Auta s joystickem místo volantu: Pro koho jsou určena a jaké výhody přinášejí
Už přes sto let platí, že k autu patří volant. Jenže to nemusí být konečná. Hlavně dnes se vše mění. Volant může představovat jen starý zvyk, který nám brání v kroku vpřed. Díky technologii drive-by-wire se nám otevírá úplně nový svět.
Za konceptem drive by wire totiž najednou volant nepotřebujeme. Řídit můžeme klidně joystickem. A když už není nic napevno spojeno s koly, ovladač si můžeme dát prakticky kamkoliv. Bizarní? Možná, ale někde by své uplatnění jednoduchý joystick asi našel.
Jak probíhala evoluce joysticku v automobilech?
První vážnější vlaštovky se objevily v devadesátkách a tehdy šlo hlavně o bezpečnost. V roce 1993 přišel Saab s upraveným modelem 9000 „Prometheus“, kde volant i pedály nahradil jediný joystick.
Super nápad, jak se zbavit sloupku řízení, který byl při nehodách pěkně nebezpečný. Jenže to mělo háček. Řízení bylo strašně citlivé a pro lidi zvyklé na otáčení volantem to bylo zkrátka proti přírodě.
O pár let později to zkusil i Mercedes s konceptem F200 Imagination, který měl joysticky hned dva. Mohli jste si dokonce elektronicky přepnout, jestli řídí řidič, nebo spolujezdec. Byla to spíš taková přehlídka toho, co všechno je možné, a spousta věcí z toho auta, jako aktivní podvozek nebo okenní airbagy, se nakonec opravdu ujala.

Po roce 2000 se joysticky začaly objevovat v autech, která chtěla úplně překopat to, jak vnitřek auta vypadá. General Motors přišel s peckou jménem Hy-wire. Všechny vnitřnosti auta, motor i řízení, nacpali do nízké placky, takového „skateboardu“. Na ten se pak dala nasadit jakákoliv karoserie. A protože nic nevedlo z podvozku do kabiny, zmizely pedály i volant. Všechno se ovládalo jedním ručním ovladačem.
V kabině tak vznikl obrovský volný prostor. Podobným směrem se vydal i švýcarský Rinspeed. Dneska s touhle myšlenkou koketuje třeba Hyundai. Jejich koncept Prophecy má joysticky proto, aby v interiéru nepřekážely a v době, kdy auto řídí samo, se mohly schovat a z kabiny se stal pohodlný obývák.

Když joystick představuje klíč k samostatnosti
A teď to nejlepší. Zatímco velké automobilky o joysticku mluví jako o hudbě budoucnosti, v jednom odvětví je to naprosto běžná věc: v autech pro lidi s handicapem. Pro ty, kteří nemohou používat nohy nebo mají slabé ruce, je řízení joystickem splněným snem o svobodě a samostatnosti. Firmy, které se na to specializují, mají tuhle technologii zmáknutou a jejich systémy spolehlivě fungují každý den na silnicích. Je trochu ironie, že právě tady se testuje technologie, kterou mainstream považuje za sci-fi.
Když se designéři utrhnou ze řetězu. Jaké bizarní nápady vás v autech mohou překvapit?
Ale snaha o inovace se nikdy netýkala jen joysticků. Vznikla spousta dalších šíleností. Třeba volant uprostřed auta. McLaren F1 ho tam dal, aby měl řidič ten nejlepší pocit z jízdy, jako ve formuli. Nebo dveře. Slavná „racčí křídla“ u Mercedesu 300 SL nevznikla na parádu, ale prostě proto, že kvůli vysokému rámu by se tam klasické dveře nevešly.
Pamatujete na Fiat Multipla? Vypadal sice prapodivně, ale dovnitř se díky uspořádání sedadel 3+3 vešlo šest lidí, což z něj dělalo geniálně praktické auto. A pak tu byly i velkolepé propadáky, jako Chrysler, který se snažil jezdit na plynovou turbínu. Technologicky úžasné, ale v reálu pekelně drahé a neefektivní.
Když se na všechny tyhle experimenty podíváme zpětně, zjistíme, že to nebyly jen nějaké úlety. Byla to vlastně taková laboratoř. Nápady z konceptů, jako ten „skateboardový“ podvozek, jsou dnes základem většiny elektromobilů. A joystick, vyladěný v autech pro handicapované, ukazuje cestu, kudy se budou ubírat ovládací prvky v autonomních autech. Každý z těchhle „bizarních“ nápadů nás kousek po kousku posunul tam, kde jsme dnes.
Zdroje: wikipedia, motor1, novinky.cz