Chyby při mytí auta: Když použijete houbu s pískem, můžete si poškodit lak
Ať už jde o mytí na přímém slunci, použití hrubé houby nebo levného vosku, výsledkem mohou být škrábance, matný lak nebo skvrny, které nejdou dolů.
Nejčastější chyby při mytí auta
1. Mytí na přímém slunci
Tohle je snad nejrozšířenější zlozvyk. Mytí auta na přímém slunci se může zdát praktické – je teplo, všechno rychle uschne. Jenže právě to je problém. Voda a šampon se vypaří dřív, než je stihnete opláchnout, a zanechají na laku šmouhy, mapy a skvrny. Ideální čas pro mytí auta je tak ráno nebo večer, a úplně nejlepší je najít si stinné místo.
2. Použití klasické houby
Možná ji máte doma už léta a pořád vypadá dobře. Jenže právě houba, hlavně ta levná s většími póry, v sobě zachytí drobný písek a další nečistoty. A jakmile s ní začnete drhnout auto jako zběsilí, chová se jako smirkový papír. Mnohem lepší volba je mycí rukavice z mikrovlákna nebo jehněčí vlny – ta špínu „nasaje“ dovnitř a nedrhne ji o lak.
3. Špatné nebo žádné předmytí
Někteří lidé rovnou vezmou houbu a začnou mýt zaschlou špínu. Jenže tím riskují poškrábání povrchu. Předmytí – ideálně wapkou nebo aktivní pěnou – pomůže odmočit a odstranit hrubé nečistoty bez dotyku. Teprve pak je bezpečné se auta opravdu dotknout.

4. Jeden kbelík nestačí
Klasická chyba: jedno vědro, voda, šampon, hadr… a dál se myje. Problém je, že si tou samou vodou pořád dokola roztíráte špínu po autě. Správně byste měli mít dva kbelíky – jeden s čistou vodou na oplachování rukavice a druhý s autošamponem. Tomu se říká „dvoukbelíková metoda“ a pomůže vám minimalizovat riziko poškrábání.
5. Agresivní chemie nebo kuchyňské saponáty
Mytí auta Jarem? Radši ne. Saponáty na nádobí sice odmastí, ale taky odstraní ochranné vrstvy z laku a můžou ho časem vysušit. Auto si zaslouží speciální autošampon – není to marketingový trik, ale šetrnější varianta, která chrání povrch.
Jak správně udržovat lak doma
Teď, když víme, co nedělat, pojďme si říct, jak na to správně. Stačí pár základních kroků a trocha trpělivosti – a výsledek stojí za to.
1. Předmytí
Než se auta dotknete, důkladně ho opláchněte – ideálně tlakovou vodou nebo aktivní pěnou. Tím odstraníte většinu hrubé špíny a zabráníte tomu, aby vám pod rukavicí vznikaly mikroškrábance.
2. Hlavní mytí
Teď přichází na řadu mycí rukavice, dva kbelíky a kvalitní autošampon. Postupujte shora dolů – střecha, okna, kapota, boky, nakonec prahy a kola. Vždy po několika tazích rukavici properte v čisté vodě.
3. Oplach a sušení
Po opláchnutí je důležité auto osušit. Pokud ho necháte uschnout samo, zůstanou na něm zaschlé kapky. Vezměte velkou mikrovláknovou utěrku nebo sušicí ručník a jemně vysušte celý povrch. Nešudlit, jen pokládat a stírat.
4. Dekontaminace – když nestačí běžné mytí
Pokud na laku zůstávají neviditelné nečistoty (např. asfalt, polétavá rez), pomůže tzv. clayování – speciální hmota, která stáhne zbytky, co běžným mytím nejdou dolů. Stačí ji s trochou lubrikantu přejet po laku – výsledek je krásně hladký povrch připravený na ochranu.
5. Ochrana laku
Aby auto zůstalo dlouho čisté a lesklé, je dobré lak ochránit – voskem nebo moderní keramickou ochranou. Vosk vytvoří ochranný film, který odpuzuje vodu i nečistoty a zároveň zvýrazní lesk. Aplikace zabere pár desítek minut, ale auto pak vypadá jako z autosalonu.
Domácí mytí auta může být příjemná rutina i relax, ale jen když se dělá správně. Zapomeňte na rychlé šudlání na slunci s houbičkou, co pamatuje ještě Favorita. S trochou péče a správným vybavením vydrží lak auta jako nový klidně několik let – a vám zůstane dobrý pocit pokaždé, když se na své auto podíváte.
Zdroj: autoforum.cz, Auto živě