Noční můra Elona Muska přichází: Automobilka stvořená bývalým inženýrem Tesly odhalila luxusní elektromobil budoucnosti
Ve stínu gigafactory Tesly se zrodil vyzývatel. Ne tradiční gigant z Detroitu, ale startup jménem Lucid Motors, který vzešel přímo z genetického kódu Tesly.
V čele tohoto ambiciózního startupu léta stál Peter Rawlinson, který byl klíčovým mozkem stojícím za vznikem vozu, jenž definoval moderní éru, a to Tesla Model S. V tomto podniku představil Rawlinson vlastní vizi, kterou je Lucid Air. Není to jen další konkurent. Je to technologický triumf navržený tak, aby překonal Teslu ve všem, na čem záleží.
Lucid Air má být především přímou odpovědí na kompromisy v inženýrství a kvalitě, které Rawlinson u svého bývalého šéfa zjevně nemohl akceptovat. Tento souboj tak není jen o podílu na trhu, ale je veden i v rovině osobní. Svým způsobem je to i o technologickém odkazu a nechybí v něm ironie. Lucid byl stvořen, aby napravil hříchy Tesly, ale jeho cesta k dokonalosti se následně stala jeho největší slabinou.
Když se palivem obchodu stane msta
Abychom pochopili Lucid, musíme pochopit Rawlinsona. V Tesle to nebyl žádný řadový inženýr, byl to hlavní inženýr Modelu S. Právě jeho úkolem bylo přetavit Muskovu vizi v reálný vůz.

Jádro jejich sporu leží v tom, že Elon Musk opakovaně a veřejně zpochybnil Rawlinsonův přínos. Musk totiž tvrdil, že Rawlinson nikdy nebyl hlavním inženýrem a přišel až po dokončení prototypu. Rawlinson, obvykle klidný Brit, na tato obvinění reagoval s frustrací a kontroval oficiálními dokumenty Tesly podanými komisi SEC, které jeho pozici potvrzují.
Rawlinson opustil Teslu v roce 2012. Bylo to oficiálně z rodinných důvodů, ale lidé si vyprávějí, že to bylo právě kvůli Muskovi. Později se pak připojil k malé firmě, kterou přetransformoval na Lucid Motors. Jeho cíl byl jediný, chtěl postavit auto, které v Tesle postavit nemohl. Nešlo mu o prodeje, ale bojoval o to, kdo bude v historii zapsán jako skutečný vizionář moderního elektromobilu.
Zbraní vyzývatele se tak staly hříchy Tesly
Rawlinson nešel do boje s kompromisy. Jeho filozofií je, že efektivita je nový imperativ.
Výsledkem této vize je Lucid Air, sedan, který při svém uvedení redefinoval měřítka. Stal se prvním sériovým vozem, který oficiálně prolomil magickou hranici 837 km dojezdu. Toho nedosáhl obří baterií, ale bezkonkurenční efektivitou.

Právě miniaturizace jednotlivých komponent umožnila Rawlinsonovi jeho klíčový triumf, a to Lucid Space Concept. To je vůz s vnějšími rozměry střední třídy, který uvnitř nabízí luxus a prostor limuzíny plné velikosti.
Rawlinson se navíc systematicky zaměřil na nápravu chronických hříchů Tesly, kam se řadí problémy s lícováním dílců, nedopracovaný interiér, a především problémy s arogantním servisem. Rawlinson prostě chtěl vůz, který nás potěší ve všech ohledech.
Jak se noční můra konkurence stala sama o sobě peklem
Lucid Air je tedy technologicky vyspělejší, lépe postavený a luxusnější. Rawlinson dokázal, že umí navrhnout lepší auto. Zde by mohl příběh skončit. Jenže Muskova genialita nespočívá jen v designu, ale v masové výrobě.
Rawlinson totiž spadl do stejné výrobní pasti jako Tesla. Ironií je, že peklo Tesly bylo způsobeno přehnanou automatizací , zatímco u Lucidu byly problémy způsobeny pravým opakem, konkrétně Rawlinsonovou posedlostí dokonalostí.
Trval na tom, že žádné auto nesmí opustit továrnu, pokud není dokonalé. Výrobní linka se zadrhávala, přitom firma neměla problém se špičkovými čipy, ale s banálními díly jako koberečky a sklo. Účetní výsledky pak byly katastrofální, protože ukázaly, že firma v roce 2024 prodělala neuvěřitelných 300 000 dolarů na každém prodaném voze.
Běžný startup by zkrachoval. Lucid ale přežívá jen díky prakticky bezedné peněžence Veřejného investičního fondu Saúdské Arábie, který firmu z více než poloviny vlastní. Saúdové totiž nekupují auta, oni kupují technologii a transfer know-how do své nové továrny v Arábii.
Konec vizionáře byl bolestivý
Ani saúdská trpělivost však není nekonečná. V únoru 2025, přesně v době oznámení katastrofálních ztrát, přišel šok. Oficiálně Peter Rawlinson odstoupil z pozice CEO. Jenže to opravdu nebylo v přátelském duchu. Představenstvo se unavilo posloucháním vizí od geniálního inženýra, který pálil peníze.
Z Rawlinsona se tak stal pouze strategický poradce. Vedení převzal krizový manažer specializující se na agresivní snižování nákladů. Sen o dokonalosti tak skončil, začal boj o přežití. Aby Lucid přežil, musí se stát Teslou. To znamená opustit sen o dokonalosti a přijmout Muskovu mantru výroby a škálování.
Je tedy Lucid Muskovou noční můrou? Odpověď je dvojí. Technologicky jsou proti Tesle na vyšší úrovni, protože umí postavit efektivnější, luxusnější a prostornější vůz.
Ale obchodně zatím ne. Lucid je finanční propadák. Rawlinson vyhrál inženýrskou bitvu, ale prohrál výrobní válku. Skutečná noční můra pro Muska by byla firma, která by dokázala vyrábět Lucid Air se ziskem. Jenomže muž, který ji stvořil, už bohužel není u kormidla, a to je minimálně pro nás jako zákazníky škoda.
Zdroje: wikipedia.org, forbes.cz, hybrid.cz

Sledovat v Google Zprávách