Parkování na soukromém pozemku vás může přijít draho. Dávejte si pozor na značky!
Představte si to: spěcháte, hodíte auto na volné místo u nákupního centra a letíte pro rohlíky. Žádný lístek za stěračem, žádný problém. Jenže o pár týdnů později vám v poště přistane dopis, který vám zkazí den.
Nejde o pokutu od policie, ale o „Výzvu k úhradě smluvní pokuty“ na 1 200 Kč od firmy, o které slyšíte poprvé. Vítejte v realitě českých parkovišť, kde se z nedostatku míst stal výnosný byznys.
Tento text je váš průvodce, jak se v téhle džungli vyznat. Ukážeme si, jaký je rozdíl mezi pokutou a soukromým „poplatkem“, jak fungují firmy, kterým se někdy přezdívá „parkovací mafie“, a hlavně – jak se jim účinně postavit.
Kde vlastně stojíte? Ten nejdůležitější rozdíl
Základ všeho je pochopit, na čí půdě parkujete. Na běžné ulici, která je pozemní komunikací, velí policie a platí zde zákon o silničním provozu. Jednoduché.
Problém nastává na místech, jako jsou parkoviště u supermarketů, nemocnic nebo obchodních center. Právně jde o takzvanou veřejně přístupnou účelovou komunikaci. I když je to soukromý pozemek, platí zde dopravní předpisy a policie sem může. V praxi ale často zasahuje, až když ji někdo zavolá. A právě tady se skrývá ten právní chyták.

Řidič je totiž zvyklý sledovat jen dopravní značky. Jenže vjetím na takové parkoviště zároveň uzavíráte i soukromou smlouvu. Její podmínky jsou napsané na těch velkých cedulích u vjezdu, kterým málokdo věnuje pozornost. A přesně na tuhle nepozornost soukromé firmy sázejí. Vy si myslíte, že jste na silnici, ale ve skutečnosti jste vstoupili do smluvního vztahu s tučnou sankcí.
Moc cedulí: Co je příkaz a co jen drahá nabídka?
Abyste si udělali jasno, je třeba rozlišovat dva typy značení:
- Oficiální dopravní značky: Značka „Vyhrazené parkoviště“ pro invalidy (IP12) nebo „Zákaz zastavení“ (B28) je vymahatelná policií pouze tehdy, pokud ji schválil úřad a policie. Samotný piktogram vozíčkáře namalovaný na zemi bez svislé značky nemá žádnou právní sílu.
- Soukromé cedule jako smlouva: A pak jsou tu ty velké informační tabule. Aby byly platné, musí být dobře viditelné a čitelné před vjezdem. Musí jasně říkat, za jakých podmínek parkujete (např. „3 hodiny zdarma“) a hlavně, jaká je sankce za porušení. Ta musí být výslovně označena jako „smluvní pokuta“ s přesnou částkou. Vjetím na parkoviště s touto nabídkou mlčky souhlasíte. Tím se celý spor přesouvá od policie a přestupků k občanskému zákoníku a vymáhání dluhu.
Jak funguje byznys s „pokutami“?
Specializované firmy si parkoviště pronajmou a nainstalují kamerový systém, který snímá značky aut při vjezdu a výjezdu. Když překročíte dobu zdarma, systém automaticky vygeneruje podklady. Možná se ptáte, jak znají vaši adresu. Je to legální. Firma doloží úřadu, že jste porušili podmínky (fotkou vašeho auta), a na základě tzv. právního zájmu si úřad vaše údaje z registru vozidel vyžádá.

Následně vám pošlou dopis s názvem „Výzva k úhradě smluvní pokuty“. Schválně používají vysoké částky a oficiálně znějící formulace, aby vás vystrašili a donutili rychle zaplatit. Spoléhají na to, že nikdo nechce riskovat soud, který by mohl být dražší než samotná pokuta.
Přišla mi „pokuta“. Co teď? Průvodce obranou
Zachovejte klid. Nejdřív si přečtěte, kdo vám píše. Je to policie, nebo soukromá firma?
- Pokuta od policie: Pokud nesouhlasíte, nic na místě neplaťte. Věc půjde do správního řízení, kde můžete argumentovat a dokazovat, že jste nic neporušili.
- Výzva od soukromé firmy: Tady je taktika jiná. Neignorovat, ale ani hned neplatit! Je třeba jejich nárok zpochybnit.
Odpovězte jim (ideálně doporučeným dopisem nebo e-mailem s doručenkou) a použijte tyto argumenty:
- Byla smlouva vůbec platně uzavřena? Zkuste si vybavit nebo i vyfotit značení u vjezdu. Byly podmínky a výše pokuty opravdu jasně a čitelně uvedeny PŘED vjezdem? Pokud ne, smlouva je neplatná.
- Není smluvní pokuta nepřiměřená? Tohle je vaše nejsilnější zbraň. Občanský zákoník umožňuje soudu nepřiměřeně vysokou pokutu snížit. Argumentujte, že částka 1 200 Kč za pár minut parkování navíc je v rozporu s dobrými mravy a neodpovídá žádné skutečné škodě.
- Jde o nekalou obchodní praktiku. Váš vztah s provozovatelem parkoviště je spotřebitelský. Matoucí značení a agresivní vymáhání může být nekalá obchodní praktika. To nejenže činí jejich požadavek neplatným, ale dává vám to i možnost podat podnět na Českou obchodní inspekci (ČOI).
Klíčem je ostražitost. Věnujte pár vteřin čtení cedulí u vjezdu na soukromá parkoviště, může vám to ušetřit spoustu peněz a nervů. Naučte se rozlišovat, jestli po vás chce peníze stát, nebo soukromník. A hlavně – nebojte se bránit, pokud máte pocit, že je nárok nespravedlivý. Právo je často na vaší straně.