Tohle je nejhorší motor, jaký kdy Škoda vyrobila. Majitelé ho proklínají a zbavují se aut za pakatel
Škodovka má v historii pár klenotů, na které její fanoušci nedají dopustit – třeba legendární diesel 1.9 TDI, který si i po letech drží pověst nezničitelného stroje.
Jenže pak jsou tu i motory, o kterých se mluví šeptem a které si vysloužily titul „noční můra řidičů“. A jeden z nich patří k těm vůbec nejhorším, co kdy automobilka vyrobila. Majitelé s ním mají tolik problémů, že auta často prodávají za směšné částky, jen aby se jich zbavili.
Škodovka dlouhodobě držela pověst značky, která vyrábí spolehlivá auta za rozumné peníze. Jenže v určité době se automobilka, podobně jako další koncernové značky, rozhodla šetřit a sáhla po downsizingu. Motory se zmenšovaly, aby splňovaly emisní normy, a pod kapotu se dostaly agregáty, které sice na papíře vypadaly moderně a úsporně, ale v praxi se rychle ukázaly jako časovaná bomba.

Proklínaný tříválec 1.2 TSI
Ano, řeč je o motoru 1.2 TSI z první generace. Na první pohled působil lákavě – malý, lehký, s přímým vstřikováním a turbodmychadlem, díky kterému měl výkon, o jakém si starší atmosférické jednotky mohly nechat zdát. Jenže realita se brzy ukázala být úplně jiná.
Největším problémem byla rozvodová řetězová sada. Řetěz se totiž vytahoval a přeskočil klidně i po pár desítkách tisíc kilometrů. Výsledkem byly drahé opravy nebo rovnou konec motoru. Přidejte k tomu vysokou spotřebu oleje a celkovou nespolehlivost a máte motor, který majitelé proklínali pokaždé, když otočili klíčkem.
Kdo měl smůlu, ten se dočkal toho, že jeho „moderní TSI“ skončilo v servisu častěji než na silnici. Opravy nebyly levné a často se ani nevyplatily, protože cena opravy se blížila ceně celého vozu na trhu ojetin. Proto není divu, že se těchto aut lidé zbavovali, jakmile mohli – a často doslova za hubičku.
Mechanici dodnes říkají, že motor 1.2 TSI z počátku výroby patří k tomu nejhoršímu, co kdy koncern Volkswagen uvedl do provozu. A majitelé na internetových fórech se shodují: „Nikdy víc.“

Kontrast s legendami
Celá situace je o to absurdnější, když si člověk uvědomí, že stejná automobilka dala světu i motory, které mají kultovní status – například zmíněný 1.9 TDI. Tyto agregáty zvládly statisíce kilometrů bez zásadních problémů, a proto se staly synonymem spolehlivosti. Jenže u 1.2 TSI byl příběh přesně opačný.
Dnes se o tomto motoru mluví hlavně jako o varování. Pokud někdo hledá ojetou Škodovku a vidí pod kapotou 1.2 TSI z první série, měl by zbystřit. I když je cena lákavá, riziko drahých oprav je obrovské. Rozumnější je sáhnout po jiných jednotkách, které mají lepší pověst – a které vám neudělají z každé jízdy stresový zážitek.
Zdroj: garaz.cz, auto.cz, zpravy.aktualne.cz