Do Česka přijíždí čínská prémiová limuzína s technologiemi z budoucnosti. Evropa se má co učit
Když si většina lidí představí čínské auto, napadne je spíš „levná alternativa“ než technologický luxus. Jenže tahle doba končí.
Do Evropy – a do Česka – přijíždí NIO ET7, prémiová elektrická limuzína, která si nehraje na dostupný kompromis, ale na plnohodnotnou konkurenci Audi, BMW a Mercedesu. A podle testů a prvních dojmů to nevypadá jako sci-fi. Spíš jako budíček pro evropské automobilky.
Velká, sebevědomá a hned viditelně prémiová
ET7 je velké auto. Opravdu velké. Měří přes pět metrů, rozvor má přes tři metry a na silnici působí dojmem luxusní lodi. Jde o sedan vyšší třídy se dvěma elektromotory a systémovým výkonem až 480 kW. Z 0 na 100 km/h to zvládne za 3,8 sekundy – a to je výkonová liga, která už nehraje s běžnými elektromobily, ale s těmi nejdražšími evropskými sedany.
Co je ale opravdu zajímavé, je přístup čínského NIO: podle testů Autojournalu chtějí přesně ukázat, jak má vypadat prémiový elektromobil budoucnosti – ne jen „další elektro-auto“.
Recenzenti se shodují, že interiér ET7 je překvapivě luxusní. Kůže, minimalismus, kvalitní materiály a téměř žádná lacinost, kterou by člověk možná u čínského auta čekal. Pocit z interiéru lze vnímat „téměř digitální obývák“, kde je místo spíš pro klid než pro agresivní design.

K tomu přidejme:
-
masážní sedadla už v základní výbavě,
-
špičkový audiosystém s 23 reproduktory,
-
propracované ambientní osvětlení,
-
obří displej s vlastním systémem NIO,
-
a ikonického „digitálního avatara“ NOMI, který řidiče i spolujezdce sleduje, reaguje na ně a přizpůsobuje se jejich náladě.
Tady se Evropa opravdu může učit – a to hlavně v tom, že Čína sází na uživatelský zážitek, ne na nekonečné seznamy příplatkové výbavy.
Technologie, které Evropa zatím jen pozoruje
Lidar a připravenost na autonomii
ET7 má lidar na střeše, spoustu senzorů a systém připravený na vysokou úroveň autonomního řízení. Ne „časem“, ale reálně.
Aktivní podvozek
Podle testu Autojournalu funguje výborně – tlumí, předvídá, vyhlazuje nerovnosti a auto díky tomu působí klidněji než mnohá evropská konkurence.
Baterie a výměnné stanice
Největší wow-efekt: baterii nemusíte nabíjet – můžete ji vyměnit. Za tři minuty. V Číně je síť těchto stanic už stovková.
V Evropě zatím jen několik, ale koncept je ohromně lákavý.
A navíc – chystaná 150kWh baterie slibuje až 1000 km dojezdu (podle čínských norem), což by znamenalo symbolický konec „dojezdové úzkosti“.
Kde NIO zatím ztrácí?
Abychom byli fér – testy upozorňují i na slabiny.
-
Nabíjecí rychlost je nižší, než jsme čekali (cca 125–130 kW).
-
Servisní síť v Evropě je minimální, v Česku prakticky neexistuje.
-
Zpracování detailů není ještě úplně perfektní – tu a tam je vidět, že NIO teprve dohání evropský standard.
Ale právě to je na ET7 nejzajímavější: i s těmito nedostatky podle recenzentů působí jako auto, které evropským značkám už teď šlape na paty.

Evropa se má co učit
Z testů se táhne jedno zásadní téma: Evropské automobilky se musí začít bát. Ne proto, že NIO je levnější (není extrémně). Ne proto, že je čínské.
Ale proto, že:
-
přináší technologie, které Evropa zatím jen plánuje,
-
nabízí luxus jako standard, ne jako příplatkový balíček,
-
jde tvrdě po uživatelském komfortu,
-
a velmi rychle se zlepšuje.
A pokud bude NIO v Evropě budovat servis, infrastrukturu a důvěru, může to být začátek vážné asijské konkurence v prémiovém segmentu, která už není jen „na papíře“.
Čína už nehraje druhou ligu. A ET7 je toho důkazem.
NIO ET7 není experiment. Není to alternativa pro lidi, kteří chtějí ušetřit. Je to prémiový elektromobil, který se nahlas hlásí o místo mezi velkými hráči.
Evropa má stále náskok v historii, kvalitě i servisu – ale technologicky se Čína přibližuje rychlostí, která může být pro evropské značky nepříjemná. A čím víc lidí ET7 vyzkouší, tím víc bude jasné, že boj o podobu prémiových aut se přesouvá do úplně nové éry.
Zdroj: zpravy.aktualne.cz, autojournal.cz

Sledovat v Google Zprávách