Dělám celý život inspektora STK a viděl jsem dost. V čem mi ale letos přijela paní z Plzně, jsem doteď nerozchodil
Když na chvilku zpomalíme, můžeme slyšet každý den řadu lidských příběhů. Některé jsou úsměvné, jiné mrazivé. Ale historky z jedné Stanice technické kontroly, co jsem nedávno zaslechla při čekání na kávu, mě vážně dostaly.
Chvilku jsem poslouchala chlapíka v modrém, jak se mimochodem sám nazval a musela jsem uznat, že se lidé na STK nenudí. Při jedné historce, když už jsem popíjela kávu, jsem se málem utopila.
Ty příběhy mi ale nedaly spát. Rozhodla jsem se, že to musím ověřit u zdroje, a podařilo se mi spojit s inspektorem, který byl ochotný pod příslibem anonymity mluvit. Říkejme mu třeba Radek. A to, co mi potvrdil, je ještě mrazivější, než co jsem zaslechla v té kavárně. Ty nejzajímavější a zároveň i nejšílenější příběhy z českých STK znají nejen inspektoři u nás, ale i na Slovensku.
Jaké věty zaručeně rozsvítí výstražný maják inspektorů STK?
Jak Radek uvedl, na STK dělá už skoro třicet let, a má tak pocit, že už jej nic nepřekvapí. Skoro každý den však slyší věty, po kterých okamžitě ví, že je zle. To nejhorší na tom je, že to není ani tak přiznání, ale spíš chlubení. Zcela konkrétně si pamatuje třeba tyto:
- „Pane, ten filtr pevných částic jsem vyndal, protože to zlobilo.“
- „Katalyzátor jsem vykuchal, ale to přece nevadí, ne?“
- „Řídicí jednotku jsem si nechal upravit, aby to nechtělo AdBlue. Ušetřím, chápete.“
V tu chvíli je mu jasné, že tenhle člověk, hrdý na svou vychytávku, má pravděpodobně v nepořádku i další věci. Co dalšího na tom autě ještě obešel? Brzdy? Nápravu? Tihle jsou však podle Radka jen amatéři. Ti praví mistři jsou tišší. A o dost nebezpečnější.
Nahlédněte do galerie absurdit, kterým neuvěříte
Pak je tu ta česká vynalézavost. Radek také viděl Felicii, kde majitel místo drahé páčky na světla přivrtal doprostřed palubky klasický bílý panelový vypínač. Ten, co máte doma na zdi. Nejenže je to nelegální, a hlavně nebezpečné.
Radek slyšel i o jednom expertovi, co místo chladicí kapaliny dolil sycenou limonádu, protože byla na benzínce levnější než destilka. Kyseliny mu doslova sežraly motor zevnitř. Motor na odpis kvůli limonádě za dvacku.
Takovou klasikou je dnes i okno podepřené kusem klacku, aby nespadlo. Zdá se vám to vtipné? Možná, ale jen, než se zamyslíte. Sice to nějak funguje, ale opět vás to může ohrozit, stejně jako brzdové destičky nahrazené kusem dřeva.
Proč by měli všichni dávat pozor nejen na brzdy?
Další zajímavou, ale krajně nebezpečnou opravou je i to, kdy domácí kutil narazí na stržený závit na uchycení brzdového třmenu a vezme na to dvousložkové epoxidové lepidlo, vyplní díru a pokusí se do toho vyřezat nový závit. Jenže tato oprava nevydrží ani teplotu, ani ty obrovské síly při brzdění. Třmen by mu upadl i s kolem.
Nejhorší ale je, když to není kutil. Když je to kolega. Radek se zmínil i o tom, že se před lety stalo, že kolega na jiné STK pustil Fiestu. Dva měsíce nato se té řidičce utrhl závěs zadní nápravy. Totální koroze. Prostě jí za jízdy upadlo kolo.

Vrchol drzosti, který mohl někoho stát život
Ale tohle všechno, co mi Radek vyprávěl, je i podle něj samotného nic proti tomu, co nedávno proletělo mediálním světem. Připustil totiž, že snad všechny straší případ, kdy na jinou STK přijela paní z Plzně, která si koupila dodávku a chce si ji ‚jen prověřit‘. Prý má čerstvou technickou z jiné stanice, ale něco se jí nezdá.
Byl to asi dvacetiletý Ford Transit. Na první pohled nic moc, ale zespodu se leskl. Čerstvý černý nástřik bitumenu. To je vždycky varování.
Auto jde nahoru na zvedák. Kolega si zkušeně vzal kladívko klepnul, zvuk byl divně tupý. Kromě kusů rzi se však z auta začaly sypat třísky.
Původní ocelový nosník byl tak prorezlý, že se rozpadl. Tak ho „opravář“ vycpal dubovými hranoly. Na tyhle dřevěné špalky posadil silentblok, který držel celý motor. A aby to nebylo vidět, celé to zatřel tlustou vrstvou černého bitumenu.

Ta paní, co to přivezla, prý byla bílá jako stěna. Koupila ho nedávno za sedmdesát tisíc. To auto bylo doslova časovaná bomba. Stačila větší díra, motor by propadl na silnici.
A teď to nejlepší. Ten protokol z té jiné STK byl dva měsíce starý. Bez závad. Kolegové se pak hájili, že nemohou rýpat šroubovákem do ochranného nástřiku. Což je pravda, ale každý zkušený technik pozná čerstvý nástřik, který něco maskuje.
Tohle byla buď absolutní slepota, nebo úmysl. Ten „výtečník z Plzně“ nebyla ta paní, co to koupila. Byl to nejen ten, co to takhle „opravil“, ale i ten, kdo mu na to dal štempl.
STK se stále mění, a úplatky postupně mizí
Dnes už je náročné techniky uplatit, protože všude jsou kamery. Pokud něco projde, je to buď slepota, nebo sofistikovaný podvod jako s tím dřevem.
Takže až příště pojedete na technickou, vzpomeňte si na tohle. Na dřevěné brzdy a motory držené dubovým špalkem. Ti muži v modrém vás nechtějí naštvat, ale předejít tomu, aby vás na dálnici nepředjelo vaše vlastní kolo.
Zdroje: auto.cz, ct24.cz, youtube.com, ohremedia.cz

Sledovat v Google Zprávách