Čínský vlak, který nikam nevede: Známé jsou stanice Nanjing, Chongqing nebo Guangzhou, které vznikly před okolní zástavbou
Na mapě vypadají jako chyby – obří dopravní katedrály usazené mezi poli, sklady a poloprázdnými bulváry. Zastávky, které jako by někdo položil daleko od centra s vírou, že si pro ně město časem dojde. Fenomén stanic uprostřed ničeho nejde přehlédnout hlavně v Číně, kde se rychlá železnice šíří rychleji než okolní zástavba.
Jak se tyhle stavby rodí, proč budí emoce a co prozrazují příběhy stanic Nanjing South, Chongqing West nebo Guangzhou South?
Proč vznikají stanice uprostřed ničeho
Důvodů je hned několik: v jádrech megaměst prostě není dost volného prostoru, přímé a rychlé tratě potřebují rovné linie a velké poloměry oblouků, a staré centrální uzly už mívají vyčerpanou kapacitu. Venkovní umístění je levnější, rychleji povolitelné a často se k němu přidá plán vybudovat kolem stanice celé nové čtvrti. Čína tak během posledních let vyrostla do role země s nejhustší sítí rychlotratí na světě – a s řadou impozantních, ale zpočátku osamělých nádraží.
K tomu se přidává trend tzv. „HSR new towns“ – nových čtvrtí, které mají vyrůst právě kolem velkých uzlů a časem je organicky napojit na město. Funguje to, ale vyžaduje to čas a peníze. Tam, kde poptávka zaostane, se rodí přezdívky o „městech duchů“.
Guangzhou South: od rýžového pole k superuzlu
Guangzhou South leží přibližně 17 kilometrů jižně od centra metropole v distriktu Panyu. Když v roce 2010 otevřela, působila na fotkách jako monument uprostřed prázdna. Dnes je to jeden z hlavních železničních uzlů regionu, kam přijíždějí rychlovlaky z Pekingu i Hongkongu.
A nejen to: město staví nové propojení, které má zkrátit cestu z centra na nádraží na zhruba čtvrt hodiny. Pokud všechno půjde podle plánu, má být hotové během roku 2025. Okolí stanice tak získává další impuls, aby se z pole stal plnohodnotný kus města.
Chongqing West: hora, smyčka a pětka
Chongqing je město vrstev a mostů, kde i běžná cesta do práce připomíná text extrémní jízdy. Západní stanice vznikla v roce 2018 v obvodu Shapingba na okraji města a první roky působila dost odříznutě – cestující se sem sjížděli hlavně taxíky a autobusy. Zlom přišel v lednu 2021, kdy se ke stanici otevřely dvě linky metra (okružní a linka 5). V roce 2023 se navíc propojily dříve oddělené úseky linky 5, takže přestupy i průjezd městem jsou výrazně plynulejší.
Dnes už Chongqing West funguje jako opravdový multimodální uzel, který napojuje rychlé tratě i městskou dopravu. Okružní linka tu navíc kříží hned několik dálkových nádraží, takže okraj se z praktického hlediska zmenšuje s každým novým jízdním řádem.
Nanjing South: jih, který se stal novým středem
Nanjing South se otevřela v roce 2011 pár kilometrů od historického centra a rychle přebrala roli hlavního dálkového uzlu. Do stanice zajíždí hned několik linek metra, což z ní dělá přirozené přestupní srdce pro cestující mezi městem, letištěm i okolními městy. Vzdálenost od centrální čtvrti Xinjiekou je zhruba 7–10 kilometrů, tedy přesně tolik, aby se kolem stanice mohl postavit nový kus města. Stanice se navíc otevřela jen dva dny před spuštěním slavné trati mezi Pekingem a Šanghají, což jí hned od začátku přihrálo roli strategické brány na nejvytíženější lince v zemi.
Okolí se opravdu proměnilo: vedle kolejí vyrostly kanceláře, hotely i nové bulváry a město tu plánuje další etapy rozvoje. A zatímco některé menší zastávky v regionu si vysloužily nálepku „ghost stations“, jihonankingské monstrum prokázalo, že trpělivost a dobré dopravní napojení dovedou z osamělého uzlu udělat živé centrum.

Mezi kritikou a trpělivostí
Stanice uprostřed ničeho bývají terčem kritiky – prý jsou přehnané, drahé a příliš napřed před skutečnou poptávkou. Debata nabrala na síle i kvůli rostoucím dluhům a obavám ze „stavění pro stavění“. Na druhé straně platí, že právě rychlá železnice dokáže městům dodat nové impulsy a časem přitáhnout investice i obyvatele. Zkušenost posledních let ukazuje, že část projektů skutečně čeká na svůj čas, ale u klíčových uzlů se okolí obvykle zaplní rychleji, než by se zdálo.
Zdroje: wired.com, lemonde.fr, wikipedia.org, cnbayarea.org.cn, infra.global, thenanjinger.com+1, The economist.com