Odhalený předek a trčící výfuky z motorů. Nejšílenější český tuning. Škoda Felicia přestavěná do stylu amerických rat rodů
Tuning, neboli vzhledové či výkonnostní vylepšení nějakého stroje, nejčastěji automobilu či počítače, může mít různé formy.
Fantazii a možnému provedení se meze prakticky nekladou a Češi jsou v tomto směru poměrně vynalézaví. Úprava oblíbené české Felicie se ovšem klasickému tuningu přeci jen vymyká.
Svébytný vzor inspirace: rat rod
Tuning jako fenomén zaznamenal prudký vzestup na začátku našeho tisíciletí, a to po celém světě, včetně České republiky. Inspirací se českým konstruktérům stal tehdy populární film Rychle a zběsile. Hlavně díky němu razantně stoupla obliba úpravy aut.

Pro dnešní přeměnu nesloužil jako vzor vůz Toyota, Ford ani Nissan, ale kultura rat rodů. Tento zvláštní styl poznáme podle radikálních úprav karoserie i interiéru, přičemž cílem je, aby výsledné vozidlo vypadalo co nejvíc opotřebovaně, použitě a omšele.
Další úpravy zahrnují absenci laku, ale naopak záměrně viditelnou rez a sestavu z levných či vyřazených nepoužívaných dílů. Velmi často se používají také předměty, které původně automobilové nejsou, např. puška jako řadící páka, klíče místo klik u dveří nebo ruční pily jako sluneční clony. Cílem je ukázat kreativitu stavitele.
Nejčastěji je rat rod kupé nebo roadster z konce 20. let až 50. let, někdy i truck nebo sedan. Většina aut z doby před druhou světovou válkou neměla ani blatníky, kapotu, prahy a nárazníky. Karoserie bývají obvykle snížené, posazené níže na rám a střecha bývá seříznutá, adekvátně k nižšímu profilu. Auta z pozdější doby se upravovala ve stylu „kustom“, často byla zdobena dekoracemi, jako jsou maltské kříže nebo lebky. Většinu prací na autě opět obvykle prováděl sám majitel.
Rat rod se někdy označuje jako nejstarší styl úprav automobilů. Vznikl ve 30. a 40. letech ve slunné Kalifornii a jako základ mu obvykle slouží původní americká auta ze 30. let, která konstruktér zbaví všeho nepodstatného, odlehčí je a vybaví silnějšími motory. S většinou rat rodů se ale bohužel nelze legálně dostat na silnice.
Velkou vlnu popularity zaznamenal tento styl úprav od 90. let. Od začátku 21. století začal rostoucí počet automobilových nadšenců kombinovat funkční principy rat rod konstrukce s estetickými prvky, které můžeme běžně vidět v amatérském motorsportu: chybějící či poškozené karosářské díly, provizorní materiály atd.
Český rat rod
Většinou je vzhledem ke vzniku stylu používán americký typ vozů, ovšem Češi se nenechali zahanbit a zvolili jako úpravu oblíbenou českou Felicii.
Snížená je také střecha a podvozek, součástí jsou chybějící blatníky, kapota a nárazník. Rozšířeny jsou nápravy a místo kol slouží prolisy z embéčka. Z originálního interiéru nezůstalo původního nic, včetně volantu. Za předními koly nečekaně najdeme výfuky. Pro případné zájemce: vůz vás vyjde na cca 100 000 Kč, případně prodejce nabízí výměnu za jiné auto.
Zdroj: garaz.cz, wikipedia.org, tuning, YouTube

Sledovat v Google Zprávách