Kamarád mi poradil tento primitivní trik s brzdami. Na STK mě zachránil od obrovského průšvihu
Měl jsem jet na STK a kamarád mi poradil trik, který funguje. Vyčistit a rozhýbat mechaniku ruční brzdy tak, aby obě zadní kola brzdila stejně a po povolení se hned vrátila. Nejde o žádné kouzlo. Stačí pár minut péče o správná místa a trochu disciplíny, aby se mazivo nedostalo tam, kde nemá být. Teď vám ten postup předám tak, abyste ho zvládli v garáži i bez velkých zkušeností.
Proč tenhle trik funguje
Na válcích technik sleduje, jak brzdí levé a pravé kolo, a jak rychle se brzda po uvolnění vrací. Když lanko drhne nebo páky chodí ztuha, jedno kolo začne brzdit později a po povolení se vrací pomaleji. Graf pak vypadá nehezky a technik nemá důvod přimhouřit oči. Když mechaniku vyčistíte a kluzná místa lehce namažete správným přípravkem, odpor zmizí a obě strany spolupracují.
Co si připravit
Postačí kartáček, čistič brzd, hadřík bez chlupů, malé balení maziva určeného pro brzdy a rukavice. Hodí se i jednoduchá svěrka na promazání bowdenu, která umí dostat mazivo dovnitř vedení lanka. Auto postavte na rovinu, zařaďte rychlost nebo P, a podložte přední kola. Zadní část zvedněte a podepřete stojkami. Na samotném heveru prosím nepracujte.

Kde mazat a kde rozhodně ne
Vytvořte tenkou vrstvu maziva na čepech a kloubech pák parkovací brzdy u třmenů nebo bubnů, na vodicích místech destiček ve třmenu a na vodicích čepech třmenů. Neaplikujte mazivo na třecích plochách destiček a kotoučů nebo uvnitř bubnu. Tam patří jen čistota. Jedna kapka na nesprávném místě dokáže zkazit celý test.
Postup krok za krokem
Sundejte zadní kola a najděte ovládací páky ruční brzdy u třmenů nebo bubnů. Mechaniku očistěte kartáčkem a čističem brzd. Na čepy pák naneste opravdu tenkou vrstvu maziva a páky několikrát ručně rozhýbejte. Zkontrolujte vodicí místa destiček ve třmenu. Pokud jsou suchá a zaprášená, očistěte je a dodejte lehký film maziva. U vodicích čepů třmenů ověřte hladký chod.
Krátce je vysuňte, očistěte, zlehka namažte a vraťte. U koncovky lanka kápněte kapku maziva pro lanka a párkrát zatáhněte a povolte ruční brzdu, aby se mazivo rozneslo. Máte-li svěrku na bowden, použijte ji. Nakonec zatáhněte a povolte páku ruční brzdy a sledujte páky u kol. Musí se vrátit samy až na doraz. Kola se po povolení musí volně točit i když je jen rozpohybujete rukou.
Malá zkušební jízda
Vše kolem kotoučů a destiček přestříkněte čističem brzd a vytřete. Nasadíte kola, utáhnete je momentem podle výrobce, a vyjeťe na krátké kolečko. V nízké rychlosti dvakrát až třikrát lehce zatáhnete ruční brzdu, ať si mechanika sedne. Cílem není brzdy pálit. Cílem je potvrdit, že se vše hýbe a vrací bez odporu.
Kdy pomůže jednoduchá pomůcka
Svěrka na promazání bowdenu se nasadí na konec lanka a přivede kapku maziva dovnitř vedení. Mazivo se dostane mezi dráty a vložku a lanko se přestane trápit. Stojí málo a ušetří spoustu času i nervů. Pokud máte auto, kde je lanko skryté, i tak často stačí ošetřit alespoň koncovky a páky.

Proč má tenhle postup efekt právě na válcích
Po vyčištění a promazání kluzných míst obě kola spouští brzdný účinek stejně a po povolení se rychle vrací. Graf na zkušebně je rovný a stabilní a technik je spokojený. Z praxe platí, že nesouměrnost ruční brzdy bývá častěji mechanický problém než velká závada.
Kdy raději do servisu
Pokud je bowden popraskaný, lanko roztřepené, samoštel v bubnu zatuhlý, nebo pístek třmenu nechodí, mazání už nepomůže. Tady je lepší výměna dílů a seřízení. U elektrické parkovací brzdy se vždy držte postupu výrobce a po zásahu proveďte kalibraci diagnostikou.
Udržet ovládací mechaniku ruční brzdy čistou a pohyblivou je jednoduchý krok, který často stačí, aby STK proběhla bez dramatu. Lehce namazat správná místa, vyhnout se třecím plochám, rozhýbat páky a zkontrolovat volný návrat. To je celý trik. Když mechanika neklade odpor, brzdný účinek je souměrný a vy odjíždíte s platnou technickou i lepší náladou. A pokud vám technik na konci řekne, že takhle to má vypadat, víte, že kamarádova rada nebyla jen pro dobrý pocit, ale pro konkrétní výsledek.
Zdroj: eluc, aftermarket, garagegurus

Sledovat v Google Zprávách