Ferrari, ale i jiné automobilky, se soudí se svými fanoušky. Někdy i kvůli stránce na Facebooku
Říká se, že když si koupíte Ferrari, dostáváte nejen vůz, ale i vstupenku do exkluzivního klubu. Jenže někteří majitelé brzy zjistí, že tenhle klub má velmi přísná pravidla a že vás z něj může vyhodit ten, kdo vám to auto prodal.
Ano, automobilky jako Ferrari nebo Lamborghini se neváhají soudit s vlastními zákazníky. A důvody? Někdy je to polep auta, jindy nevhodná barva, a v krajních případech stačí i příliš aktivní Instagramový účet.
Ferrari: rudá svatyně čistoty
Ferrari si své vozy chrání jako světec svaté relikvie. Pokud jste si mysleli, že si koupíte F8 Tributo a přestříkáte ho na fialovo se žlutými plameny, z Maranella vám velmi rychle přijde doporučený dopis. A ne s pozvánkou na večeři. Italská značka má detailně rozpracovaný kodex toho, co se s jejich vozy smí a nesmí dělat. Třeba Justin Bieber byl na černé listině Ferrari právě kvůli tomu, že nechal svůj vůz přelakovat a zaparkoval ho tak nešťastně, až ho jeden čas považoval za ztracený. Automobilka následně prohlásila, že to není chování hodné majitele Ferrari. Což je vtipné, když uvážíme, že jde o značku, která vyrábí auta schopná jet přes 300 km/h. Ale evidentně nedbalé zaparkování je ten větší problém.

Lamborghini a pozlacený hněv
Lamborghini je v tomto směru o fous shovívavější, ale jen do chvíle, než někdo udělá něco opravdu extrémního. Případ z Blízkého východu, kde si jistý influencer nechal pozlatit své Aventador a vyzdobil ho motivy dolarových bankovek, se dostal až do právnických kanceláří automobilky. Nejenže to údajně poškozuje pověst značky, ale prý to i vizuálně bolí. Lamborghini sice svého klienta nezažalovalo, ale veřejně se od výtvoru distancovalo, což je v automobilovém světě asi jako kdyby vám vlastní matka řekla, že jste pro ni teď jen syn někoho jiného.
Facebook, YouTube a problém přílišné lásky
V některých případech k soudu nevede ani tuning, ale samotná existence fanouškovské stránky. Například německý majitel Ferrari, který si založil YouTube kanál s návody, jak o vůz pečovat, dostal výzvu k ukončení činnosti. Proč? Protože podle Ferrari zneužíval jejich značku a vizuální identitu bez povolení. Když se bránil tím, že propaguje značku z čisté lásky, odpovědí mu bylo právnické mlčení a následně další dopis. Jiný případ se týkal fanouškovské stránky na Facebooku, která sdílela fotky upravených vozů. Automobilka požadovala její zrušení, protože prý porušuje pravidla prezentace značky. Něco jako když vám školník zakáže nosit školní mikinu, protože si k ní berete šusťáky.
Když značka vlastní i vaše emoce
Za vším stojí ochrana brandu. Luxusní automobilky si zakládají na tom, že jejich auta nejsou jen auta, ale životní styl. Každý výstřelek, který se jim nelíbí, je podle nich ohrožením této precizně vystavěné image. Jenže tím se dostáváme do zvláštní situace, kdy vám značka říká, že si s jejich produktem vlastně nemůžete dělat, co chcete. Jako kdyby vám IKEA zakázala přelakovat stůl, protože by to poškodilo skandinávskou estetiku.

Kdo vlastní sen
Značky jako Ferrari, Lamborghini nebo Bugatti nejsou jen výrobci aut, jsou to správci snů. Ale v tomhle snu nesmíte křičet, kreslit si do něj pastelkami a už vůbec ne přelepit logo. Milovníci těchto aut pak často stojí před dilematem. Buď budete jezdit autem svých snů a držet se pravidel jak internát na benediktinské škole, nebo se odvážíte projevit vlastní vkus a riskujete, že vám právní oddělení zastaví na příjezdové cestě dřív než odtahovka.
Takže příště, až uvidíte Ferrari v leopardím vzoru, vězte, že buď patří velmi statečnému člověku, nebo někomu, kdo o tom ještě neřekl svému právníkovi.
Zdroj: Brand Vision, The Sun