Na český trh v roce 2026 přichází auto s doživotní zárukou na motor
Evropský automobilový trh zažívá zemětřesení. Není to jen o přechodu na elektřinu, ale hlavně o nástupu čínských draků, kteří se už nebojí srovnávat s evropskou konkurencí.
Stěžejním bodem této ofenzívy je vstup koncernu Chery Automobile, největšího čínského exportéra osobních aut, do střední Evropy. Na český trh míří pod dravými značkami Omoda a Jaecoo.
Proč je klíčový rok 2026?
Značky Omoda a Jaecoo se k nám sice dostávají už teď přes importéra Grand Automotive Central Europe, ale rok 2026 představuje okamžik, kdy se z nováčků stanou etablovaní hráči.
V tomto roce by měla být plně funkční výrobní závod ve španělské Barceloně. Tímto krokem se Chery vyhýbá hrozbě dovozních cel Evropské unie na čínské elektromobily, a z Omod a Jaecoo se tak de facto stanou evropské značky s lokální výrobou. Zároveň je plánováno uvedení klíčových modelů druhé vlny, jako je větší SUV Omoda 7, které rozšíří portfolio a posílí konkurenci pro zavedené evropské crossovery.
Na koho Omoda a Jaecoo cílí?
Pro pochopení trhu je nezbytné dešifrovat architekturu značek, která je typicky čínská. Omoda cílí na mladší, fashion klientelu, přičemž název kombinuje „O“ jako kyslík a novost a „Moda“ jako trendy. Zaměřuje se totiž na futuristický design a konektivitu.
Oproti tomu Jaecoo se profiluje jako „Urban Off-Road“. Jeho název vznikl spojením německého „Jäger“ (lovec) a anglického „Cool“. Tento vůz klade důraz na robustnost, hranatější design a pokročilé pohony všech kol, čímž útočí na segment vozů typu Land Rover Discovery Sport.
Cena, která konkurenci zabolí
Modely pro vstup na český už byly vybrány a ceny ukazují na velmi agresivní cenovou politiku.
Základním stavebním kamenem nabídky je kompaktní crossover Omoda 5, který míří na dva odlišné světy. Konzervativnější zákazníky osloví spalovací verze s motorem 1.6 TGDI. Nejde o žádného lenocha – výkon 108 kW (147 k) a 275 Nm točivého momentu stačí na zrychlení na stovku za 10,1 sekundy, přičemž si auto řekne v průměru o 6,9 litru benzinu. S cenou 629 000 Kč jde o jednu z nejzajímavějších nabídek v segmentu.

Elektrická varianta Omoda 5 EV pak cílí na technologické nadšence. Nabízí vyšší výkon 150 kW (204 k) a díky točivému momentu 340 Nm vystřelí z nuly na sto za svižných 7,6 sekundy. Baterie typu LFP s kapacitou 61 kWh zajišťuje dojezd 402 km dle normy WLTP. Cena začíná na 929 000 Kč, což z ní dělá velmi dostupný vstup do světa elektromobility.
Dále je tu prémiový vyzyvatel Jaecoo 7, který je o něco větší. U benzinové verze vsadili tvůrci na osvědčenou kartu. Pod kapotou pracuje identická přeplňovaná jedna-šestku (1.6 TGDI) jako v modelu Omoda. S výkonem 147 koní (108 kW) a silou 275 Nm to sice není žádný trhač asfaltu – na stovku se dostane za 10,3 sekundy – ale s cenovkou 749 000 Kč jde o férovou nabídku.
Skutečnou technologickou perlou je však plug-in hybrid s označením Jaecoo 7 SHS. Tady inženýři spřáhli benzinovou patnáctistovku s elektromotory a výsledek je impozantní: systémový výkon vystřelil na 255 kW a točivý moment na masivních 525 Nm.
Co to znamená v praxi? Díky baterii o kapacitě 18,3 kWh zvládnete po městě necelých 90 kilometrů čistě na elektřinu, a na dlouhých trasách vás auto podrží celkovým dojezdem přesahujícím hranici 1 200 kilometrů. Cena tohoto plug-in hybridu je stanovena na 929 000 Kč.
Doživotní záruka vs. evropská realita
Hlavní marketingový tahák je bezesporu doživotní záruka na motor, na kterou jsem poukazovala v titulku. Tato záruka je v Číně skutečně nabízena, ale má velmi striktní podmínky. Platí pouze pro prvního majitele, je nepřenosná a podmiňuje veškerou údržbu výhradně autorizovaným servisem. V Evropě a Česku se proto používá transparentnější model, a to 7 let nebo 150 000 km.
Paradoxně je evropské nastavení pro zákazníka ve finále výhodnější než líbivý čínský slogan. Klíčovým rozdílem je totiž prodejní hodnota. Zatímco v Číně záruka s prodejem auta končí, evropských sedm let putuje s vozem k novému majiteli. To logicky zvedá cenu, za kterou auto po pár letech prodáte.
Navíc nám do karet hrají evropské zákony na ochranu spotřebitele – ty totiž brání tomu, aby vás automobilka držela v šachu a nutila jezdit výhradně do autorizovaných servisů.
Co dalšího si Chery chystá pro Evropu, aby zabodovala?
Rok 2026 posílí tržní pozici značek třemi pilíři. Prvním je náběh lokální výroby v bývalé továrně Nissan v Barceloně. Cílem je do roku 2026 vyrábět až 150 000 vozidel ročně. Vozy vyrobené ve Španělsku nebudou podléhat dodatečným clům a zkrácení logistické trasy z měsíců na dny zásadně zlepší dostupnost skladových vozů a náhradních dílů.

Druhým pilířem je modelová expanze. Kromě modelů Omoda 5 a Jaecoo 7 se v roce 2026 očekává příchod modelu Omoda 7 a vlajkové lodi Omoda 9, která nabídne luxusní interiér a plug-in hybridní pohon s výkonem až 449 koní, avšak za cenu o 30–40 % nižší než u prémiové německé konkurence.
Třetím pilířem je rozvoj dealerské sítě. Importér Grand Automotive plánuje do roku 2026 vybudovat síť přibližně 30 prodejních a servisních míst po celé České republice, aby žádný zákazník neměl do servisu dále než 30–50 km.
Jak je zřejmé, vstup Omoda a Jaecoo tak není o prodeji levných šuntů, ale pečlivě naplánovaná technologická ofenzíva. Koncern Chery se poučil z chyb jiných a investuje do lokální evropské výroby.
Zdroje: transportminutes.eu, cnevpost.com, wikipedia.org

Sledovat v Google Zprávách