To není sci-fi. Číňané chtějí dobýt s luxusním létajícím autem Evropu. Už mají prvních 5000 objednávek
Sen o létajících autech už pomalu přestává být výsadou hollywoodských filmů. Čínský technologický gigant Xpeng prostřednictvím své divize AeroHT se chystá vznést a zaměřuje se přímo na bohatou evropskou klientelu. Jejich modulární létající vůz už nyní vzbuzuje pozornost, což by mohlo znamenat, že budoucnost mobility leží nad silnicemi, ne na nich.
Za létajícími vozidly stojí čínská značka AeroHT
AeroHT je dceřinou společností čínské automobilky Xpeng, která dlouhodobě buduje reputaci jako technologický inovátor v oblasti elektromobilů. AeroHT vzniklo jako samostatné centrum pro vývoj letecké mobility a již několik let pracuje na prototypu, který kombinuje silniční a vzdušný režim.
V lednu 2025 na CES odhalili svůj koncept modulárního létajícího auta, nazvaného Land Aircraft Carrier. Podle společnosti si vůz zamluvilo už 3 000 zájemců (některé zdroje uvádějí i 5 000 a více). Sériová výroba se plánuje na rok 2026.
Na jakém principu by měla auta fungovat?
Luxusní eVTOL AeroHT není pouhým vizionářským konceptem, ale kombinuje celou řadu technologií, které mají umožnit jeho praktické používání.
Základní struktura vozu připomíná robustní van nebo sedmimístné vozidlo. V zádech je ukryta modulární vzdušná část neboli multicopter, který se dá oddělit a složit. Při přechodu do letového režimu se vysunou ramena a rotory, multicopter se oddělí, rotorová ramena se rozloží a rotory se roztočí. Po přistání se modul automaticky složí zpět a zasune se do vozu. Konstrukce je optimalizována tak, aby modul ve složeném stavu zapadl do prostoru ve voze, což je klíčové pro praktické použití v dopravě.
Výkonové parametry a ambice
U prototypů se uvádí dolet okolo 150-200 km ve vzduchu. Na silnici má vozidlo dojezd srovnatelný s vyššími elektromobily – přesná čísla zatím nejsou veřejně potvrzena. Uvedená cena je pod hranici 300 000 USD, zhruba 6 900 000 Kč, ale některé zdroje uvádějí méně. Modul lze pilotovat manuálně nebo autonomně a obsahuje také bezpečnostní mechanismy, jako je nouzový záchranný systém, který může aktivovat záchranný padák při nízké nadmořské výšce.
Výzva jménem regulace
Vozidlo musí splňovat jak normy pro automobilový provoz, tak letecké normy. To znamená dvojí testování, dvojí certifikace a v podstatě srovnání s malými vrtulníky i s automobily.
Musí být zajištěna spolehlivost systému při selhání rotorů, a navíc musí být minimalizován hluk. Dále je třeba řešit řízení vzdušného prostoru v nízké výšce. EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví) bude muset integrovat tisíce takových vozidel do stávajících systémů řízení letového provozu, což je technicky i administrativně náročné.
Vertiporty, infrastruktura a sociální dopady
Aby létající auta opravdu fungovala v praxi, města musejí udělat mnohem více. Je třeba vzít v potaz, že nemohou přistávat kdekoli, ale potřebují vyhrazená místa: vertiporty neboli vzletové a přistávací plochy. Tyto vertiporty by měly být umístěny například na střechách budov, v blízkosti dopravních uzlů nebo v luxusních rezidenčních zónách.
Musí být vybudována infrastruktura pro rychlé dobíjení, tudíž součástí musí být také energetická síť.
S příchodem létajících vozidel vznikne nová letecká třída – lidé, kteří budou mít privilegium vyhýbat se dopravním zácpám, zatímco většina zůstane pozemní. To však může vyvolávat sociální nerovnost či odpor, zvláště pokud se tyto luxusní stroje stanou symbolem exkluzivity.
Číňané v závodě o vzdušnou dominanci
AeroHT + Xpeng se zapojují do globálního závodu o to, kdo ovládne budoucí mobilitu. Pokud se jim podaří získat schválení v Evropě dříve než konkurence, mohou si vybudovat významný náskok.
Navíc všechno není růžové. V září 2025 došlo během nácviku na leteckou show v Číně ke kolizi dvou eVTOL letadel AeroHT. Jeden stroj dostal strukturální poškození, vznítil se po pádu a jeden účastník byl zraněn. Tato událost připomíná, že i s pokročilou technologií zůstává vysoká míra rizika a každý neúspěch může zbrzdit důvěru investora nebo regulačního orgánu.
Zdroj: techscrunch.com, evtol.news, iotworldtoday.com, bbc.com, Youtube