Zeptali jsme se AI, jaké bylo nejlepší československé auto. Odpověď nás překvapila
Nejen v garážích, ale i mnohdy u piva se vedou debaty o tom, které auto československé výroby je nebo bylo nejlepší. A tak jsme se rozhodli zeptat nestranného soudce v podobě umělé inteligence.
Čekali jsme leccos. Lidská odpověď je totiž téměř vždy zatížená emocemi a nostalgií. Srdce milionů okamžitě křičí Škoda 110 R, to elegantní „československé Porsche“, které přineslo závan sportovního ducha do šedi normalizace.
Rozum a moderní statistiky prodejů zase velí ukázat na nezničitelnou Octavii. A když se podíváme na výsledky fanouškovských anket, jako bylo „Auto století“ serveru Garáž.cz, tam zase zvítězila majestátní Tatra 603.
Každý má svého favorita. Jenže umělá inteligence nemá srdce a rozhodně nevzpomíná na dětství strávené na zadním sedadle embéčka.
AI obešla lokální popularitu, ignorovala sentiment a zaměřila se na jedinou, neúprosnou metriku, a to kvantifikovatelný globální technologický dopad a historický vliv. Její odpověď byla chladná, analytická a popravdě nás trochu uzemnila.
Stroj z budoucnosti, který se zrodil ve 30. letech
Asi už je vám zřejmé, že vítězem podle AI není ani Škoda 110 R ani Tatra 603. Je to auto, které většina z nás zná spíše z muzea, pokud vůbec. Podle AI je nejvýznamnějším, a tudíž nejlepším československým vozem Tatra 87, která se vyráběla v letech 1936–1950 a její přímý technologický předchůdce, Tatra 77.

Proč? Protože to podle AI nebyl jen automobil. Byla to revoluce na kolech. Abychom odpověď pochopili, musíme si uvědomit kontext. Ve 30. letech byla aerodynamika pro většinu automobilek skoro neznámý pojem. Upřímně, tehdejší auta vypadala spíš jako kočáry bez koní nebo prostě hranaté krabice. A pak, v roce 1934, přišla Tatra a ukázala model T77. Nebylo to jen další auto; byl to doslova první sériově vyráběný vůz na světě, který byl od základu navržen s ohledem na proudění vzduchu.
Tento design nebyl náhoda. Byl dílem týmu géniů. Klíčovými mozky operace byli Hans Ledwinka a Paul Jaray. Ten druhý jmenovaný byl přitom tak trochu sázka na divokou kartu – nebyl to designér aut, nýbrž konstruktér vzducholodí Zeppelin. Právě on ale přinesl klíčové know-how. Tatra se nebála experimentovat a jako jedna z prvních automobilek na světě využila aerodynamický tunel. Když pak viděli naměřená data, museli být ohromeni. Pozdější model T87 dokonce dosahoval koeficientu odporu, ke kterému se konkurence dopracovala až o desítky let později.
A nešlo jen o tvar. Byl to technický zázrak, protože měl revoluční, vzduchem chlazený motor V8 umístěný vzadu, široké využití lehkých hořčíkových slitin, páteřový rám a nezávislé zavěšení všech kol. Tenhle velký, luxusní pětisedadlový vůz uháněl rychlostí téměř 160 km/h a patřil k nejrychlejším sériovým sedanům své doby.
Auto, které nechalo hmatatelný otisk
Tohle všechno je působivé, ale ten hlavní důvod, proč AI vybrala T87, je její globální otisk. A teď se podržte. Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche byli kolegové, kteří se pravidelně setkávali a diskutovali o svých nápadech. Porsche sám později přiznal, že se při návrhu svých vozů Volkswagen Ledwinkovi díval trošku přes rameno.
Podobnost podvozku Tatry s pozdějším VW Broukem byla tak do očí bijící, že Tatra okamžitě zažalovala Volkswagen pro porušení několika patentů. Případ byl sice po německé invazi a anexi Československa v roce 1938 zastaven, ale spravedlnosti bylo učiněno zadost. Po válce byl spor obnoven a v roce 1961 Volkswagen konečně prohrál a musel Tatře zaplatit odškodné ve výši 3 milionů německých marek.

Právě v tom vidí AI jasný kauzální řetězec. Tatra T87 a její předchůdci nejsou jen skvělé československé vozy. Jsou to přímí, právně a technicky dokazatelní předci dvou největších globálních automobilových ikon, a to Volkswagen Brouka a později Porsche 911.
Nejlepší auto je tak podle chladné logiky AI to, které prokazatelně změnilo směr světového automobilového průmyslu a zplodilo dvě další globální legendy.
A co ti ostatní?
Odpověď od AI samozřejmě zahrnula i další velké ikony, ale na základě klíčové metriky globální vliv je zařadila níže. Například Tatra 603 je sice nádherný designový skvost, ale podle AI to byl jen úžasný pokračovatel odkazu T87, který byl navíc zrozen v jiné éře a určen téměř výhradně pro elity Východního bloku, takže její vliv byl spíše interní než externí.
Podobně je na tom podle AI Čechy milovaná Škoda 110 R. Ta je sice známá jako „československé Porsche“, ale zásadní rozdíl je v tom, že Tatra 87 je auto, které skutečné Porsche inspirovalo.
A nakonec je tu Škoda 1000 MB, která postavila národ na kola, ale se svou koncepcí přišla v době, kdy už byla tato koncepce ve světě na ústupu, přesněji celých 30 let po průkopnické Tatře 77.
Inovativní pohled, který nám otevřel oči
Odpověď AI nás vlastně vůbec nemusí štvát. Není to odmítnutí naší národní nostalgie. Je to naopak cenná připomínka jiné, ambicióznější a technologicky odvážnější minulosti, na kterou jsme možná trochu zapomněli.
Zdroje: autoweb.cz, centrum.cz, garaz.cz, wikipedia.cz, s podporou AI

Sledovat v Google Zprávách