Motor může při jízdě do kopce ztrácet výkon. Pokud se to děje častěji, raději ho vezměte na diagnostiku
Jedete si po silnici, všechno šlape, jak má, a pak přijde kopec. Sešlápnete plyn, čekáte, že auto zabere, ale ono spíš zoufale funí a zpomaluje. Pokud se tohle děje častěji, není to náhoda. A rozhodně to není jen tím kopcem. Ztráta výkonu může být známkou toho, že něco ve vašem autě není v pořádku.
Co všechno může za ztrátu výkonu
Zanesený vzduchový filtr – Jedna z nejběžnějších, ale často přehlížených příčin. Když je filtr zanesený, motor nedostává dost vzduchu. A když není čím dýchat, výkon logicky klesá, hlavně při vyšší zátěži, třeba právě v kopcích.
Problémy s palivovým systémem – Palivový filtr může být ucpaný nebo palivové čerpadlo nefunguje, jak má. Motor pak nedostane dost paliva a jede na půl plynu, i když pedál mačkáte až na podlahu.

Vadné svíčky – Zapalovací svíčky (u benzínu) nebo žhavicí svíčky (u dieslu) můžou být opotřebované. Výsledkem je nepravidelné spalování, nižší výkon a někdy i trhaná jízda.
Chytré senzory, co zlobí – Moderní auta řídí výkon přes různé senzory (například MAF – senzor hmotnosti vzduchu nebo lambda sonda). Pokud se pokazí, motor dostává špatné údaje a celý proces spalování se rozhodí.
Ucpaný katalyzátor – Výfukové plyny nemají kam utéct a motor se dusí. Spotřeba letí nahoru, výkon dolů a často to ještě zapáchá.
Turbo v útlumu – Pokud máte auto s turbem a turbo nefunguje správně, je to v kopci znát jako první. Na rovině si ještě nějak poradí, ale jakmile má zabrat, ztrácí dech.
Spojka na odpis – U manuálních převodovek může být problém i v opotřebované spojce. Motor se snaží, točí, ale síla se nepřenáší na kola. Typický scénář? Motor řve, auto se loudá.
Diagnostika – váš nejlepší kamarád
Pokud máte podezření, že s autem není něco v pořádku, zajděte na diagnostiku. Dnes už i menší servisy mají přístroje, které načtou chybové kódy z řídicí jednotky. Vy tak přesně víte, co se děje a většinou i to, co oprava bude stát. Čím dřív, tím levněji.
Jak tomu předejít: Malé věci, velký rozdíl
Pravidelný servis – Měnit filtry, olej, svíčky a další spotřební materiál podle plánu výrobce. Auto pak bude jezdit svižně i do kopce, i do práce.
Kvalitní palivo – Šetřit na benzínu nebo naftě se často nevyplatí. Nekvalitní palivo může poškodit vstřikování nebo ucpat filtr. Raději tankujte u osvědčených pump.
Pozor na změny chování auta – Každé škubnutí, neobvyklý zvuk nebo ztráta výkonu je pro vás zpráva: něco se děje. Nepodceňujte to.

Jak správně jezdit do kopce
Kromě technického stavu auta hraje roli i to, jak do kopce jedete. Hodně řidičů má tendenci nechávat auto trápit na vysoký převod. Jenže to je pro motor náročné, zvlášť když není v nejlepší kondici. Podřaďte dřív, než je nutné, držte otáčky v optimálním pásmu (ne na hranici minima!) a plynule akcelerujte. Auto bude reagovat lépe a motor se nebude zbytečně trápit.
Když auto ztrácí výkon v kopci, není to jen věkem nebo velkým kopcem. Je to signál. A čím víc ho budete ignorovat, tím dráž vás to může vyjít. Dobrá zpráva? Většina problémů má snadné řešení a často to ani není tak drahé, jak se bojíte. Stačí tomu věnovat pozornost dřív, než začnete místo jízdy plánovat tlačení.
Zdroj: Auto, Wikipedia, Portál řidiče