Kdo v Evropě bourá nejvíc? Mezi země s nejhoršími statistikami patří například Rumunsko
Řízení auta je pro většinu z nás každodenní rutinou. Ale zatímco někdo za volantem jezdí s lehkostí a respektem, jiný to bere jako adrenalinový sport.
Když se podíváme na evropskou mapu nehodovosti, zjistíme, že rozdíly mezi jednotlivými zeměmi jsou obrovské. A nejde jen o počasí, stav silnic nebo hustotu dopravy – hodně dělá i mentalita řidičů. Kdo tedy v Evropě bourá nejvíc? A jak si stojí Česko?
Čísla, z kterých mrazí
V roce 2023 přišlo na evropských silnicích o život přes 20 tisíc lidí. Nejvíce smrtelných nehod na milion obyvatel bylo zaznamenáno v Rumunsku a Bulharsku, naopak nejbezpečnější je dlouhodobě Švédsko. Rozdíly jsou dramatické – zatímco ve Švédsku připadá na milion obyvatel přibližně 22 mrtvých, v Rumunsku je to více než 90. To je čtyřnásobný rozdíl. A to mluvíme jen o úmrtích, ne o zraněních, kterých je samozřejmě mnohonásobně víc.

Rumunsko: Nebezpečí na každém rohu
Proč je Rumunsko tak rizikové? Důvodů je víc. Tamní silnice často neodpovídají evropským standardům, chybí osvětlení, značení nebo dostatečná údržba. Ale podle dopravních expertů je největší problém lidský faktor – tedy řidiči samotní. Spousta z nich jezdí agresivně, rychle, ignorují pravidla a předjíždějí i v naprosto nebezpečných úsecích.
Na venkově jsou běžné situace, kdy jede traktor bez světel nebo koňský povoz po hlavní silnici. K tomu připočtěme slabou přítomnost policie na silnicích a dostaneme koktejl, který končí tragédiemi.
Bulharsko a Chorvatsko: podobný příběh
Podobně jako Rumunsko si nevede ani Bulharsko, kde je míra úmrtnosti na silnicích téměř stejně vysoká. Hned za ním následuje Chorvatsko, které je u Čechů oblíbené hlavně v létě. Tam ale pozor – na dálnicích a horských silnicích se každoročně stane velké množství nehod, a to i s účastí zahraničních řidičů. Často za to může únava, nepozornost nebo neznalost místních poměrů.

Mezi východní a západní Evropou je v oblasti silniční bezpečnosti stále velká propast. Zatímco v Německu, Nizozemsku nebo Rakousku jsou silnice dobře značené, osvětlené a hlídané, na východě kontinentu to zdaleka není standard. Východoevropské státy se sice snaží situaci zlepšit, investují do infrastruktury a modernizace, ale změna chování řidičů jde pomalu.
A jak jsme na tom my?
Česko si v evropském srovnání nestojí vůbec špatně. Dlouhodobě se držíme lehce pod průměrem EU, což znamená, že jsme sice ne úplně vzoroví, ale ani to nejhorší. Přesto máme co zlepšovat – hlavně v oblasti rychlosti, alkoholu za volantem a nepozornosti. Klasickým problémem je i jízda bez bezpečnostních pásů, hlavně u spolujezdců vzadu. Ačkoliv je to povinnost, hodně lidí to stále podceňuje.
Když se podíváme na země, které mají dlouhodobě nízkou nehodovost – jako Švédsko, Dánsko nebo Nizozemsko – zjistíme, že nejde jen o techniku nebo silnice. Je to hlavně o respektu k pravidlům, ohleduplnosti a výchově. V těchto zemích se lidé učí být slušnými řidiči od autoškoly až po seniorský věk. A taky se tam víc trestá – pokuty nejsou jen symbolické, ale často i citelně zasáhnou peněženku.
Co s tím?
Pokud chceme mít v Evropě bezpečnější silnice, nestačí jen investovat do asfaltu a radarů. Potřebujeme změnit i přístup. Prevence, osvěta a kvalitní výuka v autoškolách jsou základem. Stejně jako důsledné trestání těch, kdo za volantem hazardují. A v zemích jako Rumunsko nebo Bulharsko je před nimi ještě dlouhá cesta.
Evropa je pestrá nejen kulturou a krajinou, ale i tím, jak se na jejích silnicích jezdí. Zatímco někde se řidiči zdraví a dávají přednost s úsměvem, jinde se to bere jako boj o přežití. A i když se v některých zemích situace lepší, rozdíly zůstávají výrazné. Než tedy příště vyrazíte autem do zahraničí, mrkněte si, jak si ta země stojí. Ne kvůli strachu, ale kvůli větší opatrnosti. Protože na silnici nejde jen o vás – ale i o všechny ostatní.
Zdroj: ec.europa.eu, transport.ec.europa.eu, quora.com, Road Safety