Vyplatí se koupit ojetou Škodu Kodiaq? Automechanici varují
Škoda Kodiaq patří k těm rodinným SUV, která si Češi zamilovali. Je v něm dost místa, sedm sedadel a celkově je to prostě praktické auto. Takže není divu, že se po něm hodně lidí shání na trhu s ojetinami. Ceny se pohybují od 400 do 700 tisíc, záleží na stáří a stavu. Jenže než podepíšete kupní smlouvu a předáte peníze, měli byste vědět, na co si dát pozor. Mechanici totiž upozorňují na několik slabých míst, která u starších Kodiaqů bývají problémem.

Motor 2.0 TDI: Spolehlivý, ale…
Ve většině ojetých Kodiaqů najdete dvoulitrový naftový motor. Buď to bude verze se 110, 140 nebo 147 kW. Co se týče základní spolehlivosti, tahle jednotka je celkem slušná, má ale jeden háček. Zvýšená spotřeba motorového oleje je zkrátka běžná věc. Co je ale překvapivé, výrobce sám říká, že dolévání až půl litru oleje na tisíc kilometrů je normální.
To znamená, že se k tomu budete muset prostě smířit. Pravidelně kontrolovat hladinu a dolévat správný olej se specifikací VW 507 00. Když tohle zanedbáte, motoru se to nebude líbit a může vás to stát hodně peněz. Hodně majitelů si na tuhle vlastnost stěžuje, ale značka tvrdí, že je to v pořádku.
Další věc, která se objevuje, je vodní pumpa. Ta může začít téct kvůli špatné chladící kapalině. Problém se týká všech motorů EA 288 a mechanici o něm dobře vědí. Než si Kodiaq koupíte, mrknete na koncovku výfuku. Když je od sazí, může to znamenat problémy s filtrem pevných částic nebo EGR ventilem.

Převodovka DSG: Výměna oleje je nutnost
Kodiaq má šestistupňovou automatickou převodovku DSG, konkrétně typ DQ500. To je robustnější verze se spojkami v olejové lázni. Tahle převodovka je při pravidelném servisu docela spolehlivá, jenže vyžaduje péči.
Olej v převodovce se musí měnit každých 60 tisíc kilometrů, a to včetně filtru. Takže když kupujete vůz se 150 tisíci na tachometru, měl by mít za sebou už dvě výměny. Vždycky si vyžádejte servisní knihu a pořádně si ověřte, že se ty výměny opravdu udělaly.
Někteří majitelé si stěžují, že převodovka škube při prvním rozjezdu za studena. Po pár minutách jízdy to zmizí. Může to signalizovat opotřebení spojek nebo prostě to, že by si převodovka zasloužila výměnu oleje. V horších případech můžou nastat poruchy řídících jednotek, a to už je dražší záležitost.
Pohon 4×4: Spojka Haldex vyžaduje péči
U čtyřkolek je nutné měnit mazivo v mezinápravové spojce Haldex každé dva roky. Když se tahle výměna zanedbá, spojka se může poškodit a oprava je pak pořádně drahá. Při prohlídce vozu si určitě ověřte, že tahle údržba proběhla.
Rozvodový řemen by teoreticky měl vydržet přes 200 tisíc kilometrů, ale často se stává, že ho je potřeba vyměnit dřív. Když motor po nastartování vydává vrzavé zvuky, je načase řemen vyměnit. Když to budete ignorovat, může řemen prasknout a zničit motor, což bude stát hodně peněz.
Elektronika a drobné závady: Co vás může potrápit
Starší Kodiaq může mít problémy s elektronikou. Některé kusy trápí nefunkční startér nebo závada řídící jednotky. Stává se, že auto obtížně startuje za studena nebo vůbec nenaskočí. Diagnostika a oprava těchto věcí bývá dost drahá.
K častým, ale méně vážným problémům, patří skřípající sedadla, zatuhlá roletka v zavazadle nebo vrzající řízení. Někteří majitelé si taky stěžují na nefunkční systém Front Assist. Tyhle závady jsou spíš otravné.
Škoda vyhlásila několik svolávacích akcí. Týkaly se třeba praskajícího brzdového pedálu u vozů z roku 2020, airbagů u modelů z roku 2018 nebo uvolňujících se krytů motoru u verzí s motorem 2.0 TSI. Než si Kodiaq koupíte, ověřte si, jestli byly tyhle závady na konkrétním voze opravené.
Servisní náklady: Počítejte s vyššími výdaji
Kodiaq první generace si žádá nemalé servisní náklady. Pravidelná údržba zahrnuje kromě běžných věcí taky výměnu oleje v převodovce, ve spojce Haldex a časté doplňování motorového oleje. To všechno se může za rok vyšplhat na desítky tisíc korun.
Když navíc narazíte na nějakou závadu elektroniky nebo převodovky, oprava v autorizovaném servisu bude pořádně drahá. Náhradní díly pro SUV nejsou levné a práce trvá dlouho. Než do Kodiaqu investujete, připravte si rezervu na možné opravy.
Na druhou stranu, když najdete dobře udržovaný kus s kompletní servisní historií, může vám Kodiaq sloužit spolehlivě. Kombinace motoru 2.0 TDI s pohonem všech kol a převodovkou DSG je při pravidelném servisu docela spolehlivá a hodí se na delší cesty i tahání přívěsů. Klíčové je najít zodpovědného předchozího majitele, co do auta investoval čas i peníze. Než si Kodiaq koupíte, nechte ho zkontrolovat nezávislým mechanikem a pořádně projděte servisní knihu. Kodiaq může být fakt skvělým rodinným vozem, ale jen když víte, do čeho jdete, a počítáte s tím, že vás provoz bude stát víc než průměr.
Zdroje: ecutesting.com, Briskoda, kodiaq.forum.co.uk

Sledovat v Google Zprávách