Nastavili jste si pro navigaci v autě mužský nebo ženský hlas? Dle psychologů to o vás říká víc než sami tušíte
Hlasoví asistenti, jako je Siri od Applu nebo Alexa od Amazonu, mluví velmi často automaticky ženskými hlasy.
Po sérii ohnivých diskusí již v dnešní době není ženský hlas automaticky nastavován, ale vybereme si jej včetně genderu během instalace hlasového pomocníka. Otázkou zůstává, proč dáváme automaticky přednost ženské asistenci a zda to o nás něco svědčí.
V roce 2019 byla pod záštitou OSN publikována studie, která do svého názvu použila reakci asistentky Siri na případný dotaz se sexuálním podtextem, že „by se červenala, kdyby mohla“ (I’d blush if I could). Podle zmíněné studie podporují technologické společnosti používáním výhradně ženských hlasů při vývoji hlasových asistentů negativní a zastaralé stereotypy pojící se se ženským pohlavím. Nabízí se úvaha, zda jsou ženské hlasy vybrány díky převaze mužských vývojářů a techniků ve společnostech typu Apple a Amazon, kteří podvědomě touží po vždy ochotné asistentce připravené bez komentářů pomoci.

Jména plná symboliky
Podle další studie je ženský hlas preferován v rámci průzkumu trhů, které ukazují vnímání ženského hlasu jako příjemnějšího a sympatičtějšího. Také výběr jmen pro hlasové asistentky je pozoruhodný. Cortana, asistent společnosti Microsoft, je pojmenován podle ženské hrdinky videohry, jméno Siri zase pochází ze skandinávštiny a má znamenat „krásné vítězství“. Jméno Alexa, asistentka společnosti Amazon, odkazuje na knihovnu v dávné Alexandrii, která dokázala odpovědět na jakoukoli otázku a obsahovala veškeré vědění tehdejšího světa. Ženské hlasy a ženská jména byly tedy nepochybně vybrány vědomě.
Proč dáváme přednost ženským hlasům
Ženské hlasy podvědomě vnímáme jako pečující, sympatické, přívětivé a nápomocné. Což samozřejmě zmíněné gigantické společnosti vědí a dokážou si spočítat zisky plynoucí ze spokojených zákazníků. Také právě díky sympatické hlasové asistentce, která ochotně pomůže s nákupem a výběrem zboží.
Zmíněné úvahy většinou končí navržením kompromisu, tedy aby hlasoví asistenti byli zcela nepohlavní „to“, kteří by nebyli vnímáni jako lidské bytosti s podřízeným podtextem. V anglicky mluvících zemích by již měly být takové možnosti k dispozici. Tímto řešením by se také zamezilo tomu, aby uživatelé aplikací byli na své pomocníky hrubí a nadávali jim, jak se mnozí v ordinacích psychologů přiznávají. Dalším řešením je také možnost nechat si do aplikace nahrát hlas vlastní. Buď svůj, nebo milovaného partnera. Jisté je ale jedno. Navigaci dnes vnímáme jako úplnou samozřejmost, ale vzbuzuje-li v nás hlasový pomocník agresivní choutky, měli bychom možná zvážit rozhovor s odborníkem.
Zdroj: flowee.cz, Youtube.com, nationalgeographic.cz

Sledovat v Google Zprávách