Španělé se definitivně zbláznili. Nepochopíte, co musí od 1. ledna 2026 vozit povinně v autě místo trojúhelníku
V zimním šeru bliká na střeše odstaveného auta oranžové světlo. Řidič sedí uvnitř a ruce drží na volantu, nikam neběží, nic nerozkládá v jízdním pruhu. Právě takhle má od 1. ledna 2026 vypadat nouzové značení na španělských silnicích: trojúhelník končí, nastupuje maják V16.
Španělsko mění zvyky, které se učily celé generace. Zaparkovat u krajnice, natáhnout reflexní vestu, popadnout trojúhelník a dojít s ním pár desítek metrů po ztichlé krajnici, to byla rutina. Jenže právě tyto minuty patří k nejrizikovějším. V posledních letech úřady detailně počítaly sražené chodce u odstavených aut a dospěly k jednoduchému závěru: kdo nevystoupí, přežije. Proto od 1. ledna 2026 bude ve Španělsku povinná oranžová výstražná lampa V16 umístěná na střechu, která nahradí trojúhelníky. Triangl se nejen přestane doporučovat, přestane být právně uznávaný. Chybí maják? Hrozí pokuta.
Co přesně se mění a co to znamená pro řidiče, kteří do Španělska jezdí na dovolenou? A proč úřady trvají i na chytré verzi V16 s on-line přenosem polohy?
Proč trojúhelník mizí ze scény
První důvod je bezpečí. Vystoupit z auta, vzít trojúhelník a cupitat po krajnici proti proudu aut – to je hazard. Statistiky, které DGT (španělská dopravní správa) publikovala už při zavedení V16 v roce 2021, ukazují desítky smrtelných nehod spojených právě s vystupováním a manipulací s trojúhelníkem. V16 se vyloží z přihrádky, přicvakne na střechu, rozbliká se a hotovo. Řidič zůstává uvnitř a výrazně snižuje riziko, že ho někdo srazí. Od července 2021 byla V16 legální alternativou, od 1. ledna 2026 se z alternativy stává povinnost a trojúhelník se přestává uznávat.
Druhý důvod je viditelnost a technologie. Lampa svítí vysoko, 360°, a je vidět i přes vlnící se déšť nebo v zatáčce. Navíc ve finální specifikaci umí poslat polohu vozu do digitální platformy DGT 3.0. Ta anonymně varuje další řidiče, třeba přes navigace, že se před nimi objevuje překážka. Silnice si najednou povídají. A vám stačí jedno kliknutí.
Co přesně bude od 1. ledna 2026 platit
Od 1. ledna 2026 musí mít všechna ve Španělsku registrovaná vozidla schválenou výstražnou lampu V16 a použít ji při poruše či nehodě. Triangl přestává platit jako legální značení a jeho použití už nenahradí povinnost mít V16. Přechodné období, kdy bylo možné použít obě varianty, končí 31. prosince 2025. Neuposlechnutí může znamenat pokutu v řádu desítek až stovek eur.
Klíčová je „connected“ verze. DGT výslovně uvádí, že od roku 2026 bude právně uznaným jediným prvkem právě V16 s připojením, zařízení musí být schválené a schopné odeslat polohu do systému. Tím se vylučuje levné světýlko bez konektivity, které některé obchody prodávaly v prvních letech. Jinými slovy: kdo kupuje teď, měl by sáhnout po verzi s certifikovaným připojením.
A pozor na častou otázku: co cizinci? Pokud jedete do Španělska vozem registrovaným v jiné zemi, můžete se opřít o mezinárodní úmluvy a stále používat trojúhelníky podle domácí legislativy. Španělsko zároveň doporučuje V16 i pro tyto řidiče, ale povinnost se primárně vztahuje na španělské registrace. Prakticky to znamená: turisté nejsou bezprostředně pokutováni za chybějící V16, nicméně funkční lampa je bezpečnější a vítaná.

Jak V16 funguje v praxi
Postup je snadný: zastavíte co nejvíc u krajnice, zapnete výstražná světla, otevřete okénko a lampu položíte na střechu, magnet nebo přísavka ji udrží i v silném větru. Aktivace je jedním tlačítkem. U verze s konektivitou se během pár sekund odešle poloha do systému DGT 3.0 a další auta v okolí mohou dostat varování v navigaci či palubním systému. Lampu vidí řidiči na stovky metrů. Vy zůstáváte v bezpečí uvnitř, případně voláte asistenční službu. Ano, je to nezvyk. Ale dává to smysl.
Co když dojde baterie? Schválené modely musí splnit technické parametry výdrže a odolnosti vůči dešti či mrazu. DGT zároveň udržuje seznam homologovaných zařízení, aby se předešlo zmatku s nevyhovujícími kusy. Přechod do roku 2026 doprovází informační kampaň a průběžné aktualizace seznamu. Vy si tak můžete ověřit, zda vaše lampa vyhovuje.
Co z toho plyne pro vás
Pokud jezdíte do Španělska ve vlastním autě s českou registrací, zákon na vás míří nepřímo – trojúhelník vám projde. Ale položte si krátkou otázku: když jde o minuty v dešti na dálnici, nechcete raději zůstat v bezpečí kabiny? V16 je rychlejší, viditelnější a současně pomáhá ostatním díky poloze v systému. A pokud ve Španělsku auto půjčujete nebo si tam pořídíte vůz s místní registrací, bez V16 se po 1. lednu 2026 neobejdete.
Španělské řešení může působit přísně, možná až bláznivě. Jenže reaguje na reálný problém: zbytečné srážky u odstavených aut. Zákaz trojúhelníku není výstřelek, ale záměr vytlačit z vozovky chodící postavy v reflexních vestách. V16 je prostě jednodušší. A jednodušší věci zachraňují životy.
Od 1. ledna 2026 je ve Španělsku rozhodnuto: V16 povinně, trojúhelník ze hry. Ať už se vám to zdá sebeodvážnější, logika je jasná – méně kroků v provozu, více světla, víc času na bezpečný návrat domů.
Zdroje: Diario AS, Sur in English, Dgt, Road safety charter, Youtube