McLaren, Williams nebo Lotus: Tak šel čas s týmy, které se snaží překonávat krize
McLaren, jeden z nejikoničtějších týmů F1, se ještě nedávno nezadržitelně propadal.
Po rozchodu s Hondou (2015–2017), která mu přinesla technologické zklamání a výsledkově nejhorší roky, tým padl téměř na dno – deváté až šesté místo bylo realitou. Bylo jasné, že pokud chtějí přežít, musí se radikálně změnit.
Výměna v čele a tvrdá diagnóza
Zak Brown přijal vážný úkol, vsadil na restrukturalizaci týmu, podpořenou uvolněním rozpočtového limitu (cost cap). Najednou přišla otázka: „Co můžeme udělat lépe než kdy dřív?“ Následovala řada odvážných rozhodnutí – vyměnili technické šéfy, dosadili Andrea Stellu (bývalého inženýra Ferrari) na čelo v roce 2022 a začali pracovat s lidmi, kteří touží výsledky – nejen srdcem, ale i rozumem.
Krůček po krůčku se McLaren zvedal. V roce 2024 převálcovali konkurenci a získali první konstruktérský titul od roku 1998. Důkazem síly jsou vítězství na Silverstonu, motoristické renomé se vrátilo.

Williams: tradiční klid vs. moderní bouře
Williams v devadesátých letech vládl F1: mistrovské tituly s Renaultem, Adrian Newey na palubě – ale pak přišla bouře. Odešel Renault, Newey přestoupil k McLarenu a tým ztratil klíčové sponzory. Vstoupil nový konkordát (1998), který změnil rozdělování peněz – menší týmy byly zvýhodněny, ale Williams s tradiční filozofií zakrněl.
S partnerstvím s BMW (2000–2005) měl Williams krátkou naději – ale napětí mezi nezávislým týmem a gigantem vedlo ke konfliktům. BMW kandidovalo na vývoj podobný jako McLaren s Mercedesem, ale nepochodili spolu: Williams zůstal u technického zázemí, BMW chtěl více kontroly. Výsledek? Opět pád.

Technologie?
Poslední roky ukazují krizi v celkové organizaci: chybějící moderní IT, procesy, systém spolupráce – testovali auta s mazáním vytvořeným v Excelu. Nový šéf James Vowles radikálně zasáhl – modernizoval výrobní workflow, přehodil týmovou dynamiku i techniku, ale ovoce se dává sklízet pomalu. V krátkodobém horizontu to sice znamená obtížnější zimy a slabší sezony, ale systém vypadá světleji než dříve.
Williamsovská spolupráce s Atlassianem přinesla generativní AI nástroje, sponzorské přílivy (Carlos Sainz) a novou motivaci. Cíl? Být připraveni na rok 2026, kdy přijdou nové motory a regulační změny. S transparentností a realistickým plánem je opět co sledovat.
Srovnání: charakter krizí a cesty ven
Tým | Pád způsoben… | Reakce týmu | Stav dnes |
---|---|---|---|
McLaren | Technologická katastrofa s Hondou, finanční hrozba | Připravil nová vedení, modernizoval tým, stabilizoval finance | Konstruktérský šampion, návrat na vrchol |
Williams | Ztráta engine partnerů, mizerné rozpočtování, procesy postavené na Excelu | Výměna vedení, technologická revoluce, AI podpora | Bojuje o návrat do středu pole |
Zoufalství může vést buď ke konci, nebo k přeměně. McLaren ukázal, že s odhodláním, profesionalitou a jasnou vizí lze padnout na dno a odrazit se výš než kdy dřív. Williams zase vede dlouhý a trnitý proces, vyžadující systematickou práci. Pokud udrží kurz, mohou oba britské týmy dokázat, že i v éře peněz, aerodynamiky a byznysu platí – kořeny a lidský přístup mají cenu.
Je inspirativní sledovat tuto kapitolu F1 – a ukázat, že krize nejsou konec, ale začátek něčeho nového.
Zdroj: reddit.com, quora.com, goodwood.com