Čínská automobilka začíná vyrábět rodinné létající vozy. Zájem je obrovský, už evidují 7 000 objednávek
Technologicky pokročilý vůz nemusí být pouhým snem. Teď totiž existuje řešení, které spojuje jízdu s létáním. Jmenuje se Land Aircraft Carrier od čínské firmy Aridge a je to auto s osobním dronem. Není to žádný koncept, co skončí v šuplíku. Výroba už běží a první majitelé dostanou svá létající auta příští rok. A zájem je enormní. Firma už má nasbíraných 7 tisíc objednávek z celého světa.

Jak funguje: Auto i letadlo v jednom
Když vidíte Land Aircraft Carrier poprvé, nejspíš si říkáte, co to vlastně je. Na první pohled působí jako opravdu robustní šestikolový elektromobil, taková směs pick-upu a terénního obra. Ale v té zadní části se skrývá něco, co běžné auto rozhodně nemá. Dvoumístný létající stroj, který připomíná směs dronu a malého vrtulníku.
Princip je vlastně geniálně jednoduchý. Když potřebujete vzlétnout, létající modul se vyklopí z vozu, nabije se z jeho baterie a je připravený k odletu. Vzlétá a přistává svisle, takže vám stačí volné místo velikosti parkoviště. Žádná vzletová dráha, žádné komplikované manévry. Prostě vzlétnete a letíte.
Ve vzduchu uletíte asi 30 kilometrů, což zní málo, ale v praxi to stačí na spoustu situací. Potřebujete rychle přejet do vedlejšího města? Chcete si obhlédnout okolí z výšky? Nebo se jen bavíte tím, že létáte? Všechno to zvládnete. Po přistání se stroj zase složí zpátky do auta a vy pokračujete v jízdě po zemi. Rozložení zabere asi čtyři minuty, firma ale pracuje na tom, aby to bylo ještě rychlejší.
A co ta pozemní část? Ta není jen přívěs pro létající modul. S uzávěrkou diferenciálu projede i pořádný terén. Šéfdesignér Wang Tan říká, že tohle auto je pro tři typy lidí. Pro ty, co milují dobrodružství a terénní výlety. Pak pro ty, co chtěli vždycky létat, ale získat pilotní licenci na velké letadlo jim přišlo moc složité. A také pro lidi, kteří prostě chtějí něco, co nikdo jiný nemá.

Ovládání a bezpečnost: Není to tak těžké, jak si myslíte
Tady přichází ta nejčastější otázka. Jak se to vlastně pilotuje? Nemusíte mít strach, že budete muset absolvovat roční kurz pilotáže. Kabina létajícího modulu má displej a joystick, takže ovládání je mnohem intuitivnější, než byste čekali. Firma tvrdí, že si základy osvojíte za tři až pět minut cvičení.
Jenže ano, tady je ten háček. I když je to snadné, stále potřebujete pilotní průkaz. Bez něj do vzduchu prostě nemůžete. Takže si budete muset udělat čas na výcvik a zkoušky. Na druhou stranu, když si představíte, že pak můžete létat, kdykoli chcete, stojí to za to.
Bezpečnost samozřejmě není něco, co by firma brala na lehkou váhu. Létající modul má pokročilé stabilizační systémy, které vám pomáhají udržet stroj ve vzduchu i v horších podmínkách. Automatické ovládání zase zajišťuje, že se stroj chová předvídatelně. Každý kus před předáním zákazníkovi projde testováním v extrémech, od tropických veder až po arktické mrazy.
Firma už za sebou má přes 200 certifikací a skoro 5000 testovacích letů. Zkoušeli různé scénáře, včetně situací, kdy selže rotor nebo baterie. Výsledky prý vypadají dobře. Do budoucna plánují i úplně autonomní režim, kdy by stroj mohl létat sám. To ale ještě potrvá, certifikace na něco takového je dlouhý proces. Prozatím budete muset být za řízením vy.
Cena a dostupnost: Kolik to stojí a kdy to můžete mít
Dobře, a teď k tomu nejzajímavějšímu. Kolik vás takové létající auto vyjde? Cena má být pod 2 miliony čínských juanů, což je zhruba 5,7 milionu korun. Na první poslech to zní jako majlant, ale zkuste se na to podívat jinak. Kupujete nejen schopné terénní auto, ale zároveň i létající stroj. Běžný sportovní vrtulník vás stojí několikanásobek a ještě k němu potřebujete další auto na dopravu.
Výroba už není jen na papíře. V říjnu 2025 otevřela firma Aridge v čínském Guangzhou první továrnu na světě, která je zaměřená čistě na výrobu létajících aut. Kapacita je 10 tisíc kusů ročně, což je docela velké číslo. První šťastlivci dostanou své stroje možná už v druhé polovině příštího roku.
Zájem je víc než slušný. Firma už má nasbíraných zhruba 7 tisíc objednávek z různých koutů planety. Jen v Evropě čeká přes 5 tisíc lidí, na Středním východě dalších 600. Objednávky začaly běžet koncem loňského roku a pořád přibývají. Mezi zájemci jsou úspěšní podnikatelé, celebrity, ale také firmy, které provozují turistické atrakce nebo safari. Všichni hledají něco, co jim dá svobodu pohybu, kterou běžná auta prostě nemají.
Testování a expanze: Od Dubaje až k vám
Aridge rozhodně nesedí se založenýma rukama a čeká, jak to všechno dopadne. V říjnu loňského roku zorganizovali první veřejný pilotovaný let Land Aircraft Carrier přímo v Dubaji. Stroj vzlétl z pláže a ukázal, že tohle není jen hezká prezentace, ale reálná věc, která funguje. Dubaj má být prvním zahraničním trhem mimo Čínu, kde se létající auta začnou prodávat naplno.
Evropa je taky ve hře. Vedení firmy Aridge už dalo najevo, že by rádi viděli své létající auta na trzích v Německu a dalších evropských zemích. Mají za sebou zkušenosti z Číny, kde už v roce 2022 proběhl první úspěšný veřejný let jejich modelu X2. Takže vědí, co dělají.
Certifikační proces teď běží naplno. Čínský úřad pro civilní letectví kontroluje všechny dokumenty a firma věří, že do konce příštího roku budou mít všechna potřebná razítka. Pak už bude všechno připravené na to, aby se létající auta rozšířila po celém světě. Možná to nebude ještě zítra, ale budoucnost, kdy uvidíte takový stroj na obloze, už není tak daleko. A kdo ví, možná se jednou proletíte taky.
Zdroje: cc.cz, elektorauta.cz

Sledovat v Google Zprávách