Říkali mu Rumpál, a když vyjel na silnice, všichni se smáli. Teď za něj sběratelé nabízejí přes 1 000 000 Kč
Představte si tu scénu. Je říjen 1929, pražský autosalon v plném proudu. Mezi elegantními vozy a zavedenými motorkami stojí obrovský, zářivě červený stroj se zcela novým jménem na nádrži: Jawa.
Lidé kroutí hlavou. Někteří se obdivují jeho mohutnosti, většina se ale potichu směje. Tenhle motocykl je tak masivní a neohrabaný, že si okamžitě vyslouží posměšnou přezdívku.
A teď skok o téměř 95 let dopředu. V aukční síni panuje napjaté ticho. Na pódiu stojí do posledního šroubku zrenovovaný exemplář přesně toho vysmívaného stroje. Kladívko udeří a na tabuli svítí konečná cena: 1 350 000 Kč.
Jak se proboha z komerčního propadáku, kterému se všichni smáli, stal milionový klenot? Příběh Jawy 500 OHV je fascinující ukázkou toho, jak se z neúspěchu může zrodit legenda.
Zbrojař, který chtěl vyrábět motorky
Za zrodem Jawy nestál žádný zarytý motocyklový fanda, ale Ing. František Janeček, pragmatický a úspěšný majitel zbrojovky. Po první světové válce klesaly zakázky na kulomety a Janeček potřeboval pro svou továrnu nový program. Jeho volba padla na motocykly, což byl sice strategický, ale neuvěřitelně riskantní tah.
Načasování bylo totiž naprosto příšerné. Svět se řítil do Velké hospodářské krize a trh s motocykly se hroutil. Zatímco zavedené značky krachovaly, Janeček se rozhodl jít proti proudu. Aby ušetřil čas a peníze za vývoj, udělal geniální kousek. Od německé firmy Wanderer nekoupil jen licenci, ale rovnou celou jejich výrobní linku, včetně dílů.
Produkci takřka přes noc přestěhoval do Prahy a z fúze jmen JAneček a WAnderer vznikla Jawa. Byl to sice mistrovský tah, jak rychle začít vyrábět, ale zároveň se tím upsal, k již existující a, jak se brzy ukázalo, problematické konstrukci.
Proč zrovna „Rumpál“?
První Jawa byl skutečný těžkooděnec. Vážila 175 kilo a její masivní rám z lisovaných ocelových plechů působil spíš jako kus zemědělské techniky. Přezdívka „Rumpál“ na sebe nenechala dlouho čekat a dokonale seděla.
Nebylo to jen kvůli vzhledu. Místo řetězu měl motocykl kardanovou hřídel, což dojem těžkého stroje ještě umocnilo. Navíc jeho velký jednoválec o objemu 500 ccm prý tak vibroval, že jízda připomínala spíš práci s nějakým průmyslovým zařízením než ladný pohyb. Název „Rumpál“ se tak stal symbolem pro všechny jeho nedostatky – neohrabanost, nespolehlivost, a hlavně šílenou cenu.
Kromě vzhledu trápily první kusy i vážné technické problémy, především příliš slabá přední vidlice, která na tehdejších silnicích praskala. Továrna sice rychle zareagovala a nahradila ji mnohem pevnější, lisovanou variantou, ale pověst už byla pošramocená.

Největším hřebíčkem do rakve však byla cena. Základní model stál téměř 15 000 Kč, verze se sajdkárou dokonce 17 000 Kč. A co to tehdy znamenalo? Za stejné peníze jste si mohli koupit malý automobil, třeba populární Aero.
Pro průměrného dělníka, který si měsíčně vydělal asi 550 Kč, to byl naprosto nedosažitelný sen. Na „Rumpál“ by musel šetřit přes dva roky, aniž by utratil jedinou korunu.
Z propadáku ikonou
Výsledek byl nevyhnutelný. Počáteční zájem rychle opadl a Jawa 500 OHV se stala obchodním fiaskem. Za celou dobu výroby, mezi lety 1929 a 1933, vzniklo pouhých 1 016 kusů.
Pro Janečka to byla drahá, ale neocenitelná lekce. Pochopil, že lidé nechtějí drahé a těžké stroje, ale něco lehkého, spolehlivého a hlavně dostupného. A právě tato zkušenost vedla k vývoji mnohem úspěšnějších modelů, jako byla legendární Jawa 175. Bez velkolepého selhání „Rumpálu“ by tak možná nikdy nevznikly motorky, které motorizovaly celé Československo.
A právě tenhle neúspěch je dnes jeho největším požehnáním. Nízký počet vyrobených kusů z něj udělal extrémně vzácný artefakt. Sběratelé dnes nekupují jen motorku, ale první kapitolu příběhu jedné národní ikony. Ceny na aukcích to jen potvrzují – částky běžně překračují milion korun.
Posměch z pražských ulic roku 1929 dávno utichl. Nahradilo ho uctivé ticho aukčních síní, kde se „Rumpál“, kdysi symbol drahého omylu, stal nesmírně cenným pomníkem začátků slavné značky.
Zdroje: garaz.cz, zpravy.aktualne.cz