Bugatti Veyron patří k nejikoničtějším vozům na světě. Model byl představen už v roce 1998
Bugatti Veyron patří mezi auta, která zná snad každý, i když o motorech neví zhola nic. Vypadá jako stroj z budoucnosti, má výkon jako stíhačka a přitom to celé začalo už koncem devadesátek. Za tímhle ikonickým vozem nestojí nikdo menší než Volkswagen.
V roce 1998 koupil značku Bugatti a místo poklidné nostalgie se rozhodl pro naprosté šílenství: postavit nejrychlejší, nejluxusnější a nejexkluzivnější auto na světě, které se navíc nebude válet v muzeu, ale bude normálně jezdit po silnicích. No dobře, normálně možná ne, ale teoreticky ano.
A jak to dopadlo? Vznikl Veyron. Auto, které posunulo hranice možného a ukázalo světu, že když se chce, tak to jde. A že občas nestačí jen jet rychle. Musí to být epické.

Motor jak z jiného vesmíru
Veyron dostal pod kapotu motor, který by v jiné době možná skončil v tanku. Osmilitrový W16 se čtyřmi turby, výkon 1 001 koní a maximálka přes 400 km/h. Ne, to není překlep.
Když byl v roce 2005 představen model Bugatti Veyron 16.4, automobilový svět jen zíral. Nešlo totiž jen o hrubou sílu, ale o to, jak kultivovaně ji auto zvládá. Můžete jet po dálnici klidně a tichounce, a pak během pár vteřin sešlápnout plyn a nechat se vystřelit na stovku za 2,5 sekundy.
To všechno díky technice, která i dnes působí jako sci-fi. Deset chladičů, převodovka, která by utáhla loď, keramické brzdy a přítlačné křídlo, které se při brzdění postaví jako aerodynamický štít. Veyron prostě nebyl auto, byl to technologický zázrak na kolech.
Super Sport: když rychlost nestačí
A protože Bugatti nemá nikdy dost, přišla v roce 2010 verze Super Sport. Tentokrát už výkon 1 200 koní a maximální rychlost 431 km/h. Auto si tím vysloužilo zápis do Guinnessovy knihy jako nejrychlejší sériově vyráběný vůz světa.
Pro ty, kterým vadí střecha, tu byl zase Grand Sport Vitesse, tedy kabriolet se stejným výkonem. Výsledek? Nejrychlejší roadster historie.
Kolik stojí sen? A kolik stojí jeho údržba?
Jestli hádáte, že tohle auto nebylo levné, máte pravdu. Veyron se prodával za zhruba 1,7 milionu eur a i tak se jich prodalo 450 kusů. A pozor, některé edice se vyprodaly ještě dřív, než byly oficiálně oznámeny.
Třeba výměna oleje vás mohla stát víc než celý nový Renault. Pneumatiky klidně několik set tisíc korun, a měnily se každou druhou výměnu oleje. Ale pokud máte na Veyron, asi vás to nerozhází.

Chiron přebírá štafetu, ale Veyron zůstává ikonou
V roce 2015 sjel z linky poslední kus. Bugatti místo něj začalo vyrábět nástupce jménem Chiron, který posouvá hranice ještě dál. Ale Veyron už nikdo nesmaže. Zapsal se do historie jako auto, které měnilo pravidla hry.
Nebyl to jen rychlý vůz. Byl to důkaz toho, co všechno dokáže lidská posedlost, technologie a trochu té německé tvrdohlavosti.
Bugatti Veyron zůstává snem. Pro sběratele, pro automobilové nadšence, i pro ty, co si ho pamatují jen jako tapetu z počítače ve škole. Je to auto, které ukázalo, že některé sny si prostě zaslouží stát se realitou. I kdyby to měla být realita za miliony.
A i když se do něj většina z nás nikdy neposadí, jedno je jisté: o takových autech se píšou příběhy. A Veyron jeden takový je.
Zdroj: Wikipedia, Carbuzz, The Autopian