V Praze vyjely 4 nové supermoderní tramvaje od Škodovky. Vypadají jako z budoucnosti a lidé na ně zírají s otevřenou pusou
V Praze se děje něco velkého. Kdo byl v pátek 20. června 2025 na Lehovci, asi si všiml toho pozdvižení. Na svou úplně první jízdu s lidmi tam vyrazila nová tramvaj Škoda ForCity Plus 52T. A hned bylo jasné, že tohle není žádná obyčejná jízda.
Kolem stály davy nadšenců, a i normální cestující jen koukali. Ten design je prostě jiný. Hladké tvary, tmavé čelo… vypadá to fakt moderně. Když se pak tramvaj dala do pohybu, všichni ztichli. Ona totiž skoro nevydala žádný zvuk. Jen takové tiché bzučení. Není divu, že lidi na dalších zastávkách zvedali hlavy od mobilů a koukali s otevřenou pusou.
Tohle je pro Prahu vážně velký skok. Po všech těch letech, kdy se vozy jen tak lehce vylepšovaly, je 52T prostě úplně nová generace. Taková malá revoluce na kolejích.
Ticho, které ohromilo Pražany
A co na ni říkají první cestující? Nejvíc mluví o tom tichu. Kdo pamatuje třeba starší modely 14T, kterým se nelichotivě přezdívalo „pojízdné železářství“, ten bude v šoku. Tahle nová tramvaj si jen tiše bzučí. Jízda je neskutečně plynulá, nic neskřípe, nic nerezonuje. Dokonce i v těch nejostřejších zatáčkách na Malé Straně je to prý klid.
Další věc, co vás praští do očí, je vnitřek. Tvrdí se, že je 100% nízkopodlažní. A ono to tak fakt je. V celém prostoru pro lidi nenajdete jediný schůdek, žádnou vyvýšenou podestu. Dokonce ani nad koly, kde to býval problém. Pro kočárky nebo vozíčkáře je to naprostá paráda a obrovský rozdíl oproti starším vozům.
Uvnitř je spousta místa, je to hezky vzdušné. Samozřejmostí je klimatizace, která navíc jede na ekologické chladivo, což je další plus. A místo malých blikajících cedulek jsou pod stropem obrovské obrazovky přes celou šířku uličky. Každý tak hned vidí, kde je a co bude následovat.
Chytrá technologie pod kapotou
To nejlepší je ale schované „pod kapotou“. Ta tramvaj má totiž chytrý antikolizní systém. A to není jen nějaké pípátko, které řve na řidiče. Je to chytrá kombinace kamer a laserového skenování LiDAR. Počítač si díky tomu skenuje prostor před sebou a vytváří si takový „virtuální tunel“. Ví, co tam má být a co ne.
A teď to hlavní: pokud řidič na varování z nějakého důvodu nezareaguje, ta tramvaj prostě sama zabrzdí. Úplně sama. Tohle může zabránit spoustě vážných nehod a je to obrovský krok pro bezpečnost v pražských ulicích.
A čím to, že je tak tichá a plynulá? Může za to úplně nová konstrukce podvozků, ušitá přímo na míru Praze s jejími zatáčkami a kopci. A taky nové brzdy. Jsou elektromechanické, takže se loučíme se starou hlučnou a složitou hydraulikou. A přesně díky těmhle novým podvozkům mohl vzniknout ten úplně placatý interiér bez schodů.
Tramvaj je navíc i úsporná. Umí rekuperovat, takže při brzdění vrací energii zpátky do sítě a šetří tak náklady. K tomu si přidejte kompletní LED osvětlení a provoz je hned levnější.
Design ve službách pohodlí
Jak vypadá? Jak už padlo, futuristicky. Někdo říká, že je ten design možná až moc čistý, takový „německý“ a bez emocí. Ale všechno je tu podřízené funkci a snadné údržbě. Uvnitř najdeme 70 pohodlných polstrovaných sedaček (většina po směru jízdy, což je super) a hlavně široké průchody v kloubových spojích mezi jednotlivými články, takže se nikdo nemusí mačkat.

Investice do budoucna v rekordním čase
Co je na tom všem až neuvěřitelné, je ta rychlost. Představte si, že smlouvu podepsali teprve v prosinci 2023. Za pouhých 13 měsíců už jezdil první prototyp v Plzni na testech. A v červnu 2025, ani ne za dva roky od začátku výroby, už veze lidi v Praze. To je na české poměry vážně fofr.
Není to žádná malá zakázka. Celkově jde o balík 16,6 miliardy korun za až 200 takových tramvají. Teď jich je pevně objednáno 40. A Praha je nutně potřebuje. Pořád se totiž staví nové tratě (třeba prodloužení do Holyně nebo se chystá návrat na Václavák) a tyhle nové stroje je budou obsluhovat. Zkrátka, pro Prahu právě začala nová, tišší a bezpečnější éra dopravy.
Zdroje: zdopravy.cz, mhd86, praha.rozhlas, youtube