Solární auta: Vzbuzují zájem, ale těžko říct, jestli mají budoucnost
Představa auta, které tiše jede krajinou a energii si bere jen ze slunce, je úžasná. Stále hledáme cesty k udržitelné dopravě a solární auta se tak jeví jako příslib z budoucnosti. Nejen, že bychom byli nezávislí na nabíječkách, ale i provoz by byl mnohem levnější.
Jak to vlastně (ne)funguje?
Solární auto je v podstatě elektromobil, který má na střeše, kapotě nebo i jinde po karoserii zabudované fotovoltaické panely. Tyto panely přeměňují sluneční světlo na elektřinu, kterou si auto ukládá do baterie a z ní pak pohání motor. Zní to jednoduše, ale je v tom jeden zásadní háček.

Žádné „solární auto“ pro běžné ježdění nefunguje čistě jen na slunce. Panely na střeše jsou spíše takový malý pomocník. Pomáhají dobíjet hlavní baterii, čímž mírně prodlužují dojezd, nebo napájejí palubní elektroniku. Nejsou ale dostatečně výkonné na to, aby auto samy plnohodnotně poháněly. Vždy se tedy jedná o elektromobil, který musíte pravidelně nabíjet ze zásuvky, a slunce mu jen trochu pomáhá.
Velké sny a tvrdá realita startupů
V posledních letech se objevilo několik ambiciózních firem, které se pokusily sen o solárním autě dotáhnout do konce. Jejich příběhy jsou ale často varováním. Nizozemský Lightyear představil technologicky úžasný vůz, který sliboval až 70 km dojezdu denně čistě ze slunce. Jenže jeho cena se vyšplhala přes 6 milionů korun a výroba musela být po krátké době zastavena.
Na druhém konci spektra stál německý projekt Sono Sion. Ten na to šel úplně jinak – mělo jít o dostupné rodinné auto, jehož karoserie byla doslova posetá solárními panely. Myšlenka si získala obrovskou komunitu fanoušků a desetitisíce lidí si vůz předobjednaly. O to větší pak bylo zklamání, když firma oznámila, že i přes tuto podporu nedokázala sehnat dost peněz na to, aby se auto vůbec začalo vyrábět.
Existují ale i firmy, které na to jdou úplně jinak. Příkladem je americká Aptera, která vyvíjí futuristickou tříkolku pro dva. Její design je podřízen jediné věci: maximální efektivitě. Díky extrémně aerodynamickému tvaru a nízké hmotnosti má mít vůz tak malou spotřebu, že solární panely na karoserii by měly v slunných oblastech pokrýt běžné denní dojíždění. Společnost slibuje, že mnoho majitelů nebude muset své auto téměř nikdy nabíjet ze sítě. Aptera ukazuje, že cesta možná nevede přes solární panely na běžných autech, ale přes stavbu úplně nového typu vozidla.
Proč je to tak těžké?
Problém má tři hlavní důvody. Zaprvé, plocha auta je prostě příliš malá. I kdybyste pokryli panely celou karoserii, nezískáte dostatek energie na pohon těžkého a rychlého vozu. Zadruhé, slunce nesvítí pořád. V noci, při zatažené obloze nebo v zimě je zisk energie minimální nebo nulový.
A zatřetí, technologie je stále příliš drahá. I kdyby technologie byla dokonalá, naráží na prostou ekonomiku. Účinné a odolné panely, které by se daly zabudovat do karoserie, jsou tak drahé, že by se vám jejich cena na ušetřené elektřině nevrátila ani za celou životnost auta.
Dokonce i giganti jako Toyota a Hyundai, když už solární střechu u některých modelů nabídnou, je to spíše jen taková třešnička na dortu. Reálně vám za ideálního dne přidá na dojezdu sotva tolik, co ujedete na nákup do nejbližšího obchodu – tedy nějaké 3 až 5 kilometrů.
Kde solární panely smysl dávají?
Zatímco u osobních aut to tedy drhne, existují oblasti, kde jsou solární panely na vozidlech skvělým řešením už dnes. Typickým příkladem jsou obytné vozy a karavany.

Majitelé zde neřeší primárně dojezd, ale energetickou soběstačnost při kempování mimo civilizaci. Panely na střeše jim pohodlně napájí ledničku, světla a další spotřebiče. Velký potenciál mají také u nákladních aut a autobusů. Obrovská plocha střechy může generovat dostatek energie pro napájení chladicích agregátů nebo klimatizace, což šetří naftu a snižuje emise.
Solární auta jsou tedy krásnou myšlenkou a hnacím motorem inovací. V současnosti ale zůstávají spíše v rovině experimentů a drahých technologických ukázek. Než se stanou běžnou součástí našich silnic, bude potřeba opravdový průlom v účinnosti a ceně solárních panelů. Zatím se zdá, že sluneční sen na čtyřech kolech zůstane ještě nějakou dobu jen snem.
Zdroje: hybrid, autorevue, wikipedia