Nejelegantnějšího českého auta všech dob zbyly už jen dva kusy. Podívejte, v jakém luxusu jezdili průmyslníci první republiky
Na ulicích prvorepublikových měst se občas zjevilo něco, co vypadalo jako z jiného světa. Dlouhá, nízká silueta, jejíž linie plynuly od chromované masky až k elegantně zakrytým zadním kolům.
Nebyl to jen dopravní prostředek, ale umělecké dílo, zhmotnění sebevědomí a technické smělosti mladého Československa. Řeč je o Tatře 75 Sport Bohemia, autu tak krásném a vzácném, že se z celé malé série do dnešních dnů dochovaly prokazatelně jen dva kusy. Každý z nich má za sebou neuvěřitelný příběh, který nás zavede do světa, kde si zakázkový roadster mohl pořídit papírenský magnát i úspěšný bratislavský řezník.
Krása zrozená ve vagonce
Když se řeklo zakázková karoserie, každý si vybavil jméno Sodomka. O to víc překvapí, že za ladnými tvary Tatry 75 Sport nestojí slavná vysokomýtská firma, ale Karosárna Bohemia z České Lípy.

Ta přitom nebyla žádným butikovým ateliérem. Šlo o pobočku průmyslového gigantu Ringhofferových továren, kde se vyráběly hlavně železniční vagony a karoserie pro náklaďáky a autobusy, které dodávala i své sestře – kopřivnické Tatře.
Vznik roadsteru tak nebyl obyčejnou zakázkou, ale spíše interním projektem celého koncernu. Ringhoffer tím vyslal jasný vzkaz: umíme vyrobit nejen robustní mašiny, ale i objekt vrcholné krásy, který snese srovnání s nejlepší evropskou produkcí.
Byla to vlastně geniální reklama. Dodnes se vedou spory, kolik vozů vlastně vzniklo. Zdroje nejčastěji mluví o třech, možná čtyřech, což jen podtrhuje auru naprosté exkluzivity.
Srdce z Kopřivnice, kabát ze severu
Zatímco elegantní kabát vozu vznikl v České Lípě, jeho srdce a kostra pocházely z Kopřivnice. Základem se stal spolehlivý model Tatra 75, typický představitel slavné „tatrovácké koncepce“ s páteřovým rámem a nezávisle zavěšenými koly.
Tato konstrukce zajišťovala skvělou tuhost a vynikající jízdní vlastnosti i na tehdejších mizerných silnicích. O pohon se staral vzduchem chlazený plochý čtyřválec, takzvaný boxer, o objemu 1,7 litru s výkonem 30 koní. Nebyl to žádný trhač asfaltu, ale robustní základ, na kterém mohli v Bohemii postavit lehký a agilní sporťák.
Designem tohle auto předběhlo dobu. Zatímco ostatní vozy byly spíše krabice, roadster z České Lípy vsadil na aerodynamiku. Do očí vás okamžitě praští plně zakrytá zadní kola, prvek inspirovaný nejprogresivnějšími francouzskými karosárnami. Dlouhá kapota a plynule splývající záď působí dynamicky, i když vůz stojí.
Karoserie ale nebyla jen krásná, ale i chytrá. Uvnitř byla tři místa – dvě plnohodnotná vpředu a jedno nouzové výklopné v zádi, kterému se trefně přezdívalo „sedátko pro tchyni“. Unikátním detailem je pak zvlněná spodní hrana čelního skla, která plynule přechází do přístrojové desky. Důkaz, že si tvůrci vyhráli s každým milimetrem.
Dva příběhy, které přežily
Čekali byste, že si takový klenot v roce 1935 pořídil nějaký továrník? Kdepak. Prvním majitelem byl Vladimír Čaloun, úspěšný řezník z Bratislavy. Auto mu dělalo radost až do války, jenže pak začalo střídat majitele a na dlouhé roky se po něm slehla zem.
Znovu ho objevil až v roce 1978 nadšenec Dušan Klíma, který mu vdechl nový život a léta s ním objížděl srazy po celé Evropě. Vůz později prošel pečlivou renovací v olomouckém muzeu Veteran Arena a dnes je opět v soukromých rukou.
Příběh druhého kusu už jako z partesu zapadá do představ o luxusu první republiky. V září 1935 si jej pořídil Isidor Nettl, významný papírenský průmyslník z Červené Řečice.
Po válce byl jeho osud odlišný. Auto se v roce 1985 prodalo do Německa a nový majitel si na jeho renovaci dal opravdu záležet. A výsledek? V roce 2021 si vůz odnesl hlavní cenu z prestižní soutěže elegance v německém Schwetzingenu, což mluví za vše. Krátce nato se kruh uzavřel – automobilový poklad koupil český sběratel a vrátil jej zpět domů.
Tatra 75 Sport Bohemia je mnohem víc než jen staré auto. Je to tichý velvyslanec doby, kdy československý průmysl a design patřily na světovou špičku. Její příběh je důkazem odvahy, mistrovství a vášně, díky které tento klenot neupadl v zapomnění. Dnes, kdy oba vozy opět brázdí české silnice, jsou trvalou připomínkou zlaté éry, která ani po téměř sto letech neztratila nic ze svého lesku.
Zdroje: denik.cz, automobilrevue.cz