Nejčastější chyby na kruhovém objezdu: Ignorujete vnitřní pruh a nepoužíváte blinkry
Na první pohled působí kruhový objezd jako geniální vynález: všechno jede dokola, auta se nezastavují, žádné semafory, plynulý provoz. Ale jakmile do něj vjede víc než tři auta, začíná malý chaos. A bohužel, velmi často ho způsobujeme my sami.
Pravidlo číslo jedna: Blinkr není jen doplněk
Věděli jste, že spousta řidičů používá blinkr na kruhovém objezdu jen pro jistotu? Třeba vůbec neodbočují, ale blikají, protože to tak dělají vždycky. A jiní zas neblikají nikdy, protože „všichni přece vidí, kam jedu“.

Na kruháči platí jednoduché pravidlo:
- Když vjíždíte – blinkr NEZAPÍNEJTE.
- Když vyjíždíte – blinkr ZAPNĚTE včas, ať ostatní vědí, že hodláte odbočit.
Jinými slovy: blinkr při výjezdu z kruhového objezdu není doporučení, ale povinnost. A za nedání směrovky můžete dostat pokutu. Třeba až 2000 Kč na místě.
Druhé přikázání: Vnitřní pruh není past na nepozorné
Pokud má kruhový objezd víc pruhů, přichází ta pravá show. Většina řidičů si prostě zamilovala vnější pruh. Klidně v něm objíždějí celý kruh, i když je to podle pravidel špatně a v provozu nebezpečné.
Správně to má být takhle:
- Pokud jedete doprava nebo rovně, držte se vnějšího pruhu.
- Pokud jedete doleva nebo se otáčíte, vjeďte do vnitřního pruhu a přesuňte se včas ven, až budete vyjíždět.
Zní to složitě? Na papíře možná. Ale v praxi to ulehčuje provoz a zajišťuje, že si navzájem nezkřížíme cestu. Pravdou je, že mnoho řidičů se drží vnějšího pruhu i proto, že jim pak celý manévr připadá bezpečnější. Přeci jen, při střídání pruhů na kruhovém objezdu nevíte, jestli ostatní řidiči váš manévr postřehnou – a to i když dáváte blinkr. Pravidla silničního provozu pro provoz na kruháči ale v tomto případě mluví jasně.
Přednost? Ano, ale ne navěky
Mýtus, že kdo je na kruhovém objezdu, vládne všem, je také hodně zakořeněný. Ano, máte přednost, ale zároveň máte taky odpovědnost chovat se předvídatelně. Nedělejte kolečko jen proto, že se vám nechce odbočovat. A nezapomeňte, pokud kruháč není označen značkou „kruhový objezd“, platí klasická přednost zprava!
A co když jste na vedlejší silnici a čekáte na vjezd? Nespoléhejte se na to, že se nad vámi někdo smiluje a pustí vás. Přednost se na kruháči nedává z milosti, ale podle značek.
A co na to zákon?
Podle § 30 a 31 zákona o silničním provozu (361/2000 Sb.) máte povinnost dávat znamení o změně směru jízdy a zařadit se do pruhu včas. BESIP navíc připomíná, že na kruháči není místo pro odpočinkovou jízdu. I tady je třeba číst dopravní značení a jet podle pravidel.
Takže… jak z toho ven?

Řešení je vlastně jednoduché. Není třeba si kvůli kruháči dělat řidičák znovu. Stačí si osvěžit pravidla, kouknout na krátké video BESIPu, nebo si jen v klidu přečíst tento článek ještě jednou.
Ať už jezdíte s novou oktávkou, starou felicií nebo firemní dodávkou, kruhový objezd není místo, kde by měl zvítězit stres. Ale pozor, je to taky místo, kde se dost rychle ukáže, kdo má nervy z oceli a kdo prostě jede, jak je zvyklý.
Kruhové objezdy jsou jako tanec. Když všichni víme, co děláme, jde to hladce. Když ne, šlapeme si navzájem na nohy. Tak až příště budete najíždět na kruháč, zkuste si vzpomenout: blinkr při výjezdu, správný pruh a trochu ohledů.
Zdroj: Dopravní info, BESIP, Wikipedia