Pamatujete na motorku Venci Konopníka ze Slunce, seno? Dostala novou podobu. Spadne vám čelist
Zkuste si to vybavit. Léto, jižní Čechy a ten nezaměnitelný zvuk dvoutaktního motoru, který se blíží do Hoštic. Na červené Jawě přijíždí Venca Konopník a scéna z komedie Slunce, seno, jahody se nesmazatelně zapisuje do národní paměti.
Jeho stroj nebyl jen dopravní prostředek, byla to hvězda. Režisér Zdeněk Troška ji kdysi označil za „nejvíc sexy socialistickou mašinu“ a měl pravdu. Motorka se stala symbolem frajerství a svobody tak silným, že jí lidé sami od sebe začali přezdívat „Konopnice“. Původní filmový kus dnes stojí jako uctívaný exponát v muzeu v Hošticích, ale její duch žije dál.
Srdce z oceli a dýmu
Vencova filmová láska byla Jawa 350, konkrétně typ 634. Proti starším „kývačkám“ to byl velký krok vpřed. Hlavní inovací byl nový, mnohem pevnější dvojitý rám, který si Jawa vypůjčila ze svých úspěšných soutěžních motorek. Díky němu se motorka lépe ovládala a byla stabilnější. Srdcem samozřejmě zůstal poctivý dvoudobý dvouválec o objemu 343 ccm, který s výkonem kolem 24 koní dokázal stroj rozjet až na 125 km/h.
Abychom ale byli fér, „Konopnice“ měla i své mouchy. Byla dost těžká, přední vidlice příliš měkká a bubnové brzdy brzdily spíše symbolicky. A samozřejmě ty vibrace, které z vás málem vytřásly duši, ale k Jawě prostě patřily.
Tento mix robustnosti a jisté technologické zaostalosti nebyl náhoda. Jawa tehdy vyráběla statisíce motorek hlavně pro Sovětský svaz, kde byla nejdůležitější odolnost a jednoduchá opravitelnost. Inovace musely jít stranou.
„Konopnice“ se vyrábí hned ve dvou podobách!
Prvním modelem je Jawa 350/640 Retro. Tento model je splněný sen pro všechny, kdo chtějí zažít tu pravou, nefalšovanou jízdu. Motorka vypadá téměř na chlup stejně jako originál – stejný tvar nádrže, kulaté světlo, klasické sedlo. Stojí ale na modernějším podvozku, a hlavně má konečně pořádnou přední kotoučovou brzdu!

Srdcem je stále dvoutakt, takže ten správný zvuk a vůně spáleného oleje M2T zůstávají. Má to jediný háček: kvůli emisním normám si ji nemůžete koupit jako nový motocykl, ale prodává se jako „stavebnice náhradních dílů“, kterou si legálně postavíte na papíry staršího stroje.
Druhá tvář je moderní a praktická. Typ Jawa 350 OHC vzhledově stále odkazuje na slavnou předlohu, ale pod nádrží je všechno jinak. Místo uřvaného dvoutaktu tu tiše přede spolehlivý čtyřdobý jednoválec o objemu necelých 400 ccm (technický základ pochází od čínské firmy Shineray).
S ním přichází řada výhod: motorka plní nejpřísnější emisní normy, má elektrický startér, nízkou spotřebu kolem tří litrů a jako první Jawa v historii i systém ABS na přední brzdě. Je to „Konopnice“ pro 21. století – spolehlivá, uživatelsky přívětivá, ale s jinou duší. Ztratila ten ikonický zvuk a surový charakter.

Vášeň, která nerezaví
Popularita „Konopnice“ se samozřejmě projevila na ceně. Zatímco dřív to byla obyčejná motorka, dnes je z ní sběratelský kousek. Ceny za stroje v původním stavu k renovaci začínají na 30 tisících, ale za špičkově zrenovovaný exemplář dáte klidně i přes 150 tisíc korun. Kolem motorky vyrostla obrovská komunita nadšenců, kteří pořádají srazy, renovují staré kusy do posledního šroubku a udržují legendu stále živou.
Tak kterou si vybrat? Můžete jít cestou historika a piplat se s renovací originálu. Můžete být purista a zvolit dvoutaktní Retro pro ten pravý zážitek. Nebo můžete být pragmatik a pořídit si spolehlivou čtyřtaktní OHC v retro kabátě. Ať už se rozhodnete jakkoliv, s „Konopnicí“ si nekupujete jen motorku. Kupujete si kus filmové historie a symbol letních dní v Hošticích, kde se bude Vencova červená Jawa prohánět už navždy.
Zdroje: csfd.cz, zpravy.aktualne.cz, tvguru