Historie moderních karavanů překvapivě sahá až k kočovným společnostem a cirkusům
Kdysi dávno, když si lidé ještě nevolili mezi hotelem a Airbnb, ale spíš mezi tím, jestli přespat pod plachtou nebo u tety v obýváku, přišla geniální myšlenka. Co kdyby si člověk prostě vzal celý dům někam s sebou. Vznikl tak karavan. Pravda, první modely byly spíš dřevěné boudy na kolech tažené koňmi než elegantní obytňáky s výsuvnou lednicí, ale nápad to byl revoluční. Místo balení kufrů stačilo nasednout, prásknout bičem a vyrazit. Někdo by řekl, že to byl počátek svobody na čtyřech kolech, jiný by dodal, že to byl jen velmi důmyslný způsob, jak se vyhnout platbě nájmu.
Cirkus jede do města a veze s sebou kuchyň
V devatenáctém století začaly cirkusy i kočovníci používat vozy nejen jako dopravní prostředky, ale i jako mobilní obydlí. V Anglii se těmto vozům říkalo vardo a často šlo o ručně zdobené, krásně malované vozy, které byly domovem na kolech. Měly postele, úložné prostory, a dokonce i malá kamna. Byly to chalupy s kolečky, které zvládly projet bahnem i slávou.

The Wanderer a první turistický luxus
V roce 1885 spatřil světlo světa The Wanderer. Tento obytný přívěs byl navržen Dr. Williamem Gordonem Stablesem a tažen párem koní. Šlo o první skutečný rekreační karavan. Měl knihovnu, ložnici a kuchyňku. Ačkoliv byl určen k volnému cestování, jeho majitel se nechával doprovázet sluhou a kočím, takže to s tou nezávislostí nebylo úplně divoké.
Americká vize kočovného komfortu
Za oceánem začala éra obytných vozidel o něco později. První opravdový americký obytný vůz známý jako Gypsy Van vznikl roku 1915. Vypadal jako pojízdná chalupa pro deset lidí a měl všechno od kuchyně přes spací kout až po psací stůl. Ačkoli vypadal jako něco z pohádky, jeho skutečný význam spočíval v tom, že ukázal, že i delší cesty mohou být pohodlné bez nutnosti nocovat v hotelu nebo u příbuzných, kteří neradi půjčují ručníky.
Z koňských sil k benzínovým příšerám
Ve dvacátých letech dvacátého století se karavany začaly přizpůsobovat automobilům. Byly menší, lehčí a přizpůsobené k tažení za autem. Postupně se rozšiřovaly do Evropy a Ameriky. Ve třicátých letech se staly karavany symbolem moderního dobrodružství. Objevily se první komerční modely a společnosti jako Bowlus Road Chief nebo Airstream začaly vyrábět designově výrazné hliníkové modely, které se brzy staly ikonami silnic.
Karavan jako status i postel
Po druhé světové válce přišel opravdový boom. Lidé chtěli cestovat, poznávat svět a mít vlastní záchod po ruce. Karavany se vyráběly masově, byly levnější a dostupnější. Na scéně se objevily značky jako Eriba nebo Adria. Objevila se oblíbená karavanová kombinace manžel, manželka, dvě děti, plynový vařič a silná hádka u složeného stanu.
Přechod od přívěsu k obytnému vozu
Postupem času se mnoho cestovatelů rozhodlo opustit koncept taženého přívěsu a přiklonili se k obytným vozům, které měly vše v jednom. Během šedesátých let se staly populární přestavby klasických dodávek a autobusů. Mnohé z nich měly postele, ledničky a výklopné střechy. Dodávky značky VW se staly legendami na čtyřech kolech a jejich duch přežívá v nových modelech dodnes.
Technologie na palubě karavanu
Moderní karavany už nejsou jen pojízdné místnosti. Jsou to malé inteligentní domy. Mají klimatizaci, topení, solární panely, bateriové systémy, sprchu, mikrovlnku, televizi i Wi-Fi. A kdo chce opravdu stylový zážitek, pořídí si karavan s venkovní kuchyní, výsuvnou markýzou a parkovací kamerou, která umí ukázat i to, co je za rohem myšlenkového bloku.

Když auto chce být bytem
Dějiny karavanů jsou cestou od dřevěného vozu taženého koněm až po futuristický obytný vůz se zabudovanou elektřinou. Všechny ale spojuje touha po nezávislosti, dobrodružství a pohodlí. Cestování s vlastním zázemím je nejen praktické, ale i romantické. Ať už jde o výlet po Evropě nebo jen víkend u rybníka, karavan dává člověku svobodu. Navíc při správném zaparkování může být výhled z postele krásnější než kdejaký hotelový balkon.
Zdroj: smithsonianmag, wikipedia, rvhistory