Závodní peklo na ledu: V severských zemích se jezdí po zamrzlých jezerech
Led, vítr, křehká krusta sněhu a rachot motorů, který se odráží od tichých lesů severu. I v 21. století zůstávají zimní závody poslední romantickou výspou automobilového sportu – nic neodpustí, nic neskrývají, a přesto dokážou divákům připomenout, proč kdysi milovali vůni spáleného benzínu. Na zasněžených cestách a zamrzlých jezerech se každou zimu scházejí vozy, které posouvají hranice fyziky o pořádný kus dál, zatímco piloti bojují s ledem i s vlastním strachem.
Co se stane, když třísetkoňové kupé potká zrcadlově hladký led? Jaké to je, když stopky běží a teploměr ukazuje minus třicet? A kam se vlastně podějí závody, až zima ustoupí klimatickým změnám?
Rally Sweden – rychlost v objetí sněhových bariér
Švédská soutěž patří do seriálu WRC a je proslulá dlouhými rovinkami, kde vozy letí po zamrzlém štěrku rychlostí přes 200 km/h. Ledový podklad „drží“, jen pokud borci trefí přesný rytmus jízdy a hrotové pneumatiky se správně zakusují do povrchu.
Arctic Lapland Rally – když sníh křupe pod koly
Laponská „Tunturi ralli“ vede hluboko za polární kruh a je jak zkouškou rychlosti, tak přežití. Organizátoři upozorňují, že rtuť teploměru může klesnout pod –30 °C, takže diváci i posádky musejí balit spací pytle i termosky s čajem. Právě extrémní mráz dává vyniknout spolehlivosti aut, která v Rovaniemi krouží po sněhu už od padesátých let.
Švédské isracingové mistráky – klasika od roku 1958
Isracing je nejstarším švédským automobilovým mistrovstvím. Na jezerech se pluhuje trať dlouhá kolem 1,5 km, lemovaná metrovými sněhovými břehy. Speciální pneumatiky s 23 mm hroty drží až do rychlosti těsně pod 200 km/h a dvoulitrové motory vytočí > 500 koní. Tradice sahá do zimy 1958 a pořád pokračuje – pokud ovšem led nepovolí.
Zamrzlé okruhy a festival rychlosti: F.A.T. Ice Race
V rakouském Zell am See, v sousedství ledovců Kitzsteinhornu, oživil Ferdi Porsche kdysi zaniklou „ledovou GP“. Letošní ročník přilákal přes pět tisíc fanoušků, historické Porsche 959 Dakar i moderní Taycan, který ukázal, že elektromotor umí na sněhu driftovat s lehkostí soba. Show připomíná spíš zimní festival než ryzí závod, přesto tu stopky běží a pach spálených pneumatik se mísí s vůní svařeného vína.
Tréninková hřiště na jezerech: Åre, Arjeplog a Lapland Ice Driving
Profesionalitu švédských rally podporují komerční střediska. V Åre vybudovala firma Below Zero přes 12 km klikatých drah vyfrézovaných do ledu – od slalomu až po rychlý okruh – a do starých devětsetjedenáctek osadila dlouhé hroty. Severněji, poblíž Arjeplogu, vznikl největší ledový autodrom planety: Lapland Ice Driving každý leden kopíruje pět replik F1 tratí a dovoluje klientům driftem atakovat 200 km/h, zatímco polární záře kreslí na nebi zelené pruhy.
Ledovcové a jezerní rekordy
Nejde jen o rally. Na sibiřském Bajkalu pokořil Bentley Flying Spur v rámci akce „Days of Speed“ průměr přes 220 km/h a špičkově letěl 262 km/h po vodním zrcadle tlustém sotva osmdesát centimetrů. O pár let později se k rekordům přidala i Lamborghini Urus, která vystřelila téměř na 300 km/h. S každým dalším pokusem ale roste riziko praskajícího ledu a dalších komplikací.

Když klima tahá za ruční brzdu
Francouzský Trophée Andros psal ledové dějiny dlouhých 35 let. Po sezoně 2023/24 však promotéři přiznali, že hledat jistý mráz v Alpách je čím dál těžší a sponzoři ztrácejí chuť riskovat. Legendární seriál tedy skončil – a s ním i kus ledového motorsportu.
Co čeká příště?
Výrobci pneumatik vyvíjejí biohroty, organizátoři přesouvají tratě stále severněji a na horizontu se rýsují elektromobily, kterým mráz tolik neubírá výkon. Zimní závody tak možná změní kulisy i techniku, ale základní princip zůstane: obrovská porce odvahy, studené prsty na volantu a ten povědomý adrenalin, který mrazí v zádech víc než samotné počasí. Pokud led drží, kola se točí dál – aspoň zatím.
Zdroje: motorsportmagazine.com, Autorevue