Byli jste nuceni parkovat v modré zóně? Na tuto věc si dejte strašný pozor, nebo se nedoplatíte
Modré zóny v Praze nebo dalších městech nejsou žádnou novinkou.
Rezidenti je vítají, protože jim zajišťují místo u domu, řidiči odjinud už méně, protože parkování bývá drahé a omezené. Jenže i ti, kdo si zaplatí lístek, občas zapomenou správně nastavit aplikaci nebo včas prodloužit parkování. A právě tady přichází na scénu monitorovací vozy – auta, která tiše projíždějí ulicemi a během pár sekund zkontrolují desítky aut najednou.
Jak to funguje
Na první pohled vypadají jako běžné osobní auto. Jenže na střeše mají kamery a uvnitř počítač. Tyto systémy dokážou při jízdě skenovat registrační značky zaparkovaných aut a okamžitě porovnat, jestli mají zaplacené parkování. Celý proces je rychlý a automatizovaný – během jedné hodiny zvládne vůz projet několik kilometrů a zkontrolovat stovky vozidel.

Pokud systém zjistí, že auto v zóně stojí neoprávněně, informace se předá městské policii. Ta pak může poslat výzvu k zaplacení nebo rovnou nasadit botičku.
Zajímavé je, že některé vozy sbírají i další data – například fotí stav vozovky nebo dopravní značení. Díky tomu mají města přehled o výtlucích a dírách v silnici a můžou rychleji plánovat opravy. Takže nejde jen o kontrolu řidičů, ale i o správu celého veřejného prostoru.
Pro řidiče menší manévrovací prostor
Dřív se dalo občas riskovat – zaparkovat „na černo“ s tím, že strážník možná nepřijde. Jenže monitorovací auto projede ulicí klidně několikrát denně a šance, že projdete bez pokuty, je minimální. Navíc systémy fungují i v noci, takže ani pozdní příjezdy už nejsou jistota.
Pro řidiče to znamená jediné – spoléhat se na „štěstí“ se přestává vyplácet.
Monitorovací vozy dnes už nejsou jen v Praze, ale také v Plzni a postupně se objevují i v dalších městech. Technologie se zdokonalují, rozpoznávají značky i v horším světle a dokážou vyhodnotit různé tarify parkování. Do budoucna se dá čekat, že kontrola bude ještě přísnější a praktičtější pro města, ale náročnější pro řidiče.

Big Brother za volantem?
Kritici mluví o tom, že je to další krok k „velkému bratrovi“, protože města tím získávají obrovské množství dat o pohybu aut. Na druhou stranu, bez těchto systémů by se modré zóny jen těžko daly efektivně vymáhat. Pravda bude asi někde mezi – technologie přináší pohodlí i přísnější pravidla.
Kolik vás to může stát
Pokuta za špatné parkování v modré zóně není nijak symbolická. V Praze se pohybuje kolem 500 až 1 500 korun, podle závažnosti přestupku. Když k tomu připočítáme případné odtažení auta, částka může vyskočit i na několik tisíc. To už je pro většinu řidičů dostatečně bolestivé upozornění, že aplikaci je lepší zapnout včas.
Praha ani Plzeň nejsou jediné, kdo na tuto technologii sáhl. Podobná auta už roky jezdí třeba v Nizozemsku nebo v Německu. Tamní radnice tvrdí, že díky nim se zvýšila obrátkovost parkovacích míst a lidé častěji využívají parkovací domy. V českých městech je to zatím novinka, ale trend je jasný – kontrola parkování se postupně digitalizuje a prostor pro riskování se zmenšuje.
Zdroj: cnn.iprima.cz, idnes.cz, forbes.cz