Chcete táhnout jiné auto? Důležité je mít dostatečně pevné a silné lano
Porouchané auto na kraji silnice není nic příjemného. Když už se to stane, hodí se mít po ruce nejen někoho ochotného vás odtáhnout, ale hlavně vhodné vybavení. Bez pořádného lana se do toho raději nepouštějte. Může jít o bezpečnost vaši i ostatních na silnici.
Není lano jako lano
Každý, kdo někdy táhl jiný vůz, ví, že lano není jen kus provazu. Na první pohled možná vypadá jednoduše, ale musí splňovat přísná pravidla. Nestačí vzít starý popruh z garáže nebo provaz z lodě. Tažné lano musí vydržet nárazovou zátěž, být dostatečně dlouhé a viditelné. V ideálním případě má kovové karabiny, které zapadnou do tažných ok obou vozidel.
Co říká zákon
Zákon přesně určuje, jak má správné lano vypadat. Délka musí být mezi 2,5 až 6 metry. Kratší je nebezpečná – řidiči nemají čas reagovat. Delší by zase mohlo překážet provozu. Uprostřed lana navíc musí být jasně viditelný červený praporek o velikosti minimálně 30 × 30 centimetrů. Ten upozorňuje ostatní řidiče, že se jedná o soupravu.
Lano musí také unést hmotnost taženého vozu. Většina běžných tažných lan je stavěná na osobní auta do tří tun. Pokud táhnete dodávku nebo větší SUV, je potřeba pořídit lano s vyšší nosností.
Bezpečná příprava
Před samotným tažením je dobré si všechno v klidu připravit a neimprovizovat. Tažná oka bývají schovaná pod plastovou krytkou na nárazníku – u některých aut vpředu, u jiných vzadu. Oko se obvykle našroubuje do připraveného závitu. Udělejte to pořádně a ujistěte se, že je opravdu dotažené.
Lano by mělo být napnuté a bez zauzlení. Pokud používáte karabiny, zacvakněte je pevně a zkontrolujte, že se neuvolní. Nezapomeňte vložit do jeho středu červený výstražný praporek.
Jak se domluvit na cestě
Než vyjedete, domluvte se s řidičem druhého auta na jednoduchých signálech. Ideální je spojení přes telefon – třeba handsfree nebo headset. Řekněte si, kdo kdy přidá plyn, kdy budete brzdit nebo odbočovat. Bez domluvy se může stát, že jeden z vás začne brzdit příliš brzy nebo pozdě, a lano se buď přetrhne, nebo vozy do sebe narazí.
Jak se správně táhne
Rozjezd by měl být plynulý, žádné prudké trhnutí. Řidič taženého vozu má zapnuté zapalování, aby fungoval posilovač řízení a brzd. A pokud vůz nemá funkční brzdy, tažení vůbec není možné – v takovém případě musíte volat odtah.
Rychlost nesmí překročit 60 kilometrů za hodinu. Na dálnici se tažení povoluje jen k nejbližšímu sjezdu, rozhodně tam nesmíte táhnout někoho celou trasu. V hustém provozu nebo v noci dbejte na dostatečné osvětlení – minimálně obrysová a potkávací světla. Tažený vůz musí mít vzadu viditelný výstražný trojúhelník.
Kdy lano radši vůbec nevytahovat
Jsou situace, kdy tahání auta lanem nedává smysl – a dokonce je to proti zákonu. Například pokud tažené auto nemá funkční brzdy nebo volant. Nebo pokud má poškozené nápravy. V takovém případě neexistuje bezpečný způsob, jak ho řídit, a je nutné využít profesionální odtah.
Stejně tak nesmíte lanem táhnout motocykl, skútr nebo přívěs bez návěsu. Tahat můžete jen jedno vozidlo a obě auta musí být osobní nebo lehká užitková.
Kvalitní lano je základ
Když už si tažné lano pořizujete, nekoukejte jen na cenu. Ideální je lano s certifikací, kovovými koncovkami a praporkem v ceně. Vyhnete se tím nečekaným komplikacím. A hlavně – víte, že lano opravdu vydrží, co má. V kritickém momentu vám může ušetřit nejen nervy, ale i škodu na autech.
Rychlé shrnutí
-
Lano musí být dlouhé 2,5–6 metrů, mít červený praporek uprostřed a unést hmotnost vozu.
-
Používejte pouze tažná oka, nikdy lano neuvazujte za nápravu nebo spoiler.
-
Komunikace mezi řidiči je klíčová – nejlépe po telefonu.
-
Na dálnici jen ke sjezdu, maximálně 60 km/h.
-
Pokud vůz nebrzdí nebo nejde řídit, netahejte ho vůbec – volejte odtah.
Tahání auta není raketová věda, ale musí se dělat správně. S dobře vybraným lanem, trochou přípravy a ohleduplností na silnici se dá zvládnout bezpečně a bez stresu. A hlavně – někdy je lepší nechat to profíkům. Ušetříte si starosti a nebudete riskovat zbytečné problémy.
Zdroj: garaz.cz, Portál řidiče, Auto.cz