunikaci, a tudíž musí dát tramvaj přednost v obou směrech a všem“.
Zrovna tento případ může být poněkud zavádějící, protože na první dohled konkrétní situace navozuje dojem, že „řidič odbočující vlevo je povinen dát přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo, což plyne z § 21 odst. 5 zákona o silničním provozu. Ovšem ustanovení § 23 upravuje vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci, a to včetně vjíždění z účelové pozemní komunikace, obytné a pěší zóny na jinou pozemní komunikaci,“ vysvětluje místopředseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. Proto se v dané situaci nejprve musí uplatnit pravidlo podle § 23 a pravidlo podle § 21 odst. 5 se vůbec uplatňovat nebude.

Vzorová otázka z testu se týká situace na pražském Andělu ve Štefánikově ulici. Podobných míst je v Praze víc, např. v Korunní nebo Radlické. Řada z nás by situaci nicméně neriskovala a nechala tramvaj projet, ostatně ani řidič tramvaje nemusí být stoprocentní a na přednost v jízdě prostě zapomene. Je nicméně vhodné na tento chyták v testech pamatovat, protože špatná odpověď nás bude stát cenné čtyři body, které mohou být rozhodující.
2. Přednost tramvaje při odbočování
Další případ se týká velmi časté situace, kdy vozidlo i tramvaj jsou na hlavní silnici. Tramvaj se chystá odbočit doprava, zatímco auto hodlá pokračovat rovně po hlavní silnici. Řidič si nemusí všimnout, že tramvaj chce odbočit, oba dva řidiči se tedy rozjedou a dojde ke srážce.
V tuto chvíli měla přednost tramvaj, i když řidič v autě má také zelenou: „pokud jedou vozidla a tramvaj po hlavní silnici a tramvaj odbočuje doprava nebo doleva, má přednost před vozidly přijíždějícími ke křižovatce ze stejného směru, ale pokračujícími rovně“.
3. Přednost vozidel před odbočující tramvají
Další situace nastává, pokud odbočujeme doleva po hlavní silnici a křižujeme tramvaj, která ale pokračuje na silnici vedlejší. Zde již tramvaj přednost nemá, a to ani pokud jsou tramvaje v obou dvou směrech. Jedna pokračuje z hlavní na vedlejší (což se bere jako odbočování doleva) a druhá zase přijíždí z vedlejší, tudíž musí dát přednost. Jako první v takovém případě projede křižovatkou vozidlo křížící obě dvě dráhy tramvají.

V obecné rovině lze říci, že má tramvaj oproti odbočujícím vozidlům přednost při odbočování vpravo i vlevo, když oba dva řidiči jedou po hlavní silnici (druhý případ).
Zdroj: idnes.cz, bezpecnecesty.cz

Sledovat v Google Zprávách