Zapomeňte na běžné karavany: Němci udělali z Fordu Ranger geniální terénní obytňák s troubou a sprchou
Na parkovišti vypadá jako závodník z Dakaru, v kempu se během minut promění v útulnou chatu. Nový německý off-road obytňák na bázi pick-upu ukazuje, jak daleko se posunul overlanding. Střecha vyjede, stěny se rozšíří, v kuchyni čeká trouba a v předsíni vznikne sprcha.
Vidíte pick-up, který si na zádech nese vlastní kabinu. Pak si všimnete šestého kola, jenže to nejsou nápravy navíc, nýbrž chytře uložené dvojice rezerv. V terénu nevadí odjezdovým úhlům, přitom působí jako svaly po tréninku. A to je teprve začátek. Německý projekt s pracovním názvem Explorer/Voyager staví obytnou nástavbu na robustní základ a používá trik, který běžné karavany nemají: tři samostatné výsuvy a výklopnou střechu ovládané elektro-pneumaticky. Z kompaktního auta je rázem byt pro čtyři dospělé.
Malý na cestě, velký v kempu
Na silnici se drží rozměrů běžného pick-upu, aby se protáhl uličkami i úzkou šotolinou. V cíli stisknete tlačítko: střecha se nadzdvihne, boky a zadní část kabiny vyjedou ven. Interiér naroste na zhruba 8 m² a nabídne výšku kolem 2,05 m – dost na to, abyste se uvnitř narovnali i v bundě.
Rozkládání není cirkus na půl hodiny. O vše se stará elektro-pneumatika, takže večerní stavbu zvládnete ještě s teplým motorem. Tři výsuvy mají praktické role: boční jako skříně a úložné kapsy, zadní jako garáž na židle, gril či kola.

Kuchyně, kde se fakt vaří
Tady nekončíme u vařiče na kartuše. V kuchyni je naftový sporák se čtyřmi hořáky a trouba. Představte si křupavý koláč z plechu, když venku prší a kapky bubnují do střechy. Lednice, kompresor, pracovní plocha po ruce. A protože systém topení využívá podlahu, ráno nestrkáte nohy do studených pantoflí.
Jak dlouho vydržíte mimo civilizaci? Pomáhá solární dobíjení a kompozitní GRP skořepina, která drží hmotnost celé sestavy pod hranicí 3,5 tuny – praktické pro řidičáky i poplatky. Když se chcete vydat dál do světa, kabina je navržená tak, aby se vešla do běžného námořního kontejneru.
Sprcha v předsíni, toaleta šuplíkem
Vstupní zóna umí kouzlo: vyjmete rošt, vyklopíte panely a z předsíně je sprchový kout. Vodní okruh má recirkulaci s čištěním, takže neplýtváte. Toaleta je suchá, vysouvací, šikovně ukrytá, přitom kdykoliv po ruce. Není to luxus hotelu? Možná. Je to chytré do terénu? Rozhodně.
Spaní řeší dvě zóny: v alkovně dvojice dělených lůžek, která se sklápějí nezávisle – ranní ptáče může uvařit snídani, zatímco druhý ještě dospává. Vzadu se jídelní „U“ přestaví na další dvojlůžko. Denně tak pohodlně pojmete čtyři osoby, přes den posadíte šest.
Karoserie bez tichého skřípání
Nástavba je z laminátového kompozitu (GRP). Odolná, tepelně stabilní, bez zbytečných spojů, které by časem povolily. Dvojité rezervy integrované do zadních rohů nepřekážejí v terénu a přitom řeší to, co doopravdy bolí: defekt daleko od asfaltu. Když ucítíte, že cesta mizí, podvozek pick-upu vás nenechá ve štychu a kabina uvnitř nezavrzá.
A co dostupnost? Projekt je čerstvý, výrobce cílí na rozjezd produkce během roku 2025 a počítá s exportem – právě díky kontejnerové logistice. Cenu zatím neuvádí.

Pro koho to je?
Pro ty, kdo nechtějí tahat přívěs, ale chtějí bydlet na místě. Pro ty, kdo raději hledají bílá místa na mapě než místa u recepce. A také pro všechny, kdo si vaření na cestách představují jinak než jako ohřev konzervy. Je to váš styl? Nebo dáváte přednost nízkému profilu a skládacímu stanu na střeše?
Z terénního pracanta udělat pohodlný domov – to se tady povedlo s lehkostí a vtipem. Tři výsuvy, výklopná střecha, trouba i recirkulační sprcha: kombinace, která mění pravidla hry v kategorii kompaktních obytňáků. A ano, ty další dvě pneumatiky vzadu? Efektní i praktické.
Zdroje: New Atlas, Auto Bild, Auto Post Global, Youtube, Auriga-explorer