Druhé největší město Německa, Hamburk, přišlo v loňském roce s unikátní novinkou v oblasti dopravy.
Hamburk stojí v rámci novinek v oblasti veřejné dopravy na prvních místech. Tentokrát představil projekt s názvem Alike, který si klade za cíl v dalších letech do sítě veřejné dopravy zapojit tisíce autonomních vozidel. V roce 2024 již celkem 120 elektrických autonomních autobusů převáželo občany po celém městě. Do konce desetiletí má projekt ambici zvýšit počet autobusů na rovné 2 000.
Společnost Hochbahn je druhým největším poskytovatelem veřejné dopravy v Hamburku. Zdroj: shutterstock.com
Autonomní mobilita je obrovským trendem v oblasti dopravy s potenciálem zvýšit bezpečnost, uživatelskou spokojenost, zlepšit dostupnost služeb nebo také efektivně využívat čas strávený za volantem automobilu či jiného dopravního prostředku.
Revoluce v dopravním systému
Hlavním strůjcem přechodu na autonomní mobilitu v Hamburku, a zároveň ministrem dopravy, je Anjes Tjarks, podle kterého „existuje možnost revoluce v dopravním systému, který je stejný od druhé světové války.“ Celý systém musí dodržovat velice přísná bezpečnostní kritéria, je zaveden v rámci celých regionů a je tudíž vhodný i pro vzdálenější venkovské oblasti. V počáteční fázi se financování projektu vyšplhalo na sumu 26 milionů eur.
Celý projekt je řízen společností Hochbahn, jejíž generální ředitel, Henrik Falk, k situaci uvádí: „poprvé spolupracují dopravní podniky, poskytovatelé spolujízdy, výrobci vozidel a odborníci z oblasti vědy a politiky, aby společně posunuli téma autonomního řízení.“ V současné době neexistuje nikde jinde na světě podobný projekt, který má navíc ambici rozšířit a přenést navržené řešení mobility i do dalších měst a regionů.
Ridepooling – jak systém funguje
Ridepooling – inteligentní slučování cest – spojuje požadavky několika cestujících, kteří chtějí jet podobným směrem. Službu lze nejlépe přirovnat ke známé myšlence sdíleného taxi. V ridepoolingu se ale používá počítačový algoritmus, který velice rychle zpracuje všechny žádosti o cestu a spojují je do logické a efektivní trasy. Projekt umožňuje sdílení vozidel dle aktuální potřeby a tudíž méně dopravy na silnicích a zároveň méně emisí.
Projekt ALIKE je prvotní v zavedení větší flotily autonomních shuttle vozidel do hamburských ulic. Součástí celého konceptu je také projekt MOIA, který ve spolupráci s partnery vyvíjí moderní, aplikací v telefonu řízený systém sdílených jízd. Unikátní je celkové propojení různých modelů autonomních vozidel dvou provozovatelů do jedné společné služby ridepoolingu.
K historii klíčových hráčů
Společnost Hamburger Hochbahn AG (HHA) vznikla v roce 1911 a jedná se o hlavní dopravní podnik v Hamburku, který provozuje metro a velkou část městských autobusů. Společnost MOIA představila v roce 2016 skupina Volkswagen s cílem posunout svou transformaci a stát se globálně vedoucím poskytovatelem udržitelné mobility.
Obě dvě společnosti mají rozsáhlé zkušenosti s autonomními vozidly a každá nabízí svou unikátní platformu pro rezervace ve formě aplikace. Projekt si také klade za cíl prozkoumat společenské přijetí autonomní dopravy v systému veřejného přepravování – chystají se tedy informační aktivity a další průzkumy.