Začátečnické chyby za volantem: Pozor na kontrolu zpětných zrcátek a dodržování bezpečné vzdálenosti!
Získání řidičáku je super pocit, otevírá svět svobody. Ale s prvními kilometry bez instruktora přichází i velká zodpovědnost. Je normální cítit se trochu nejistě, zvlášť v hustém provozu. Člověk se musí soustředit na řazení, plyn, brzdu, značky, ostatní auta…
Začínajícím řidičům pak nezbývá moc kapacity na dokonalé sledování zrcátek nebo odhad vzdálenosti, a proto začátečníci častěji bourají. Jaké chyby dělají nejčastěji, a jak se jim vyvarovat?
Na co si dát bacha? Zrcátka a mrtvý úhel
Zpětná zrcátka vám dávají možnost sledovat, co se děje za vámi. Bez jejich neustálé kontroly jste v provozu prakticky slepí. Začátečníci často koukají moc dopředu a na zrcátka zapomínají. Přitom je to základ. Nezkušení řidiči pak často zapomínají, že i když mají zrcátka seřízená sebelépe, vždycky existuje tzv. mrtvý úhel. Tam se může schovat jiné auto nebo motorkář.
Někdy si špatný návyk přineseme už z autoškoly, kde učí nastavit boční zrcátka tak, abychom viděli kus vlastního auta. To sice dává jakýsi orientační bod, ale zvětšuje mrtvý úhel. Moderní auta sice mívají systémy hlídání mrtvého úhlu, ale stoprocentně se na ně spoléhat nejde. Senzory může zmást déšť, sníh nebo špína.

Co se týče správného postupu, vnitřní zpětné zrcátko si nastavte tak, abyste v něm viděli celé zadní okno. Boční zrcátka je potřeba seřídit více do stran. Při nastavování levého zrcátka se nakloňte hlavou k levému bočnímu oknu a nastavte ho tak, abyste viděli jen samý růžek svého vozu. Podobně postupujte u pravého zrcátka.
Nezapomeňte si před každou jízdou zkontrolovat a případně upravit. Ani optimální nastavení však zcela neodstraní mrtvý úhel. Zrcátka byste měli kontrolovat nejintenzivněji při jakékoliv změně směru jízdy, při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, před zahájením předjíždění, při couvání a parkování a také při rozjezdu od kraje vozovky.
Lepení se na nárazník se nevyplácí
Nedostatečný rozestup je jedním z nejčastějších a nejnebezpečnějších prohřešků. Když auto před vámi náhle zabrzdí, nemáte šanci zareagovat. Vina jde pak skoro vždy za vámi. Často je to o přecenění vlastních reakcí a podceňování brzdné dráhy.

Pro udržování bezpečné vzdálenosti existuje jednoduchá pomůcka – takzvané „pravidlo dvou sekund“. V praxi to znamená, že si vyberete na silnici nebo vedle ní nějaký pevný bod – například dopravní značku nebo strom. V okamžiku, kdy zadní část vozidla před vámi mine tento bod, začněte počítat „jednadvacet, dvaadvacet“. Pokud váš vůz mine stejný bod dříve, než dopočítáte, váš odstup je nedostatečný a měli byste zpomalit. Je klíčové si uvědomit, že dvě sekundy představují absolutní minimum na suché a kvalitní vozovce za dobré viditelnosti.
Špatné odhady vzdálenosti a rychlosti
Odhadnout správně vzdálenost k jiným vozidlům či překážkám a rychlost přibližujících se vozidel patří mezi klíčové dovednosti, které vyžadují praxi. Navíc ve vyšších rychlostech se zorné pole řidiče zužuje. Problémy s prostorovým vnímáním může zhoršit i drobná vada zraku.
Abyste tyto odhady zlepšili, snažte se aktivně a vědomě sledovat provoz kolem sebe. Zkoušejte odhadovat vzdálenosti k vozidlům před vámi a také rychlosti přibližujících se vozidel. Zejména v neznámých dopravních situacích, za snížené viditelnosti, při únavě nebo pokud si nejste jistí svým odhadem, si nechávejte výrazně větší bezpečnostní rezervy. Raději počkejte a neriskujte.
Jak být viděn, ale neoslňovat
Mnoho moderních vozidel je vybaveno systémem automatického denního svícení. To je sice pohodlné, ale u mnoha vozů při něm nesvítí zadní obrysová světla. Za snížené viditelnosti, musíte vždy přepnout na potkávací světla, aby svítila světla vpředu i vzadu.
Co se týče mlhových světel, přední smíte použít pouze za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní mlhová světla za těchto podmínek musíte použít vždy. Častou chybou je však jejich zbytečné používání. Intenzivní světlo mlhovek, zejména těch zadních, může nepříjemně oslňovat.
Dálková světla se používají při snížené viditelnosti mimo obec. Nesmí se však používat, pokud by mohla ostatní řidiče nebo jiné účastníky provozu. Výstražky, tzv. blikačky pak smějí být použita pouze v případě hrozícího nebezpečí.
Další časté kiksy
Existuje celá řada dalších chyb, kterých se začátečníci dopouštějí. Patří sem nesprávné držení volantu a nastavení sedačky. Dále je to panika a stres ve zcela běžných situacích nebo přehnaně defenzivní jízda, která může být pro ostatní nečitelná. V neposlední řadě je to přeceňování vlastních schopností a limitů vozidla, typické hlavně pro mladé řidiče.
Stát se dobrým řidičem je proces. Učte se z chyb, buďte trpěliví a zodpovědní. Pak si budete moct řízení opravdu užívat bez zbytečného stresu a rizika.
Zdroje: besip, portalridice