Pamatujete na nejúžasnější auto socialismu? Škoda vzkřísila legendu. Pokochejte se zbrusu novým 110 R coupé
Škoda se vytasila s něčím, co mnoha fanouškům doslova vyrazilo dech. V rámci designového cvičení „Icons Get a Makeover“ ukázala světu, jak by mohla vypadat legendární Škoda 110 R v 21. století.
A obdivné reakce na sebe nenechaly čekat. Tato čistá nádhera vzdává hold minulosti, ale dívá se přitom sebevědomě do budoucnosti.
Nový design, stejná duše
Pokud čekáte jen okopírované retro tvary, jste na omylu. Designéři se vydali cestou nového designového jazyka „Modern Solid“. Koncept je fascinující směsí čistých, téměř geometrických ploch a agresivních detailů, které jasně odkazují na motorsport.
Na první pohled je vidět inspirace nejostřejší verzí, legendární závodní Škodou 130 RS. Hlavně ty masivní, svalnaté blatníky, kola s centrální maticí, a dokonce i viditelný ochranný rám v interiéru jasně říkají, odkud vítr fouká. Tohle auto má závodní DNA.
Je ale prošpikované moderními technologiemi. Zapomeňte na klasická kulatá světla. Nová 110 R má výsuvné skryté světlomety, ostré světelné linky z LED diod a místo zpětných zrcátek digitální kamery. Geniálním detailem je funkční nasávací otvor pod zadním bočním oknem. Zatímco u originálu přiváděl vzduch k motoru, tady slouží k chlazení baterií. To je dokonalý příklad, jak vzít odkaz a moderně ho využít.

Elektrické srdce místo benzínu
Největší revoluce se samozřejmě odehrála pod kapotou. Tedy, v tomto případě spíše v podlaze. Nová 110 R je koncipována jako čistý elektromobil. Škoda Auto sice zatím mlží o konkrétních technických specifikacích, ale záměr je naprosto jasný: zachovat filozofii nízké hmotnosti, která byla pro původní „Erko“ tak typická. Právě lehkost z něj dělala agilní a zábavný vůz. Přechod od benzínového čtyřválce vzadu k elektrické platformě je ultimativním vyjádřením modernizace legendy.
Proč byl originál takový fenomén?
Abychom pochopili ten poprask kolem nového konceptu, musíme se na chvíli vrátit v čase. Představte si Československo sedmdesátých let. Svět plný praktických, ale trochu monotónních sedanů. A do toho přijela Škoda 110 R. Elegantní kupé se splývavou zádí, bezrámovými okny a motorem vzadu. Působilo to jako zjevení.
Motoristé mu neřekli jinak než „Erko“ a rychle si vysloužilo přezdívku „Porsche Východu“. Nebylo to žádný trhač asfaltu – kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 1 107 cm3 dával poctivých 52 koní. Jenže celé auto vážilo jen 880 kg. Kouzlo bylo v agilitě, a hlavně v tom neskutečném designu. Uvnitř na řidiče čekala sportovní palubní deska s pěti kruhovými budíky, včetně otáčkoměru.

Vlastnit ho byl sen. „Erko“ stálo 78 000 korun, což bylo zhruba 40 průměrných měsíčních platů. Bylo to exkluzivní a nedostatkové zboží. Paradoxně, většina aut mířila na Západ. Důvod byl pragmatický: stát potřeboval cenné devizy. Například v roce 1973 putovalo na export neuvěřitelných 93 % produkce!
A hlavně, z „Erka“ se zrodila závodní bestie Škoda 130 RS. Odlehčený speciál s hliníkovými a laminátovými díly, který sbíral vavříny na světových tratích. Největším triumfem bylo dvojité vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977. To je odkaz, který zavazuje.
Sen, který (asi) zůstane snem
A teď ta klíčová otázka: dočkáme se sériové výroby? Buďme realisté, pravděpodobně ne. Realita dnešního automobilového trhu je neúprosná. Kupé jsou okrajový segment a pro masovou značku jako Škoda, která je součástí koncernu VW, by bylo ekonomicky strašně těžké takový vůz protlačit.
Hodnota tohoto konceptu je ale jinde. Stejně jako bylo původní „Erko“ autem snů pro generaci našich otců a dědů, je tento elektrický koncept autem snů pro novou éru. Je to silné vyjádření identity značky a most mezi slavnou minulostí a elektrickou budoucností. Ať už zůstane jen v digitální podobě, nebo ne, legenda 110 R byla úspěšně vzkříšena. A ten pohled stojí za to.
Zdroje: garaz.cz, thetruthaboutcars.com, zelenavlna.rozhlas.cz