Policie varuje: Za toto se dnes vyhazuje z autoškoly. Ani většina profesionálních řidičů to netuší
Závěrečná jízda v autoškole už dávno není jen o tom, projet křižovatku na zelenou a zaparkovat. Stala se z ní tichá, ale o to náročnější zkouška z dospělosti, kde nerozhodují velké a fatální chyby, ale součet drobných detailů.
Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Policií ČR totiž změnilo pravidla hry. Cílem už není jen odfiltrovat ty, kdo neumí pravidla, ale především řidiče, kterým chybí to nejdůležitější – schopnost předvídat a vnímat rizika. A věřte, že důvody k vyhazovu jsou často takové, že by překvapily i řidiče s dvacetiletou praxí.
Zkouška začíná dřív, než otočíte klíčkem
První past čeká ještě před nastartováním. Mnoho žáků vyletí na naprostém základu: kontrole vozidla. Komisař se neptá ze zvědavosti, je to jeho povinnost daná zákonem.
Pokud nevíte, jak zkontrolovat hladinu oleje, množství brzdové kapaliny, jaká je minimální hloubka dezénu (1,6 mm u letních, 4 mm u zimních) nebo jak ověřit funkčnost brzdových světel, když jste v autě sami (stačí si zacouvat k výloze), vysíláte jasný signál: „Jsem nezodpovědný a nepřipravený.“
Jak potvrzuje jeden z neúspěšných žáků na internetovém fóru: „Vyletěl jsem na kontrole vozidla. Vůbec mě nenapadlo se to učit a byla to chyba.“
Dívat se nestačí, komisař to musí vidět
Jakmile se rozjedete, začíná psychologická hra. Jednou z nejčastějších chyb je nedostatečná komunikace s komisařem. Nestačí jen rychle mrknout do zrcátek. Musíte provést zřetelný, až přehnaný pohyb hlavou.
Komisař totiž nevidí pohyb vašich očí a pokud si není jistý, že jste se rozhlédli, bere to jako vážnou chybu. Totéž platí u železničních přejezdů – i u zjevně nepoužívané trati musíte demonstrativně otočit hlavou na obě strany.
Dalším tichým nepřítelem je styl jízdy. Cukavé rozjezdy a brzdění na poslední chvíli prozrazují, že jen reagujete, místo abyste předvídali. Paradoxně vás ale může potopit i přehnaná opatrnost.

Jízda rychlostí 30 km/h na přehledném padesátkovém úseku je hodnocena negativně, protože brzdíte provoz. Stejně tak dlouhé váhání na křižovatce ukazuje na nerozhodnost, která je v provozu nebezpečná.
Komisaři navíc dobře znají záludné situace, které spolehlivě odhalí nepřipraveného řidiče. Trasa zkoušky tak často vede přes místa, kde žáci masivně zapomínají na přednost zprava, typicky na parkovištích u obchodů nebo v obytných zónách.
Podobným chytákem je i odbočování vlevo z jednosměrné ulice, kde správné najetí co nejvíce k levému okraji vozovky místo odbočení ze středu odliší připraveného žáka od toho zmateného.
Vrcholem psychologické hry pak může být záměrně zavádějící pokyn. Komisař vás může vyzvat, abyste odbočili do zákazu vjezdu, a právě zde se ukáže vaše sebejistota. Správnou reakcí totiž není slepě poslechnout, ale klidně odpovědět: „Nemohu, je zde zákaz, pojedu rovně,“ čímž dokážete, že se řídíte značením, a nejen příkazy.
Okamžitý vyhazov za věci, které byste nečekali
A pak jsou tu prohřešky, které znamenají okamžitý konec jízdy. Nejde přitom o žádné drama. Možná to zní jako banalita, ale jízda s kapucí na hlavě výrazně omezuje periferní vidění a pro komisaře je projevem absolutní nezodpovědnosti.
Stejně tak najetí na obrubník není jen kosmetická vada; signalizuje, že absolutně nemáte odhad o rozměrech vozu, což je základní řidičská dovednost. A postříkání chodce z kaluže? Ačkoliv to není přestupek v pravém slova smyslu, je to ukázka bezohledné a agresivní jízdy, která pro komisaře znamená jediné – na silnici ještě nepatříte.
Proč jsou zkoušky těžší? Policie mění pravidla
Toto zpřísňování není náhoda. Policie ČR se aktivně podílí na tvorbě nových testových otázek, které se zaměřují na tzv. „Hazard Perception“ – vnímání rizik. Místo biflování značek se v nových video otázkách musíte naučit předvídat nebezpečí: dítě u silnice, auto ve slepém úhlu. Cílem je vychovat řidiče, kteří přemýšlí dopředu.
Klíčem k úspěchu už tedy není jen znalost paragrafů, ale řidičská vyzrálost. Přistupujte ke každé jízdě v autoškole tak, jako by byla tou ostrou. Trénujte plynulost a zřetelné rozhlížení, dokud se vám to nezautomatizuje. Jen tak prokážete, že jste připraveni na reálný provoz, nejen na zkoušku.
Zdroje: md.cz, policie.cz, auto.cz