Extrémní svět limuzín: Mezi nejdelší patří tzv. Americký sen, jehož délka přesahuje 30 metrů
Když se řekne limuzína, většina lidí si v hlavě promítne elegantní černé vozidlo s řidičem v čepici, jemně vibrujícím motorem a tlumeným šumem šampaňského vzadu. Jenže existují vozy, které s běžnou limuzínou nemají společné skoro nic – kromě toho, že jsou dlouhé a chtějí ohromit. Je to paralelní vesmír přepychu, rekordů i čistého bláznovství.
Co stojí za tím, že někdo protáhne karoserii na délku rodinného domu, vtlačí do ní vířivku nebo rovnou helipad a potom za volant pošle profesionála? Kdo jsou lidé, kteří podobné silniční monstra nejen vymyslí, ale hlavně zaplatí a udržují při životě? Právě do tohohle barvitého zákulisí se teď podíváme.
Americký sen na kolech
„The American Dream“ je doslova obří Cadillac Eldorado natažený na 30,54 metru – tedy víc než dva slušné městské autobusy v řadě. Postavil ho kalifornský sběratel a kutil Jay Ohrberg už v roce 1986, ale vůz proslul až po nákladné renovaci dokončené v březnu 2022. Dnes stojí v muzeu Dezerland Park v Orlandu, kde láká návštěvníky na bazének, jacuzzi, minigolf, vodní postel i přistávací plochu pro vrtulník. K rekordu přidal ještě čtyři centimetry navíc, aby Guinnessova kniha nemusela přepisovat tabulku moc brzy.
Za záchranou vozu stáli sběratel Michael Dezer a mechanik-vizionář Mike Manning. Jen na materiál padlo víc než 250 tisíc dolarů a tři vrakové Cadillacy. Výsledek? Kolos na 26 kolech, poháněný dvojicí benzinových osmiválců, který uveze až 75 hostů.
Party truck jménem Midnight Rider
Kde končí limuzína a začíná noční klub? U stroje jménem Midnight Rider. Tahle černá souprava vznikla na podvozku tahače Peterbilt, měří 21,3 metru, váží 25 tun a do vínku dostala titul „nejtěžší limuzína světa“. Manželé Michael a Pamela Machado do ní nalili 2,5 milionu dolarů, aby vytvořili pojezdový luxus ve stylu starých železničních Pullmanů: tři salonky, bar, personál o pěti lidech a k tomu vzduchové odpružení, aby se hostům při tanci nerozlila whiskey.
Ferrari, které se natáhlo
Pokud má někdo pocit, že prodlužovat Cadillac je málo extravagantní, může sáhnout po Ferrari. Britský koncern Royal Cars vzal model 360 Modena, rozřízl ho napůl a vložil metry hliníkového rámu navíc. Výsledkem je osmimístný závoďák s motorem uprostřed a guinnessovským primátem nejrychlejší limuzíny planety. V aukcích se tahle červená rarita objevuje kolem 200 tisíc liber, ale hlavním kapitálem zůstává pozornost davu – ať už chtěnou, nebo ne.
Prezidentův obrněný tank na kolech
Americký prezident jezdí v Cadillacu One přezdívaném Beast. Současná generace dorazila v roce 2018, stojí asi 1,5 milionu dolarů a kombinuje design Escaladu s brněním obrněného transportéru. Dveře váží jako ty v Boeingu 757, pneumatiky zvládnou jízdu po proražení a v karoserii se ukrývá systém na utěsnění při chemickém útoku. O přesných parametrech mlčí i tajná služba, ale odhadovaná hmotnost devět tun mluví za vše.
Puntíkaté kladivo diktátorů: Maybach Pullman
Když Mercedes po letech oživil jméno Pullman, vznikl šestimístný salonek o délce 6,5 metru. S cenou přes milion eur a možností balistické ochrany VR9 sáhla po voze řada státníků: třeba severokorejský vůdce Kim Čong-un nechal přes půl světa pašovat hned dva kusy pancéřovaného S 600 Pullman Guard.
Uvnitř je vše podřízeno zadním pasažérům – protilehlá křesla, kožené čalounění na přání a obrazovky skryté za elektrickou roletkou. Vepředu sedí pouze řidič a bodyguard.

Když šest metrů nestačí: Phantom Extended
Rolls-Royce Phantom VIII Extended Wheelbase je sice „jen“ sériový vůz, ale i tak měří 6,09 metru a každým švem křičí tichý luxus. Zadní kabinu lze uzavřít skleněnou přepážkou Privacy Suite a světelný strop Starlight zalije prostor tisícem optických vláken – některé kusy si objednali třeba Beyoncé a Jay-Z, byť oficiálně potvrzená je jen cena přesahující 600 tisíc dolarů. Jinými slovy, když nechcete rekord, ale potřebujete noblesu, tohle je jistota.
Od rekordního Cadillacu s vířivkou až po pancéřovaný Maybach, který potají putuje přes svět, mají extrémní limuzíny společné jedno: přepisují pravidla silniční dopravy a přitom zůstávají symbolem společenského statusu. Kdyby jejich karoserie uměly mluvit, možná by vyprávěly o divokých oslavách, diplomatických intrikách i o lidech, kteří se nebojí vykročit daleko za hranice běžné mobility.
Zdroje: guinnessworldrecords.com, motortrend.com, autoevolution.com, wikipedia.org, carbuzz.com, Youtube