Tohle auto bylo zázrak už za socialismu. Kdo ho neprodal, má dnes 2 000 000 v kapse
V době, kdy lidé čekali na nové auto i několik let a jeho pořízení bylo malým rodinným vítězstvím, málokdo přemýšlel o tom, že jednou může mít cenu malého bytu. Kdo tehdy neprodal svůj vůz a udržel ho v dobrém stavu, dnes vlastní poklad, který může mít hodnotu až dvou milionů korun.
Za socialismu nebyl výběr aut široký. Bralo se to, co bylo právě dostupné, a majitelé se snažili udržet svůj vůz v provozu co nejdéle. Nikdo netušil, že obyčejná auta, která zaplňovala sídlištní parkoviště a vesnické dvorky, se jednoho dne stanou sběratelskými klenoty. Čas, nostalgie a hlavně vzácnost dochovaných kusů z nich udělaly veterány, o které se dnes vedou aukční bitvy. Tehdejší řidiči by jen těžko uvěřili, že auto, do něhož naložili rodinu i s kufry a vyrazili na chalupu, bude jednou stát víc než luxusní moderní vůz.

Trabant 601 dnes láme rekordy
Trabant byl typickým autem východního Německa a díky své jednoduchosti a nízkým nákladům na údržbu se stal symbolem mobility celé jedné éry. Měl dvoutaktní motor, karoserii z duroplastu a jeho nezaměnitelný zvuk i vůně výfukových plynů jsou dodnes legendární. Nový Trabant vyšel v sedmdesátých letech na zhruba 36 tisíc korun, což bylo dosažitelné pro mnoho rodin, i když šlo o značnou investici. Dnes se hezky zachovalé Trabanty prodávají na českých veteránských bazarech za 220 až 300 tisíc korun a výjimečné kusy s minimálním nájezdem mohou stát ještě víc. Sběratelé oceňují především původní stav, originální lak, interiér a také doloženou historii vozu. Každý detail, který připomíná původní dobu, zvyšuje cenu.
Škoda 1000 MBX jako milionová investice
Škoda 1000 MB byla ve své době technickým průlomem, protože měla motor uložený vzadu a karoserii vyráběnou novou metodou, která tehdy znamenala krok vpřed. V šedesátých letech to byl sen každé rodiny a na své auto si lidé často šetřili dlouhé roky. Po revoluci se na tyto vozy zapomnělo, mnohé skončily ve šrotu nebo rezavěly za stodolami. Dnes jsou ale znovu na výsluní. Běžně zachovalé modely 1000 MB stojí kolem 300 tisíc korun, což je několikanásobek původní ceny. Úplně jiná je situace u vzácné dvoudveřové verze MBX De Luxe. Tento vůz se vyráběl v malém počtu kusů, a proto je dnes považován za opravdový klenot. Pokud má doloženou historii a je v perfektním stavu, může se jeho cena vyšplhat až na dva miliony korun, což je na vůz z dob socialismu ohromující částka.

Proč retro auta zdražila
Ceny těchto vozů rostou hlavně kvůli jejich vzácnosti. Mnoho aut sloužilo celé rodině dlouhé roky a bylo upravováno, opravováno a často nakonec sešrotováno. Originální kusy v dobrém stavu jsou proto dnes raritou a sběratelé jsou ochotní za ně zaplatit vysoké částky. Svou roli hraje i nostalgie. Každý z těchto vozů vypráví příběh o dovolených, cestách na chalupu nebo o prvních jízdách čerstvých řidičů. Často je to právě příběh, který dodává autu hodnotu. K růstu cen přispívá i zájem mladší generace, která hledá auta s osobitým charakterem a historií. Veterány tak už nejsou jen koníčkem starších nadšenců, ale stávají se zajímavou investicí i pro ty, kteří v době socialismu ještě ani nejezdili.
Čas proměnil obyčejná auta v poklad
Není pravda, že každé staré auto má cenu milionu. Trabant v průměrném stavu se dá pořídit za 40 až 60 tisíc korun a ani všechny vozy Škoda 1000 MB nedosahují astronomických částek. Hodnotu určují stav, originalita a příběh konkrétního auta. Jen ty nejvzácnější kusy, například kupé MBX nebo dokonale zachovalé Trabanty s nízkým nájezdem, mohou stát tolik, že by jejich majitelé mohli směle pomýšlet na novostavbu bytu.
Čas z obyčejných dopravních prostředků vytvořil cenné veterány. Auta, která před lety vozila rodiny na chalupy a k moři, dnes parkují v garážích sběratelů jako cenný kousek minulosti i zajímavá investice. Majitelé, kteří je tehdy nezbavili původního laku ani interiéru a nechali je v původní kondici, se mohou dnes radovat z nečekaného zisku i příběhu, který se k vozu váže. Čas ukázal, že i obyčejné auto z ulice může dorůst do hodnoty, o níž jeho první majitel ani nesnil.
Zdroje: Wikipedie, TN.cz, Aktuálně.cz