Lodní doprava na brněnské přehradě odstartovala v roce 1946
Lodě na brněnské přehradě jezdí už skoro osmdesát let. Začaly plout jako spoj mezi Brnem a místy, kam lidé jezdili na dovolenou nebo na chatu. Dnes jde o moderní a ekologickou dopravu, která zajímá i turisty. Současné elektrické lodě navíc nemají s původními parníky nic společného, ale pořád vozí tisíce lidí každý rok. Od páry přes naftu až k elektřině – to je příběh, který stojí za to vyprávět.

První lodě na vodě
Brněnská přehrada vznikla mezi lety 1935–1940. V roce 1946 se to ale rozjelo. První motorová loď Brno začala pravidelně jezdit mezi Brnem a okolními vesnicemi. Cesta trvala 45 minut. Brňany to nadchlo. Zjistili, že se na přehradě dá báječně rekreovat. 80 míst brzy nestačilo.
Rozvoj a postupné zdokonalování
Padesátky a šedesátky přinesly víc lodí. Přibyly „Morava“ a „Svratka“. Motory se postupně zdokonalovaly. Lodě byly pohodlnější, rychlejší a spolehlivější. Sedmdesátky byly zatím nejlepší roky. Čtyři lodě jezdily na třech linkách každou půlhodinu. Pravidelní cestující dostali slevy, turisté oceňovali krásu přehrady z vody. Za rok se svezlo víc než 100 000 lidí.

Devadesátky
Po roce 1989 se všechno změnilo. Privatizace udělala zmatek. Dotace zmizely a příjmy klesaly. Nikdo nevěděl, jestli lodě přežijí. Auta začala vyhrávat. Silnice se zlepšily, parkování na rekreačních místech už nebyl takový problém. Jezdit lodí přestalo dávat smysl. Naštěstí se začalo myslet na přírodu – lodní doprava se ukázala jako čistá možnost. Postupně se situace zlepšovala a došlo i k postupné renovaci plavidel.
Nová doba elektrická
V roce 2010 přišla revoluce. První elektrická loď „Elektra“ začala svůj zkušební provoz. Tichý motor a žádný smrad z ní udělaly ekologický vzor. Cestující byli nadšení – konečně klid a čistý vzduch. Lithiové baterie zvládly 8 hodin jízdy bez nabíjení. Solární panely pomáhaly napájet i vnitřní vybavení lodě. Technologie fungovaly lépe, než kdokoliv čekal. Postupně se vyměňovaly všechny lodě, celý proces trval zhruba pět let. Poslední naftová loď skončila v roce 2018. Brněnská flotila od té doby jezdí jen na elektřinu.
Moderní elektrické lodě
Pět elektrických lodí jezdí i dnes. Největší „Morava“ pojme 120 lidí, nejmenší „Svratka“ 60. Linky spojují šest zastávek kolem přehrady. Hlavní trasa trvá 25 minut. Turistická objede celou přehradu za 50 minut. Lístek stojí od 40 korun. Roční průkazky jsou za 800 korun. Skupiny nad 10 lidí mají slevu 20%. V roce 2019 se svezlo 85 000 lidí.
Jak elektrické lodě fungují?
Baterie používají lithium–železo–fosfátové články. Kapacita 400 kWh stačí na celý den bez nabíjení. Elektromotory mají sílu 50–80 kW. Účinnost 95 % je mnohem lepší než u naftových motorů. Nabíjí se přes noc. Provoz stojí o 40 % méně než u naftových lodí. Emise jsou nulové. Hluk klesl o 80 %. EU zaplatila 60 % přestavby. Brno doplatilo zbytek. Celkem to stálo 45 milionů.
Budoucnost lodní dopravy
V plánu jsou dvě nové lodě do roku 2026. Jedna loď stojí 8 milionů. Budou ještě tišší a pohodlnější než ty současné. Společné lístky s MHD jsou v přípravě – bude se dát jet z centra Brna na loď jedním lístkem. Lodní doprava na brněnské přehradě prošla velkými změnami – od parních lodí k moderním elektrickým. Elektrifikace ukázala, že ekologie a praktická doprava jdou dohromady. Brněnský model dokonce inspiroval další města. Rostoucí zájem o čistou dopravu tedy dává lodním linkám dobrou budoucnost.